Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

DYBOWSKI DZIAŁANIE WOLI BADANIA EKSPERYMENTALNE

22-01-2014, 19:09
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3873813718
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 6   
Koniec: 20-01-2014 19:23:20
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)



KLIKAJĄC TUTAJ MOŻESZ ŚCIĄGNĄĆ LUB OTWORZYĆ PLIK ZE SPISEM KOMPLETNYM

K S. DR MIECZYSŁAW DYBOWSKI
DOCENT UNIWERSYTETU POZNAŃSKIEGO
DZIAŁANIE WOLI
(NA TLE BADAŃ EKSPERYMENTALNYCH)
POZNAN 1946 KSIĘGARNIA AKADEMICKA
SPÓŁDZIELNIA Z ODP. UDZ.
MIECZYSŁAW DYBOWSKI
THE ACTIVITY OF THE WILL
(RESULTS OF EXPERIMENTAL RESEARCHES)
POZNAN
ACADEMIC BOOKSTORE, LTD. 1946.
Moim Słuchaczom Uniwersytetu Ziem Zachodnich, nieustraszonym pracownikom nauki w podziemnej Warszawie, poświęcam te prace, która przy ich nauczaniu powstała.




SPIS RZECZY

WSTĘP: Cel pracy 1
CZĘŚĆ PIERWSZA: HISTORYCZNY SZKIC ROZWOJU BADAŃ
WOLI W POLSCE ORAZ INNYCH KRAJACH . 5
1. Powstanie eksperymentalnej psychologii woli. 5
Rozdział I. Badania formalnej strony woli . 6
1. BADANIE AKTU, PROCESU I DZIAŁANIA WOLI. 2. Mierzenie siły woli. 3. Badanie aktu i procesu woli. 4. Dojrzewanie woli, 5. Persewerecja - podstawa wahliwości. 6. Kształcenie i formowanie woli. 7. Postanowienie. 8. Energiczne postanowienie. 9. Wola wytrwała i badanie woli. 10. Obrazy hipnagogiczne. 11. Otamowanie wzruszeniowości. 12. Typ psychologiczny i typ antropologiczny.
2. BADANIE CECH PROCESU WOLI. 13. Badanie temperamentu. 14. Czas reakcji. 15. Wysiłek. 16. Świadomość wolności. 17. Wybór i wykonanie. 18 Przedstawienie celu.
Rozdział II. Badania treSd wollt Motywacja . 18
19. Wybór i motywacja. 20. Ślady motywacji. 21. Wartości przeżyć. 22. Cechy treści woli. 23. Motywy dzieci. 24. Motywacja młodzieży. 25. Proces woli i motywacja. 26. Motyw-cel. 27. Czynniki postępów uczennic. 28. Wartość pierwszego motywu.
Rozdział III. Analiza formalnej strony woli oraz tej treści:
Analiza struktury. 24
29. Struktura temperamentu. 30. Typy psychologiczno-antropolo-giczne. 31. Dostosowanie typów rasowych do struktury społecznej. 32. Praca zbiorowa. 33. Socjalny czynnik. 34. Rasowy czynnik.
35. Charakterologiczne ujęcie typów woli.
Rozdział IV. Badanie wychowawczej strony woli . . 28
36. Podświadomość, wychowanie i twórczość, obrazy hipnagogiczne, wychowanie. 37. Zastosowanie eksperymentalnych zdobyczy do wychowania woli. 33. Formowanie woli. 39. Braki woli indywidualne i społeczne. 40. Odpowiedzialność, ofiarność i prawo ,,trudności motywacji". 41. Kształcenie woli w zespole.
CZĘŚĆ DRUGA: METODY I SPOSOBY BADANIA WOLI . 37
42. Trzy grupy metod. 43. Eksperyment laboratoryjny. 44. Eksperyment naturalny. 45. Test-eksperyment. 46. Test. 47. Metoda statystyczna. 48. Obserwacja. 49. Samoobserwacja. 50. Wypytywanie. 51. Metoda historyczna.
CZĘŚĆ TRZECIA: PSYCHOLOGIA WOLI. 56
52. Zasady uszeregowania przeżyć woli i spis treści pracy . . 56
A. Badania formalnej strony woli. 59
I. Fenomenologia formalnej strony woli . 59
Rozdział I. Akt woli. 61
53. Akł woli prosły Acha. 54. Pierwsza praca Acha. 55. Druga praca Acha. 56. Momenty aktu woli Acha. 57. Temperamenty.
58. Zarzuty krytyków.
Rozdział II. Wahanie I decyzja i Wybór . 85
59. Akt woli i wybór. 60. Analiza badań Michotte'a. 61. Zarzuty Acha. 62. Prace kontrolujqce, (badanie Barretta).
Rozdział III. Proces woli I cechy procesu woli . 99
63. Układ badań Dybowskiego. 64. Cechy procesu woli. 65. Formy procesu woli. 66. Wykonanie. 67. Uwagi krytyczne. 68. Kwestionariusz i test.
Rozdział IV. Cechy procesu woli. 114
69. Ilość wahań. 70. Ilość wahań według kwestionariusza i „drabinki". 71. Perseweracja jako przyczyna wahań. 72. Czas wahań i zjawiska woli uwarunkowane czasem. 73. Wysiłek; różne wobec niego stanowiska. 74. Wysiłek w akcie prostym (Ach). 75. Wysiłek w decyzji. 76. Wysiłek w postanowieniu (Dybowski). 77. Wysiłek w wykonaniu (Mielczarska). 78. Wysiłek, zmęczenie i zaoszczędzenie energii. 79. Uczucie w akcie woli. 80. Przeżycie aktualne. 81. Przeżycie świadomości wolności. (Banissoni). 82- Formy procesu woli (Wundt, Michotte, Dybowski). 83. Przedstawienia- 84. Odróżnienie motywu od celu. 85. Wykonanie.
Rozdział V. Postanowienie. 154
86. Znaczenie postanowienia. 87. Strona łenomenologiczna postanowienia. 88. Strona kauzalna postanowienia.
Rozdział VI. Działanie woli, linia życia I cel łyda . . 166
89. Działanie woli. 90. Działanie złożone. 91. Testy działania złożonego. 92. Cechy działania. 93. Linia życia i cel życia.
II. Zagadnienie woli kauzalne. 195
94. Zależność wykonania od cech procesu woli. 95. Zagadnienie zależności w ksiqzce „O typach woli". 96. Zagadnienie zależności w pracy „Jak formować wolę" Dybowskiego. 97. Determinacja
(Ach). 98. Interpretacja determinacji. 99. Krytyka determinacji.
100. Opór.
III. Zagadnienie wali dynamiczna. 212
101. Mierzenie woli. 102. Mierzenie woli (Patrizi). 103. Mierzenie woli (Abramowski). 104. Krytyka badań Abramowskiego. 105. Mierzenie woli (Chojecki). 106. Mierzenie woli (Ach). 107. Krytyka sposobu mierzenia Acha. 108. Mierzenie woli przez otamowanie obawy. 109. Mierzenie woli w „Typach woli" Dybowskiego. 110. Krytyka sposobu mierzenia woli Dybowskiego. 111. Typy woli. 112. Diagnoza i wskazania normatywne.
Spis literatury. 234
Skorowidz autorów. 243
Skorowidz treści. 245
Streszczenie pracy (Summary). 251





