Dlaczego nauczyciele i rodzice mają problem z młodzieżą w wieku gimnazjalnym? Jakie jest podłoże tych problemów i jakie czynniki wpływają najczęściej na dysfunkcjonalność uczniów gimnazjum?
Autorka stworzyła swoisty przewodnik dla nauczycieli i rodziców dzieci w trudnym wieku gimnazjalnym. W niezwykle obrazowy sposób wyjaśnia zachowania nastolatków w środowisku szkolnym, roli ucznia oraz w relacjach z rówieśnikami. Swoje spostrzeżenia opiera na badaniach, zarówno swoich jak i odwołuje się do badań przeprowadzonych przez specjalistów z tej dziedziny.
Wnioski z przeprowadzonych badań pozwalają opracować autorce wskazówki do działań dydaktyczno-wychowawczych oraz profilaktycznych w szkole, dlatego publikacja jest znakomitą pomocą dydaktyczną dla nauczycieli, rodziców, pedagogów, a także psychologów.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Rozwój osobowy w świetle koncepcji psychologicznych
1.1. Rozwój osobowy według koncepcji behawiorystycznej
1.2. Rozwój osobowy według koncepcji psychodynamicznej
1.3. Rozwój osobowy według koncepcji poznawczej
1.4. Rozwój osobowy według koncepcji humanistycznej
Rozdział 2. Rozwojowe znaczenie zaburzeń zachowania
2.1. Uwarunkowania zachowań dysfunkcjonalnych
2.2. Istota zachowań konwencjonalnych i dysfunkcjonalnych
2.3. Zachowania dysfunkcjonalne jako efekt utrudnień w rozwoju osobowym
Rozdział 3. Funkcjonowanie szkolne nastolatka
3.1. Funkcjonowanie nastolatka w środowisku szkolnym
3.2. Funkcjonowanie nastolatka w roli ucznia
3.3. Funkcjonowanie nastolatka w relacjach z rówieśnikami
Rozdział 4. Badania uczniów o różnym poziomie dysfunkcjonalności
4.1. Problem badawczy i hipotezy
4.2. Charakterystyka badanej populacji
4.3. Zastosowane techniki diagnostyczne
4.4. Procedura badawcza
Rozdział 5. Analiza sytuacji szkolnej uczniów o różnym poziomie dysfunkcjonalności
5.1. Analiza obrazu środowiska szkolnego
5.2. Analiza jakości funkcjonowania w roli ucznia
5.3. Analiza jakości funkcjonowania w relacjach rówieśniczych
Rozdział 6. Analiza oraz dyskusja wyników badań
6.1. Związek pomiędzy jakością funkcjonowania w roli ucznia a poziomem dysfunkcjonalności
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy