Prezentowane w katalogu fotografie powstały na początku drogi twórczej Ryszarda Czernowa, która przypada na pierwszą połowę lat 80. – początek przełomów, które przyniosła polska transformacja. Cyklom tych fotografii autor współcześnie nadał tytuł Dygresje. Ich ekspozycja wynika z potrzeby retrospekcji i budowania zweryfikowanej przez czas refleksji na temat postrzegania świata doznań i wartości, które otaczały autora w latach 80., kiedy konstruowała się jego dojrzałość życiowa i osobowość twórcza. Ponieważ są one po części – zwłaszcza w sferze przeżywania dekadencji tamtych lat – wspólne dla całej generacji wówczas dorastającego pokolenia, ich współczesna prezentacja nadaje im nowych wartości, sensu i wymowy. Dygresje stanowią swoistą etiudę zestawioną z kilku cykli o różnych wątkach, którym subtelnych znaczeń nadają detale, sugestie, nastroje, ale o jednym przesłaniu ujawniającym zaangażowanie autora we własny świat. Autor pisze o tym okresie jako o „czasie burzliwym”. Smakowanie życia, zderzenie realiów z ideałami – to „stany graniczne”, które najdobitniej wpływają na bieg spraw, każą doświadczać ekstremalnych emocji, które budują lub rujnują osobowości. Fotografie w zaprezentowanych zestawach, stworzyły skondensowany, kontemplacyjny przekaz o czytelnym przesłaniu. W Dygresjach obrazy są czarno-białe, kontrastowe, niekiedy o małej gamie tonalnej, z widoczną ziarnistością zdjęć, kompozycje symetryczne, centralne lub diagonalne, koncentrujące uwagę na symbolicznych akcesoriach uplastycznionych grą świateł. Panoramy wieloplanowe, dające wrażenie zróżnicowania fakturowego i wydobywające graficzne cechy ujętych przedmiotów. Całość autor określa jako „formę szorstką i zgrzebną jak ówczesna rzeczywistość”. Zamysł oddaje nastrój i atmosferę, w której prace zrealizowano, prawie dekadencki splin ciążący w stronę smutku jako refleksja o czasie danym temu pokoleniu. Ryszard Czernow w fotografii, którą wybrał jako medium zdolne najpełniej wyrazić autorską kreację, całkowicie odnalazł swoją wolność twórczą. Muzeum Śląskie w Katowicach. Format 21 x 21 cm, 44 strony, oprawa miękka, papier kredowy, ilustracje czarno-białe, streszczenie w jęz. angielskim i niemieckim