SKOROWIDZ AUTORÓW (według stronic)

Abel Abramowski - — — Ach C — — —— — — — — — — Adler Anderson Arystoteles Aveling Baade Baldwin Baley Banissoni Barrett Baumgarten Bielak Błachowski Bogucka patrz Radecki Bourdon Braunschweig Brown Bujas Busemann Bykowski Taxa Chojecki Chwistek Claparede Collins Curthy Czekanowski Dawid Dembo Derwiszówna patrz Baley Downey Drozdowiczówna Dunajewski Dürr Dwelshauvers Dybowski - — r — — — — r fibbinghaus Erismann Ernst Ewan Foster Fröbes Gemelli Gerdessen patrz Ach Gies Grescott patrz Baumgarten Hartshorn patrz May Heymans Hillgruber Hipp Hochrein Höfler Hoppe Husserl James 'joteyko 'jones Karsten Katz Kiesow Kleszczycka Koffka Kohlhagen patrz Ach Kraepelin Kreutz Kretschmer Kries Krüger Krzeczkowski Kuczera Kühle Külpe Kunicka patrz Baley Ladd Lange Lankes Lehmann Lewin Librachowa Lindworsky Lüderitz Łazurski Margaritzky patrz Ach May Mayer Mentlikówna patrz Baley Meumann Michotte — - — — Mielczarska Mill Moede Morse Mosso Müller G E Müller-Freienfels Murchison Mydlarski Nawroczyński Necker Neugebauer Oates Oberto O chórowi cz Passarge Patrizi Payot Pfänder Pilzecker patrz Müller Poffenberger Poppelreuter Prüm patrz Michotte Radecki Reut 'Rohraeher Rorschach Rosiński Rudawski Ruhmkorff Rux Rybicka patrz Baley Sanctis Sante de Saxby Schleichner patrz Hochrein Schröter Sedlaczek Selz — Skawran — Sobolski Spearman Stern Stojanowski Störring Studencki Szuman Tegen Trouet Vel dt van der Wachowski Walter Warren Webb Wheeler Whittel Wiersma Wigner Winkler Wiśniewska Witwieki Wundt Yerkes Yule Zawirski Ziembiński Zunini SKOROWIDZ TREŚCI (Według numeracji zaznaczonej obok tekstu) Abstrakcja — asocjacyjna — determinowana następcza i współczesna Akt (woli) — dwustronny jednostronny — energiczny — forma a — intencjonalny — mimowolny — natężenie siła a -— określenie a w — pierwotny — prosty — predeterminowany — spontaniczny — właściwy niewłaściwy — wtórny — zależny niezależny Allogeniczne stanowisko Alternatywa — ocena a — podstawa oceny a — utrwalenie a Ankieta Apercepcja Asocjacja siła skojarzeniowa — równoważnik a „Będę" Cel — bliższy pośredni — idealny realny — kauzalny — najwyższy — perseweracja c — typy c — życia Celowość Cechy aktu woli — determinacji — działania — idiogeniczne — procesu - program c - ras - stosunek c - - treści woli - woli Charakter - kształcenie ch „Chcę" Chcenie Cofnięcie się Czas '— długość c przeżyć - form procesu - główny - ocena czasu - poprzedzający i następczy - procesu - reakcji - startu - wahań jednostki Czynnik pozapsychiczny psychiczny - przeszłości - socjalny Czynność dowolna - ideomotoryczna - intencjonalna - jednomotywowa - mimowolna - sensomotoryczna - typowa - wyboru Dążenie Decyzja Zn - chłodna - dowolna - energiczna - mimowolna - swobodna - szybkość d - treść - żywa Determinacja r - braki d - definicja d — dowolna mimowolna — funkcja d '— interpretacja d — kształcenie d — napięcie d — nieświadoma — przeżycie d — równoważnik d — siła d — spadek d -— spontaniczna — szczegółowa — świadoma nieświadoma — tendencje d — twórcza — zakres pojęcia d Działanie woli — automatyczne — całego życia '— cvchy działania woli — defnicja dz — ekonomia dz woli — impulsywne -—- instynktowne — podświadome — proste — stopień dz AcWa Dybowskiego — szeregowe — swoboda dz — świadomość własnego dz — współczesne — złożone Dziennik Eksperyment — braki — doskonały — e-test —- kauzalny — laboratoryjny — naturalny — skrócony — warunki „Fiat" Formowanie woli — działania '— procesu Formy (woli) — definicja f — dodatnie ujemne —- oceny alternatyw — procesu — wartość f — wskaźnik f — wyboru — wykonania — wypytywania Hipnagogiczne obrazy Hipnoza Ideał życia Identyfikacja Idiogeniczny Impulsywność Instrukcja Intencjonalny Interpretacja Introspekcja patrz samoobserwacja Kontrola badań — kontrola samego siebie Kształcenie formalne — środki k '—' treści (motywów wartości) — zespołu Kwestionariusz —- forma najwyższa k — z samoobserwacją Linia życia Metoda — charakterologiczna — eksperymentalna patrz eksperyment — identyfikacje Acha — historyczna — kombinowane postępowanie — obserwacji patrz obserwacja — prób i błędów — reguły Wundta — samoobserwacji patrz samoobserwacja — statystyczna — zmiany warunków Metodyczność Mierzenie woli aktualne — formalne — potencjalne — treści Momenty — aktualny — czasowy — dynamiczny -— obiektywny przedmiotowy -— poglądowy „Mogę" Motyw — altruistyczny — ambicji — czasowy - definicja m - deontologiczny - dyskusja m - działanie m - egoistyczny - ewolucja form m - forma m - głęboki - hedonisiyczny - intelektualny - kształcenie m - mierzenie m -— moralny —' motyw-cel -— nieuświadomiony - negatywny - ocena m - obiektywny '— osobowy - podział m - pierwszy - pozytywny - rozważanie m - rzeczowy - siła m - ślady m —' skojarzeniowy ~ skuteczność - subiektywny - treść m - uczuciowy wzruszeniowy - wartość m - zwycięski Motywacja - definicja m - krytyczny punkt m - prawo trudności motywacji - ślady m - typy m - wstrzymanie m Możność „Mogę" „Muszę" „Należy" Nastawienie determinujące Nasycenie Nieposłuszeństwo Obowiązek - świadomość o Obserwacja - systematyczna - ścisła - przygodna Ocena analityczna spontaniczna - cech procesu - negatywna Odpowiedzialność Ofiarność Opór dowolny mimowolny - kontrsugestywny - świadomy nieświadomy - zapomnianego Osobowości ewolucja - kształcenie przekształcanie O tamowanie - obaw) - stopień o - strachu - wzruszeńiowości emocji Perseweracja - wolicjonalna Plan Planowość Poczucie „Poddaję się" Podświadomość Podtypy Postanowienie - chętne - czas - dalekie - definicja Acha - energiczne mocne - treść „Potrzeba" „Powinienem" „Powinno być" Praca —' jakość - nad sobą - pod kierunkiem - rezultaty - typy - wyniki —- zawodowa - wybór - zbiorowa Pragnienie Proces woli - cały - cechy p - definicja p - formy p - jednomotywowy - pojedynczy - spontaniczny - stopień p - trwanie p Program cech Profil Przedstawienie — celu — determinujące — skutku — środków '— stosunku środków do celu — wyniku Przeżycie aktualne — dynamiczne — „ja" — musu — stosunku podmiotu do przedmiotu — wskaźnik p — znajomości Przyzwyczajenie Psy chogram Pytania kwestionariusza Rasa patrz typy r Reakcja — automatyczna — asocjacyjna — błędna — motoryczna — przedłużenie — prosta — sensoryczna — szybkość — swobodna — uwarunkowana — wyboru Samoobserwacja — braki '— przygodna — systematyczna — swobodna Samoocena Samowychowanie Sąd — oceny — wartości Selekcja — alternatyw Siła (woli) — aktu — definicja s w Acha Dybowskiego — determinacji — miara s w — mierzenie s w — napięcie s w — skojarzeniowa — stopnie s w — twórcza Startu faza — przebieg '— redukowanie czasu s Statystyka Stopień działania Acha Dybowskiego — postępu — procesu (wprowadzony dla procesu zanrast dotychczasowego st działania) — woli — wolności — wykonania '— wyczynu — siły Strona woli — dynamiczna — fenomenologiczna — formalna — ilościowa jakościowa — kauzalna — normatywna — strukturalna — treści Struktura Sugestia Ścisłość Środki Świadomość bierności — celu — działania — możność — musu — treść s — wolności Temperament Tendencje aktywne — asocjacyjne — determinujące — perseweracyjne — reprodukcyjne Test — Bourdona — Downey — „Drabinki" — Dunajewskiego -— diagnostyczność t — „Kwadratu" i „Pudełka" „Trzeba" Twórczość — kształcenie — warunki Typy antropologiczne — działania — Junga — wyboru — konstytucjonalne — kwestionariusza — ludu — narodowe — plastyczne — Polaka — pracy — procesu w — psychofizyczne — psychologiczne — rasy — silne słabe — woli /// Uczucie determinowane — działania — steniczne asteniczne — w akcie woli — wyższe niższe Upór Uwaga — dowolna — następcza — opanowanie u — wysiłek u Wahliwość ilość wahań — diagnostyczność w — redukowanie w Wartość — absolutna względna — celu — dodatnia ujemna — diagnostyczna '— działania — kształcenie w — metodyczna — mierzenie — motywu (absolutna i względna) — obiektywna subiektywna — planu — wykonania Wiedza nieoglądowa : — poprawności odpowiedniości zgody — znaczenia Wola aktywność w — „Analiza w" — braki w — definicja W Lindworskiego — diagnoza w — dojrzewanie w — fikcyjna — kaprys — kształcenie w — mierzenie w — napięcie patrz wysiłek w — niewłaściwa — niezrealizowana — opanowanie w — profile w — przeżycie w — silna — skrócona — słaba — teoria w — treść w — właściwa niewłaściwa — wtórna — wychowanie w — wyćwiczona — wytrwała Wrażenie napięcia Wybór — bez wykonania — analityczny — automatyczny — dowolny — konstatowania — mimowolny — spontaniczny — szybkość w — swobodny — utrwalenie w Wskaźnik patrz stopień Współzawodnictwo Wykonanie — akt w — analiza w — automatyczne w — decyzji — działania — formy w — moc energia w — namiastka w — postanowienia — wartość w — zależność w ar- i — zautomatyzowane Wypytywanie Wysiłek — aktu — decyzji — definicja w — działania — fizyczny — funkcjonalny — maksymalny — mierzenie w — optymalny — podział w — postanowienia — prawo ekonomii w — procesu — psychiczny — wahania - woli - uwagi - wskaźnik w - wykonania Wytrwałość Wzruszeniowości badanie - opanowanie Zamiar Zależność cech Zgoda Zmęczenie Zmienność warunków badań Żal Życie cel - linia ż - plan ż - radość ż




