Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Działalność społeczna i polityczna biskupa krakows

09-09-2014, 18:28
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 19 zł     
Użytkownik stara-szuflada
numer aukcji: 4562727438
Miejscowość jarocin
Wyświetleń: 3   
Koniec: 09-09-2014 18:07:29

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 2008
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha













Witaj na aukcji Starej Szuflady



Działalność społeczna i polityczna biskupa krakowskiego Karola Skórkowskiego
Autor: Robert W.Szwed
Wydawca: WSP
Ilość stron: 297
Książka jest nowa, nieużywana, stan bardzo dobry

Biskup krakowski Karol Skórkowski żył w latach 1[zasłonięte]768-18. Swoją postawą i działalnością zainteresował zarówno wyższe instytucje kościelne, jak i rządy państw zaborczych, a także działający w okresie powstania listopadowego rząd narodowy”. Wypadło mu żyć i działać w bardzo trudnym dla Polski okresie rozbiorów. Ten czas nie był także łatwy dla Kościoła katolickiego, który mimo wielu utrudnień funkcjonował w trzech różnych organizmach zaborczych, pozostając jedyną instytucją polską o charakterze publicznym. Był zatem biskup naocznym świadkiem wielu tragicznych wydarzeń związanych z historią narodu i Kościoła, ale również świadkiem i uczestnikiem burzliwych przemian, które miały przywrócić Polskę na mapę polityczną Europy.
Biskup krakowski Karol Skórkowski interesował historyków przede wszystkim ze względu na jego udział w powstaniu listopadowym oraz przy okazji omawiania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Stolicą Apostolską a Rosją w XIX wieku. Pomijane były natomiast, albo jedynie wzmiankowane, kwestie związane z opozycją biskupa wobec zaproponowanej przez cara Mikołaja I nowelizacji prawa małżeńskiego, z jego udziałem w Komisji Włościańskiej, a także z zaangażowaniem biskupa w działalność ultramontańską.
Biskup Skórkowski swoją osobą zainteresował, a częściej jeszcze zaniepokoił swoją działalnością, nie tylko instytucje kościelne i lokalne państwo¬we, ale także dwory panujących w Rosji, Prusach i Austrii Rajska_Chwila. W imieniu papieża sprawą biskupa Skórkowskiego zajmowali się sekretarz stanu w Rzymie i nuncjusz apostolski w Wiedniu. Ów biskup był przedmiotem długoletnich ataków ze strony przedstawicielstwa dyplomatycznego Rosji w Rzymie, a jego sprawę podejmował w tym czasie kilkakrotnie również kanclerz Austrii Klemens Lothar von Metternich. Oprócz sekretarza stanu i nuncjusza apostolskiego kwestią biskupa krakowskiego byli zainteresowani także inni przedstawiciele Kurii Rzymskiej. Jego sprawa była przedmiotem wstępnych pertraktacji przedstawicieli najwyższych władz państwowych Austrii i Rosji oraz Rzymu przed zjazdami cesarzy w Münchengrätz i w Cieplicach. W okresie początkowych pięciu lat pontyfikatu papieża Grzegorza XVI działalność biskupa Skórkowskiego stanowiła poważny problem w dziedzinie wielkiej polityki papieskiej z ówczesnymi dworami panującymi. Osoba biskupa krakowskiego stała u podstaw wielu zagadnień związanych z polityką kościelną na linii Rzym – Petersburg. Mikołaj I domagał się od papieża Grzegorza XVI usunięcia biskupa Skórkowskiego ze stolicy biskupiej w Krakowie. Skórkowski był pierwszym spośród polskich biskupów, który przez władzę polityczną został odsunięty od rządów w diecezji. Była to jednakże władza zaborcza, a nie polska. Ten akt przemocy dokonał się przy aprobacie samego papieża Grzegorza XVI, którego łudzono obietnicami poprawy sytuacji Kościoła pod rządami cara, a jednocześnie straszono nowymi represjami względem Kościoła katolickiego na wypadek niespełnienia stawianych warunków. Posłuszny wezwaniu kościelnych władz zwierzchnich, biskup Skórkowski udał się na wygnanie, z którego do Krakowa już nie powrócił. Zamieszkał w klasztorze franciszkańskim w czeskiej Opawie. Na wygnaniu bacznie obserwował wydarzenia w Krakowie, a z kolejnymi administratorami prowadził ożywioną korespondencję. Z tego powodu władze zaborcze rozważały przeniesienie biskupa do Klagenfurtu, do czego jednak ostatecznie nie doszło. W Krakowie w imieniu wygnanego biskupa rządziło kolejno trzech administratorów: W latach 1[zasłonięte]836-18 bp. Franciszek Zglenicki, następnie ksiądz Ludwik Łętowski do momentu rezygnacji w 1849 r., a po nim do śmierci biskupa Skórkowskiego rządził ksiądz Mateusz Gładyszewicz. Na jakiekolwiek inne zmiany, np. mianowanie nowego biskupa, nie wyrażał zgody papież Pius IX uznając biskupa Skórkowskiego za jedynego legalnego rządcę diecezji krakowskiej.
Biskup zmarł na wygnaniu w wieku 83 lat, planowano pochować go w Krakowie, niestety zasłaniając się przepisami policyjno-sanitarnymi władze austriackie nie wyraziły na to zgody. Biskupa tymczasowo pochowano we wsi Katarzynki pod Opawą w tamtejszym kościele parafialnym, do Krakowa sprowadzono jego prochy dopiero 9 października 1913 i pochowano pod konfesją św. Stanisława w katedrze wawelskiej.

SPIS TREŚCI

Wstęp
ROZDZIAŁ I. Sytuacja polityczno-społeczna i kościelna w Rzeczypospolitej Krakowskiej w I połowie XIX wieku
1. Powstanie i ustrój Rzeczypospolitej Krakowskiej
2. Wolna czy w niewoli Rzeczpospolita Krakowska?
3. Diecezja krakowska w pierwszej połowie XIX wieku
ROZDZIAŁ II. Rys biograficzny Karola Skórkowskiego
1. Pochodzenie społeczne i młodość
2. Działalność kościelna
3. Biskup krakowski – rządy diecezjąv 4. Biskup w Opawie
ROZDZIAŁ III. Udział ks. Skórkowskiego w pracach Komisji Włościańskiej
1. Sytuacja ekonomiczna Rzeczypospolitej Krakowskiej
2. Powstanie i struktura Komisji Włościańskiej
3. Kwestie ekonomiczno-społeczne
4. Rola ks. Skórkowskiego w Komisji Włościańskiej
ROZDZIAŁ IV. Działalność społeczna biskupa Karola Skórkowskiego
1. Działalność charytatywna
. W trosce o Uniwersytet i seminaria duchowne
3. Grzebanie zmarłych
4. Sprawy małżeństw
5. Biskup Skórkowski a kongregacjonizm i sprawa Piotrkowic
ROZDZIAŁ V. Rola biskupa Skórkowskiego w okresie powstania listopadowego
1. Poglądy polityczne
2. Listy pasterskie popierające powstanie
3. Encyklika Cum primum z 9 czerwca 1832 r.
4. Represje za działalność powstańczą
5. Pobyt na wygnaniu
Zakończenie
Bibliografia