Opis książki: Dlaczego pracownicy działają na szkodę pracodawcy? Dlaczego kradną, dokonują aktów sabotażu, wandalizmu, prześladują współpracowników, wrogo i cynicznie odnoszą się do klientów, świadczą pracę niskiej jakości? Przedmiotem zainteresowania niniejszej publikacji są właśnie tego rodzaju zachowania, określane mianem dysfunkcjonalnych, i czynniki, które sprzyjają ich występowaniu. Rzadko kiedy te zachowania wynikają wyłącznie z tego, że firmie trafiło się "złe ziarno" w postaci jednostek o określonych cechach. Ich czynniki osobowościowe nabierają znaczenia dopiero w połączeniu z warunkami, jakie stworzono zatrudnionym, sposobem w jaki postrzega się ich i traktuje. Paradoksalnie więc, często organizacja przyczynia się do występowania rozmaitych zachowań i zjawisk niepożądanych dla niej, sprzecznych z jej celami lub wręcz uniemożliwiających ich realizację. Celem niniejszej publikacji jest prezentacja ustaleń definicyjnych odnośnie opisywanych zjawisk, ich mechanizmów oraz przyczyn. Wskazano sposoby zapobiegania, wymieniono także działania, które organizacja powinna podjąć w przypadku, gdy zachowanie szkodliwe już wystąpi. Z recenzji prof. dr hab. Zofii Ratajczak: Jednym z wyzwań współczesnej pracy jest konieczność przystosowywania się do niekorzystnych warunków pracy (nie tylko nowych) coraz większej liczby pracowników, dla których największym zagrożeniem jest ryzyko utraty pracy. Jednak nawet w wypadku szczęśliwych zbiegów okoliczności i osiągnięcia sukcesu gospodarczego, każdej firmie powinno zależeć na tym, by nie był on okupiony kosztami psychologicznymi, o jakich mowa w tej pracy.(...) Monografia jest dobrym przykładem popularyzacji wiedzy psychologicznej na temat najważniejszych rodzajów zachowań dysfunkcjonalnych we współczesnych organizacjach.
Wstęp Rozdział 1. Sytuacja pracowników w zmieniającej się organizacji Wprowadzenie 1.1. Elastyczność jako warunek konkurencyjności 1.2. Konsekwencje istniejących tendencji dla pracowników 1.3. Wehikuł czasu - zmiana warunków wykonywania i postrzegania pracy w Polsce Podsumowanie Rozdział 2. Pracoholizm - opętanie pracą Wprowadzenie 2.1. Błędne przekonania na temat pracoholizmu 2.2. Czym jest pracoholizm 2.3. Charakterystyka pracoholika 2.4. Wyjaśnianie przyczyn pracoholizmu 2.5. Jak funkcjonuje pracoholik 2.6. Organizacyjne uwarunkowania pracoholizmu 2.7. Pracoholik przełożonym 2.8. Pracownik efektowny, ale nieefektywny Podsumowanie Rozdział 3. Kontrproduktywne zachowania pracowników Wprowadzenie 3.1. Szkodliwe zachowania polskich pracowników 3.2. Rozważania definicyjne 3.3. Typologia zachowań kontrproduktywnych 3.4. Przejawy zachowań kontrproduktywnych 3.5. Dlaczego dochodzi do zachowań kontrproduktywnych? 3.6. Organizacyjne podłoże szkodliwych zachowań 3.7. Zapobieganie zachowaniom kontrproduktywnym Podsumowanie Rozdział 4. Pracownik pracownikowi wilkiem - mobbing Wprowadzenie 4.1. Definicja zjawiska 4.2. Kto i jak atakuje 4.3. Przebieg mobbingu w czasie 4.4. Przyczyny mobbingu 4.5. Przeciwdziałanie mobbingowi Podsumowanie Rozdział 5. Wypalenie zawodowe - na zgliszczach zaangażowania Wprowadzenie 5.1. Charakterystyka zjawiska 5.2. Symptomy wypalenia zawodowego 5.3. Uwarunkowania wypalenia zawodowego 5.4. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu Podsumowanie Rozdział 6. Kradzieże dokonywane przez pracowników Wprowadzenie 6.1. Uczciwość - cecha czy brak okazji? 6.2. Czynniki przyczyniające się do występowania kradzieży w miejscu pracy 6.3. Zapobieganie kradzieżom 6.4. Per analogiam - zjawisko ściągania 6.5. Uczciwość jako element kultury organizacyjnej Podsumowanie Zakończenie. Dysfunkcjonalność zachowań jako syndrom patologii organizacyjnej Bibliografia
|