WSTĘP

Do napisania obecnej pracy skłoniły autora następujące pobudki.
Każdy, kto sie. interesował zagadnieniem woli, łatwo mógł zauważyć, że w polskiej literaturze naukowej brak jest odpowiedniej książki, którą można było by podać słuchaczowi jako podręcznik dla studiów, t. j. książki poddającej analizie i usystematyzowaniu prace psychologii eksperymentalnej w tej dziedzinie, a jednocześnie ogarniającej dorobek wszystkich narodów, które w tym kierunku dokonały wartościowych zdobyczy.
A więc „Analiza objawów woli" Witwickiego nie sięga do roku 1910, czyli staje u progu współczesnej eksperymentalnej psychologii woli. Odpowiednie rozdziały w podręcznikach psychologii (jedno i dwutomowym) tegoż autora zajmują przedeksperymentalne w dziedzinie woli stanowisko, posługując się przygodną obserwacją i samoobserwacją niesystematyczną.
Dla tejże przyczyny nie przyniosą studentowi korzyści książki Dawida i Ochorowicza. Abramowskiego mierzenie siły woli oraz prace jego szkoły chociaż eksperymentalne dotyczą tylko małego fragmentu zagadnienia woli i nie dają żadnej perspektywy czasowej.
„Typy woli" autora obecnej pracy, choć zaznajamiają czytelnika z jednym z głównych działów psychologii woli, mianowicie z badaniem formalnej strony woli, mówią jednak zbyt mało o tak ważnych przeżyciach jak: wysiłek, po-
stanowienie, cel, ideał; nie poruszają przy tym zupełnie sprawy motywacji.
Nie jest znacznie lepiej w literaturze psychologicznej innych narodów. Klasyczna i zasłużona praca Lindwor-skiego „Der Wille" poza niemieckimi uwzględnia tylko prace pisane w językach francuskim i angielskim, zresztą kończy swój przegląd na roku 1922. Acha „Analyse des Willens" jest właściwie wyczerpującym sprawozdaniem z działalności jego szkoły, którą przede wszystkim interesowały zagadnienia psychologii pracy. Nikt inny poza Lindworskim i Achem nie zdobył się na przegląd historyczno-krytyczny w lej dziedzinie.
Pragnący pisać prace psychologiczne, magisterskie i doktorskie w dziedzinie woli nie znajdują żadnych pomocy w literaturze polskiej; trafiają raczej na rzeczy przednaukowe, przestarzałe i mętne a przelo prowadzące na manowce. Toteż po pewnych próbach zwykle zrażają się do tej dziedziny i przenoszą do innych zagadnień, omawianych w literaturze polskiej dokładnie i obszernie. Może ta okoliczność obok innych jest przyczyną tak znikomej ilości polskich prac o woli w porównaniu do innych dziedzin psychologii, chętnie uprawianych, a przez to i w naszej literaturze znacznie rozbudowanych.
Kształcenie woli wśród życiowych zagadnień należy do najważniejszych; nie daje się jednak traktować naukowo a nawet poważnie bez posiadania odpowiednich podstaw z psychologii woli. Żadna z książek istniejących w polskim języku i dotykających tego tematu nie jest oparta o psychologię eksperymentalną woli, a jedyna w literaturze psychologicznej książka Lindworskiego „Willensschule" stosująca psychologię eksperymentalną, przełożona na język hiszpański i angielski, nie uzyskała polskiego przekładu. Zaznajomienie więc ogółu z psychologią woli dopomoże pedagogom do jej poznania oraz kształcenia i przyniesie znaczną
pomoc tym, którzy pragną mówić, a tym bardziej pisać na ten temat.
Gdy obecna praca szła do druku, przeczytał rękopis Profesor Stefan Błachowski. Za udzielone mi cenne invagi i za poradę rozszerzenia niektórych działów, co wyszło na korzyść książki, składam Mu na tym miejscu wyrazy głębokiej wdzięczności.
WT zagadnieniu woli można wyodrębnić kwestie historyczne, metodyczne, systematyczne i pedagogiczne.
By przedstawić całość zagadnienia woli autor dzieli je na cztery części, omawiając w następujących rozdziałach:
I. Historyczny szkic rozwoju badań woli w Polsce oraz w innych krajach.
II. Metody i sposoby badań woli.
III. Psychologia woli: strona formalna i strona treści przeżyć.
IV. Kształcenie woli: jej formowanie i wychowanie.





LITERATURA

1. ABEL T. M. Attitudes and the galvanic skin reflex. /. Exper. Psy-
Choi. 1930, 13, 47-60.
2. — The influence of social facilitation on motor performance at dif-
ferent levels of inteligence. Amer. J. Psychot. 51, 1938, 279-390. ' 3. —Social facilitation in different motor tasks. Kwart. Psychot. 1939, 11, 162-169.
4. ABRAMOWSKI E. Recherches expérimentales sur la volonté. Journ.
de psychol. norm, et path. 1910, 10, 491-508.
5. — Przedmiotowe mierzenie siły woli. Przegl. Filozof. 1911, 3, 297-316.
6. -- Recherches sur la reaction psycho-galvanometrique. Arch, de Psy-
chot. 1911.
7. - Jeszcze o przedmiotowym mierzeniu sity woli. Przegl. Filozof. 1912.
8. —Odpowiedź polemiczna. Przegl. Filozof. 1912.
9. —Stosunek wzruszeniowości i pamięci. Przegl. Filozof. 1912, 15,
227-240.
10. -Modlitwa jako zjawisko kryptomnezji. Przegl. Filozof. 1912, 15,
348-370.
11. —Wpływ woli na reakcje galwanometryczne. Prace z psychol. dokw.
(pod red. E. Abramowskiego), 1913, I, 3-76.
12. —Oddech jako czynnik życia duchoweigo. Wzruszenia i wola. Prace
z psychot. dokw. 1913, I, 77-162.
13. —Wpływ wzruszeń i uczuć na opór zapomnianego. Prace z psychol.
dośw. 1915, 3, 27-38.
14. —Wpływ woli w tworzeniu obrazów przedsen-nych. Prace z psychol.
dokw. 1915, 3, 305-331.
15. — Metoda skojarzeń w badaniu typów indywidualnych. Prace z psychot.
dokw. 1915, 3, 169-267.
16. -Etudes expérimentales sur la volon té./wi/vz. de psychot. norm, et
pathol. 1915, 14-43.
17. ACH N. Experimentelles über die Willenstätigkeit. Bericht über
den I. Kongres f. exp. Psychol. Leipzig, 1904.
18. - Ueber die Willenstätiigkeit und das Denken. Göttingen. Vaden-
hoeck und Ruprecht, 1905.
19. - Ueber den Willensakt und das Temperament. Leipzig, Verlag von
Quelle und Meyer, 1910.
20. - Uebei den Willen. Vortrag. Untersuchungen zur Psychologie und
Philosophie. Leipzig, 1911.
21. - Ueber den Willensakt. Eine Replik. Leipzig. Verlag von Quelle und
Meyer, 1911.
22. — Die Willensuntersuchungen in ihrer Bedeutung für die Pädagogik.
Zsch. pad. Psychot. 1913.
23. - Ueber die Begriffsbildung. Bamberg, 1921.
24. KUEHLE E., PASARGE E. Beiträge zur Lehre von der Perseve-
ration. Zsch. f. Psychol. 1926, Erg. Bd. 12.
25. Gerdessen h., kohlhagen f. u margaritzky s. Finale
Qualität (Gefügigkeitsqualität) und Obiektion. Arch. ges. Psychol. 1932. Erg. Bd. 2. (Cyt. wg. Acha 26).
26. —Analyse des Willens. Berlin. Urban u. Schwarzenberg, 1935.
27. -Willens und Charakterbildung. Vortrag auf dem XIV. Kongr. d.
Deutsch. Ges. f. Psychol. in Tübingen 1934; Bericht herausgegeben von O. Klemm. Jena, 1935, 14, 273-281.
28. -Zur neuerem Willenslehre. Gefühl und Wille. Berieht über den
XV Kongress der D. G. f. Psychologie. Herausgegeben von O. Klemm. Jena. Fischer, 1937, 125-156.
29. ANDERSON J. E. The methods of child psychology. A handbook
of child psychology. Edited by C. Murchison. Worcester. Clark University Press, 1933.
30. ARISTOTELIS Parva Naturalia reeognovit Gulielmus Biehl. Lipsiae,
1898, 453, 16-19, 23-30.
31. AVELING F. Emotion, conation and will. In Feelings and Emotions:
The Wittenberg Symposium. Worcester Mass. Clark Univ. Press, 1928.
32. - Pen-mality and will. New York. Appleton, 1931.
33. BAADE W. Ueber psychologische Darstellungseksperimente. Arch.
ges. Psychot. 1916, 35, 1-23.
34. BALDWIN J. M. Dictionary of philosophy and psychology. New
York. Macmillan, 1918.
35. BALEY S., RYBICKA E., DERWISZÖWNA M., MENTLIKÖWNA W.
Badania nad etyką i estetyką dzieci w wieku przedszkolnym. Polskie Archiwum Psychologii (zał. J. Joteyko), 1935-36, 8, 193-283.
36. - KUNICKA J., RYBICKA E. O pewnej próbie zespołowego kształ-
cenia charakteru. Polskie Arch. Psychot. 1937-38, 10, 1-20.
37. BANISSONI F. La psicologia delia volontâ, contributi sperimentali.
Contribua Psicologici. Roma. 1922-28, vol. V.
38. BARRETT E. B. Motive-force and motivation-tracks. London. Lon-
gman, 1911.
39. BAUMGARTEN F. and GRESCOTT D. A. Why children hate.
An experimental investigation of the reactions of school children of Poland to the enemy occupation./. Educ. Psychol. 1928, 19, 303-312.
40. BAUMGARTEN F. Les bases de la science de la personnalité. Kwart.
Psychol. 1930, 1, 261-272.
41. —Arkusz dla obserwacji zachowania się osób badanych podczas wy-
konywania prób pracy. Psychotechnika, 1930, 4, 155-166.
42. —Kłamstwo dzieci i młodzieży. Warszawa, 1927.
43. -Die Charaktereigenschaften. Beitr. z. Char. u. Person. 1933. 1.
44. — Die Dankbarkeit bei Kindern und Jugendlichen. Ethik. Bern.
1936, 13, 1-11.
45. - O charakterze i jego kształceniu. Kwart. Psychot. 1937, 9, 169-202.
46. — Character traits derived from biographies. Character and Persona-
lity, 1937, 6, 147-194
47. BIELAK F. Przegląd piśmiennictwa. Ks. dr. M. Dybowski: O ty-
pach woli. Przegląd Powszechny, 1928, 45, s. 102.
48. BŁACHOWSKI S. Bericht über den VI. Konigress für Psychologie
in Göttingen. Leipzig, Barth, 1914.
49. — Nastawienia i spostrzeżenia. Wyd. P. T. Filozoficznego we Lwowie,
1917.
50. - O wrażeniach położenia i ruchu. Odtwórcze wyobrażenia węchowe
w stosunku do wzrokowych i słuchowych. Wyd. P. T. Filozoficznego we Lwowie. Badania psychologiczne, 1919, 1.
51. - O niektórych związkach zachodzących pomiędzy typami pamięciowy-
mi. Pozn. Tow. Prz. Nauk. Prace Kom. Fil. 1921, 6,1.
52. —Chronometryczne badania nad przebiegiem startu. Poznań, 1924.
53. -Wyniki psychologii pedagogicznej. Encyklopedia wychowawcza, 1,6.
54. BRAUNSCHWEIG E. M. Untersuchungen zum Schwierigkeitsgesetz
der Motivation. Arch. ges. Psychot. 1936, 95, 300-345.
55. BUJAS R. Die psychischen Bedingungen des psycho-galvanischen Phä-
nomens. Kwart. Psychot. 1930, I, 39-48.
56. BUSEMANN A. Ueber sogenannte „Ersten Trotzalter" des Kindes.
Zsch. pädag. Psychot. 29, 1928.
57. - Ueber die Ursachen des „Ersten Trotzalters" und Erregungsphasen
überhaupt. Zsch. pädag. Psychol. 1929, 30, 276-280. 58 BYKOWSKI JAXA L. Badania eksperymentalne nad znaczeniem współzawodnictwa. Prace psychologiczne pod red. prof. dr. J. Jo-teyko. Nr. 2. Warszawa. Książnica, 1923.
59. — Betrachtungen über Rassenauslese in polnischen Schulen. Zsch.
Rassenkunde, 1936, 4,1, 9-14.
60. CHOJECKI A. O wpływie woli na wahania uwagi. Prace z psychol.
dośw. 1915, 3, 3-25.
61. CHWISTEK L. Sur les variations périodiques du contenu des image9
vues dans un contour donné. Bulletin de l'Académie des Sciences. Cracovie, 1909.
62. CLAPAREDE E. Intelligence et volonté. Recueil jubilaire offert a W.
Bechterew. Leningrad, 1926.
63. - Wychowanie funkcjonalne. Bibl. przekł. dz. pedag., tłum. M. Ziem-
bińska, t. 22.
64. COLLINS M. Character and temperament tests. Brit. J. Psychol.
1925, 16.
65. CURTHY MAC. Measurement of conation. Chicago, 1926.
66. CZEKANOWSKI J. Zarys antropologii Polski. Lwów, 1930.
67. -Człowiek w czasie i przestrzeni. Wajrszawa 1934
68. DOWNEY J. E. The Will - Temperament and its "Testing. Harrap
and Co. London.
69. -Individual Will-Temperament Test. World Book Company.
Yonkers-on-Hudson, New York.
70. -Indywidualny test Woli-Temperamentu. Tłum. F. Felhorska i J.
Szmydt. Polskie Archiwum Psychologii. 1931, 4, 6-31.
71. -Groups Will-Temperament Test. World Company. Yonkers-on-
Hudson, New York.
72. DROZDOWICZÖWNA A. Motywy i warunki postępu uczennic do-
brych i drugorocznych.")
73. — Wpływ motywów na postępy uczennic. ł)
74. DWELSHAUVERS G. L'exercice de la volonté. Paris. Payot, 1935.
75. DYBOWSKI M. Zależność wykonania od cech procesu woli. Polskie
Archiwum Psychologii. 1926, 1, 23-42.
76. - O typach woli. Prace psychologiczne pod red. prof. dr. J. Joteyko.
Nr. 6. Warszawa, Książnica - Atlas, 1928.
77. - How types of will change. Kwart. Psychot. 1931, 2, 173-205.
78. -Metodyczne błędy w wychowaniu. Kwart. Pedag. 1931, 3, 36-41.
79. -Downey will-temperament tests and a corresponding question-
naire experiment. Kwart. Psychol. 1933, 4, 1-23.
80. -Testy do badania typów woli. Test I. „Drabinka". Ps ycMo technika
1933, 7, 1, 31-44; 2, 83-97.
81. —O sposobie obserwowania dzieci. Kwartatn. Psychol. 1934 5
123-153. '
82. -Opór dziecka i perseweracja. Kwart. Psychot. 1935, 7, 193-156.
83. - O objawach oporu. Kwaftaln. Pedag. 1935, 6, 42-55.
84. - Perseveration as a measure of negativism, and its estimation by
means of photographs. Kwart. Psychot. 1935, 6, 221-236.
85. -Comment former la volonté. Essai sur la force de la volonté.
Kwart. Psychol. 1936, 8, 63-88.
86. -Resolution and its role in activity.Kwart. Psychot. 1936, 8, 337-356.
87. -La formation de la volonté et les races. Kwart. Psychot. 1937 9
13-28.
88. -Wola. Świat i życie. IV. Lwów Książnica - Atlas. 1[zasłonięte]447-14.
89. -Rasizm przeciw Słowiańszczyźnie. Miesięcz. Katech. 1937, 26.
90. -The investigation of energetic resolutions. Kwart. Psvchol 1938
10, 4-27.
91. - O energicznym postanowieniu. Kwart. Pedag. 1938, 9.
92. -Conditions for the appearance of hypnagogic visions. Kwart.
Psychol. 1939, 11, 68-94.
93. - L'influenza della paura sui risultati del lavoro ed i imodi di domi-
naria. Contribua del laboratory di psicologia. Milano.
94. — Dojrzewanie woli.ł)
95. - O formowaniu woli na podstawie wyników eksperymentalnych. "M
96. -— O motywacji.ł)
97. — Wpływ woli i rasy na opanowanie strachu. 4)
98. - Testy do badania woli. Test II. „Pudełkof. s)
99. -Testy do badania woli. Test III. „Kwadrat". "")
100. - Kształcenie woli. "")
101. -—Badanie i kształcenie woli w czterech liceach. ^
102. ERISMANN E. Der Trotz. Verstehen und Bilden. Zsch. f. Er-
Ziehung und Unterricht. 1926, I. 5-11, 52-69, 115-129.
103. EWEN J. H. Perseveration in the insane epileptic. /. Ment. Sei.
1930, 76, 537-540.
104. FROEBES J. S. J. Die experimentelle Psychologie. Freiburg im
Breisgau. Herder, 1923, I, II.
105. FOSTER W. S. On the perseverative tendency. The American J.
Psychol. 1914, 25, 393-426.
106. GEMELLI A. Emozioni e sentimenti. Estratto delia Rbiista di Psico-
logia, 1930, 24.
107. GlES K. Experimentelle Untersuchungen über den Willen mit
Berücksichtigung der Entstehung des Bewusstseins der Willensfreiheit. Arch. gess. Psychot. 74, 1.
108. HEYMANS G. u. WIERSMA E. Beiträge zur speziellen Psychologie
auf Grund einer Massenuntersuchung. I. Einteilung. Zsch. Psychol. 1906, 42, 81-127, 258-301.
109. HOCHREIN M. u SCHLEICHNER I. Leistungssteigerung. Leistung,
Uebermüdung, Erholung. Leipzig. Thieme, 1944.
110. HOEFLER A. Psychologische Arbeit. Zsch. Psychol. 1895, 8.
111. HOPPE F. (LEWIN K- U. HOPPE F.) Untersuchungen zur Han-
dlungs- u. Affektpsychologie. IX. Erfolg und Misserfolg. Psychologische Forschung, 1930, 14, 1-62. (Cyt. wg. Acha 26).
112. JAMES W. Psychology, vol. II.
113. JOTEYKO J. Znużenie. Warszawa. Ksiażnica-Atlas, 1932.
114. — Metoda testów umysłowych. Prace psychol. pod red. dr. J. Jo-
teyko. nr. 3.
115. KARSTEN A. (LEWIN K. Untersuchungen zur Handlungs- u.
Affektpsychologie. V) Psychische Sättigung. Psychologische Forschung, 1928, 10, 142-254. (Cyt. wg. Acha 26).
116. KLESZCZYCKA L. Wpływ sposobu wyboru na rezultaty pracy.'")
117. KREUTZ M. Technika metody introspekcyjnej. Prace Instytutu Psy-
chol. U. J. K. we Lwowie, 1935, 1.
118. -Zmienność rezultatów testów. Cz. I. Znaczenie zmienności rezul-
tatów dla wartości testów, Wyd. P. T. Filozof, we Lwowie 1927.
119. —Zmienność rezultatów testów. Cz. II. Przyczyny zmienności rezulta-
tów i konieczna modyfikacja metody testów, Wyd. R.T. Filozof, we Lwowie, 1933.
120. KRZECZKOWSKI K. Pisma Edwarda Abramowskiego. 1924. T. I.
Życiorys, s. VII-XCVI.
121. KUELPE O. Die Lehre vom Willen in der neueren Psychologie.
Psychologische Studien, 1889, 5.
122. KUCZERA E. Experimentelle Beiträge zur Charakteristik der Willens-
handlung. Arch. ges. Psychol. 1930, 77.
123. LEHMANN A. Die körperlichen Aeusserungen psychophysischer Zu-
stände, 1901, 2 (cyt. wg. Fröbesa, II, s. 417).
124. LANKES W. Perseveration. Brit. J. Psychol. 1915, 7, 384-419.
125. LEWIN K. Vorsatz, Wile und Bedürfnis. Berlin, 1926.
126. —Die Entwicklung der experimentellen WiLlenspsychologie und The-
rapie. Leipzig, 192Q.
127. LIBRACHOWA M. Psychologia pedagogiczna. Warszawa, 1933.
128. LINDWORSKY J. S. J. Neuere Arbeiten über die Methode der
Selbstbeobachtung. Arch. ges. Psychol. 1913, 29.
129. -Der Wille. Leipzig. Barth, 1923.
130. - Willensschule. Paderborn, 1923.
131. -Zur jüngsten experimentellen Willensuntersuchungen. Arch. ges.
Psychol. 1932, 86, 533-538.
132. - Psychotechnik und Ergebnisse der neueren Willensforschung. In-
dustrielle PsychotecHnik, 1934, 11, 371-374.
133. -Die Erfolgreiche Erziehung. Freiburg im Bf. 1933. 133a '— Psychologie der Aszese. Freiburg im Br. 1936.
134. LUEDERITZ H. Beitrag zur experimentellen Untersuchung des
Wahlvorganges. Unters. Psychol. Phil. u. Päd. Göttingen, 1929, 7,2.
135. ŁAZURSKI A. Szkolnyje charaktieristifci. Pietierburg, 1908.
136 - Ueber das Studium der Individualität. Pädagogische Monographien 14. Leipzig, 1912.
137. .— Oczerk nauki o charaktierach. Pietrograd, 1917.
138. MAY M. A. The present status of the wäRemperament test. /. Appl.
Psychol. 1925, 9.
139. MAYER M. Die Psychologie und Pädagogik des Vorsatzes. Mün^
chen, 1932.
140. MEUMANN E. Ueber die Sensibilität der inneren Organe (cyt. wg.
Fröbesa I, s. 169).
Hl. MICHOTTE A. et P'RUEM E. Etude expérimentale sur le choix volontaire et ses antécédents immédiats. Arch, de Psychol. Geneve. Kündig, 1910, 10, nr 38-39, s. 119-299.
141a. -Note complémentaire. Arch, de Psychol. 1910, 10, s. 304 n.
142. -Note a proposs de contributions récentes a la psychologie de la volonté. Etudes de Psychol. 1912.
143 MIELCZARSKA W. Rozwój typów oporu w domu i szkole. Kwart. Psychol. 1936, 8, J17-140. -
144. -Wytrwałość i motywacja młodzieży żeńskiej. Kwart. Psychol. 1937,
9, 56-84.
145. —o wpływie wysiłku na wyniki prący. Kwart. Psychol. 1939, 12,
89-148.
146. — O motywach wyboru zavodu. 4)
147. MILL J. S. System of logic rationative and inductive being a con-
nected view of the principles of evidence and the methods of scientific investigation. London. Longmans, 1872.
148. MOSSO A. La peur. Paris, 1886.
149. MUELLER G. E. Zur Analyse der Gedächtnistätigkeit und des
Vorstelilungsverlaufes, III. Zsch: Psychol: Erg. Bd. 1913, 8.
150. - u. PILZECKER. Experimentelle Beiträge zur Lehre vom Ge-
dächtnis. Zschr. Psychol. Erg. Bd. 1900, I.
151. MURCHISON C. A handbook of child psychology Jones M. C.
The conditioning of children's emotion (71-93). Worcester, Mass Clark Univ. Press, 1933.
152. NEUGEBAUER H. Das Gefühls- und Willensleben meines Sohnes
in seiner frühen Kindheit. Zschr. angew. Psychol. 1929, 34, 275-310.
153. NAWROCZYŃSKI B. Uczeń i klasa. Warszawa, 1923.
154. OATES D. W. An experimental study of temperament. Brit. J,
Psychol. 1928, 19.
155. OBERTO S. L'analisi speriimentale délie qualitâ del volere. Archivio
Ltatiano di psicologia generale e del lavoro. Torino, 1938.
156. PATRIZI W. Ł. Nuovo „testo mentale"; un indice autografico e
inconsciente del potere inhibitorio. Modena, 1912.
157. PFAENDER A. Phänomenoloigie des Wollens. Leipzig. Barth, 1921.
158. POFFENBERGER A. T. School achievement and success in life.
Journ. Appl. Psychol. 1925, IX, 22-28.
159. RADECKI W. Przedmiotowe mierzenie siły woli. Przegl. Filozof.
1911.
160. —W sprawie zastosowania galwanometru do mierzenia siły woli
Przegl. Filozof. 1912, 15, 258-270. 161;. —Psychologia woli. Warszawa. Wende, 1915.
162. — i BOGUCKA. La formation volontaire des réprésentations. Cracovie.
Acad. des Sciences, 1914.
163. ROHRACHER. H. Theorie des Willens auf experimenteller Grund-
lage. Zschr. Psychol. Erg. Bd. 21, 1932.
164. REUTT J. Wpływ przedstawienia celu na wykonanie ł)
165. -—Cele życiowe ludzi naukił).
166. SANCTE DE SANCTIS. Psicolo'gi'a sperimentale. Torino.
167. SAXBY J. Some conditions affecting the growth and permanence
of desires. Brit. J. Psychol. 1917, 9, (cyt. vg. Lindworskiego 129).
168. SELZ O. Die experimentelle Untersuchungen des Wilknsaktes.
Zsch Psychol. 1911, 57, 241-270.
169. —Willensakt u. Temperament. Eine Erwiderung. Zsch. Psychol.
1911, 59, 113-122.
170. -Referat über Michotte. Zschr. Psychot. 1912, 62, 132-145. 1171. —Anmerkung in einer Sache. Zschr. Psychol. 1912, 145-151.
172. —Ueber die Gesetze des geordneten Denkverlaufes. Stuttgart, 1913,
173. -Zur Psychologie des produktiven Denkens und Irrtums. Bonn, 1922.
174. —Die Gesetze der produktixen Geislestätigkeit. Bonn, 1924.
175. SKAWRAN P. Experimentelle Untersuchungen über den Willen bei
Wahlhandlungen. Arch. ges. Psychol. 58, 95-169.
176. SPEARMAN C. The abilities of man. London, New York. Macmillan,
1927.
177. STERN W. Die différentielle Psychologie. Leipzig, 1921.
178. STOJANOWSKI K. Zjawiska selekcyjne w szkole podchorążych.
Kwart. Psychol. 1932, 3, 395-458.
179. STUDENCKI S. Typ psychofizyczny Polaka. Kwart. Psychol. 1931,
2, 1-9, 53-90.
180. —Jak obserwować dzieci. Warszawa, 1933.
181. SZUMAN S. Analiza formalna i psychologiczna widzeń meskalino-
wych. Kwart. Psychol. 1930, I, 157-212.
182. TEGEN E. Moderne Willenstheorien. Uppsala, 1928.
183. TROUET S. Der Wilfcnsakt bei Wahlhandlungen. Arch. ges. Psychol.
1923, 45.
184. VAN DER VELDT J. L'apprentissage du mouvement et Tautoma-
tisme. Etude expérimentale. Louvain, Institut de Philosophie, 1928.
185. WACHOWSKI M. Ankieta jako środek badań naukowych. Chowanna,
1930, 149-161.
186. WALTER L. Psychologia pracy. Kwart. Psychol. 1932 3, 145-203.
187. WARREN H. C. Dictionary of psychology. Houghton Mifflin Com-
pany.
188. WEBB E. Character and intelligence. Monogr. Suppl. Brit. J.
Psychol. Vol. I.
189. WHEELER R. H. An experimental investigation of the process of
choosing. University of Oregon Publications, 1920, I, nr 2.
190. WINKLER H. Der Trotz. München, 1929.
191. WlŚNIEWSKA Z. Wartość pierwszego motywuj)
192. WITWICKI W. Analiza psychologiczna objawów woli. Lwów, 1904.
193. WUNDT W. Kleine Schriften. Leipzig. Engelmann. 1910, II.
194. - Grungzüge der physiologischen Psychologie, III, 1911.
195. '—Grundriss der Psychologie. Leipzig, 1918.
196. ZlEMBIŃSKI Z. Plan obserwacji cech indywidualnych ułożony przez
A. Łazurskiego. Szkota Powszechna, 1922, 3, 49-73.
197. ZUNINI G. Osservationi sul salto delie sangvinerole. Contribua
del laboratoria di psicologia. Milano, 1937.





Prace zaznaczone gwiazdką w spisie literatury nie były Wydane drukiem w chwili ukazania się obecnej książki. Należy przeto wyjaśnić na tym miejscu, dlaczego je omawiano w tekście i umieszczono w literaturze.
Historia psychologii w Polsce posiada dwa okresy większego zajęcia się psychologów sprawą woli. Najpierw zwrócono uwagę na wolę, gdy Abra-mowski pracował w Genewie a potem w Warszawie oraz wydawał swoje
prace. Okres ten trwał 5 lat. Wtedy zaznaczyli swą działalność Chojecki i Radecki.
Drugi okres był dłuższy i .powolniejszy. Od 1926 do 1939 Dybowski drukował swe prace. W roku wojny napisały prace doktorskie z dziedziny psychologii woli Mielczarska (praca byłai wydrukowana, lecz nakład spłonął) i Kleszczycka. W czasie okupacji słuchacze UZZ napisali siedem prac. Zaznaczono je gwiazdkami w spisie literatury, tylko niie umieszczono tam Se-dlaczka, gdyż praca jego spłonęła a on sam zginął.
Książka omawiająca zagadnienie woli nie może pominąć milczeniem powyższych prac przygotowanych w tak ciężkich warunkach i choć niedruko-wanych a mimo to posuwających znacznie naprzód psychologię woli w Polsce, jeżeli do egzaminów doktorskich dopuszczają obecnie na podstawie prac niedrukowanych, a nawet nieistniejących, bo spalonych, byle były przeczytane przez recenzentów, to wydaje się słusznym stosowanie tej samej miary i do innych prac naukowych, o których wzmianka w dziele poświęconym omawianemu w nich zagadnieniu może uchronić je, a przez to i polską myśl naukową od zagłady w chwili dziejowej katastrofy.
Powyższe niedrukowane prace nie są znane pod względem swej wartości, jak nie są znane szerzej i rozprawy doktorskie niedrukowane, które oceniają zazwyczaj tylko dwaj recenzenci. Prace, o których wspomina obecna książka, przeszły przez czytanie na konwersatorium psychologicznym UZZ ; były krytykowane, ocenione i maszynopisy ich gotowe do druku były złożone w mieszkaniu Kierownika Studium Psychologicznego UZZ w Warszawie (ul. Piusa XI, 18). Spaliły się, ale odpisy ich pozostały u1 autorów. Czy u wszystkich? Nie wiem. Wzmianka jednak o nich napewno ułatwi w przyszłości ich druk, autorom zaś prac spalonych doda chęci do ich odtworzenia.
Prace te są rezultatem nauczania psychologii na 27 kompletach w czasie okupacji. Trudno się zgodzić na to, by wyniki pracy tak licznego grona (około 214 osób) miały zaginąć lub ponieść uszczerbek przez brak wzmianki o nich w druku.
Czas pisania i wydania obecnej książki usprawiedliwia możjiwe braki w bibliografii, którą cytowałem niekiedy z pamięci albo z notatek moich' uczniów.





The ACTIVITY OF THE WILL AS SHOWN BY EXPERIMENTAL RESEARCHES
(Summary)

The main motives leading the author to undertake following work were these: (1) The lack of any study published in Poland (down to 1939 inclusive) of the problem of the will as seen from the point of view of psychology; and (2) A desire to help the student or teacher who, when speaking or writing of the will, might feel the need of a psychological basis.
The first volume of the present work deals with the formal side of the will. The second — not yet published — proposes to deal with its content, or motivation; and the third, with the training of the will.
In the first volume the section dealing with the psychology of the will is preceded by historical and methodological sections. In the former the development of the psychological study of the will is summarized in relation to all three of the above problems: form, content and training. It is shown that contemporalily with the researches of Ach and Michotte, the pioneers of this movement in Europe, Abramowski undertook experimental research in Poland, so that it is now possible to point to a definite series of psychological studies of the will in Poland.
In the methodological section a survey is undertaken of the experimental methods employed by psychologists in their studies of the will. Originally taken from the canons of Mill, modified by Wundt, extended by W. Stern, and applied to the psychology of the will by Ach, they are the indispensable basis for further progress.
The third section, on the actual psychology of the will, occupies the greater portion of the book, and is divided
into three sub-sections, the longest of which deals with the phenomenology of the will, the second with the causal problem, and the third with the dynamic problem.
I. The Phenomenology of the Will. The subject-matter of this portion of the book is the elucidation of the developimicnt of the function of the will and the analysis of all its stages, comprising; act, process, activity of the will, and activity of the whole life. Particular works examined in this order are as follows:
1. The s im pie act, examined by Ach in two works (18, 19), and divided by him into 5 interdependent parts, which he calls elements or "moments', viz.: the observatiye, objective, actual (actual experience being indispensable for the existence of the will; e. g. T want'), dynamic and temporal.
2. A higher level of the function of the will is the process of will, but it is not the whole, being only choice without execution. It was examined by Michotte in his work on choice (141), where, after accurately describing the act of will, he found 4 forms of choice.
3. The next higher phenomenon of the will is the complete process of will, which comprises hesitation, act of will,, and execution. The whole process is examined by Dybowski, who finds in it, not the 5 characteristic elements, called by Ach "moments', but 8: number of hesitations, time, effort, feeling, actual experience, forms of process, representation, and execution. These features he has distinguished in his book on 'Types of Will' (76).
4. The next higher level of function of the will is activity, which is composed of one full process (simple activity), or many together (compound activity). Here belong the more composite actions of our daily life. The activity of the will, like the process, possesses its characteristic features, of which the author distinguishes 10, namely: effort, persistence, feeling, freedom of activity, methodicalness, planned character, purposefulness, prudence, hesitation-tendency, and accuracy. The author has distinguished the
above features by means of test-experiments (the 'Box' and the 'Square').
5. Still higher, and indeed Ihe highest function of the will, is the whole life activity, which hitherto has been least studied. If a simple performance of an action is governed t^y the simple act, while the process is guided by decision, then ordinary activity is carried out by resolution aided by determination, while the whole life is governed by the final aim or ideal, sustained by resolution and connected with the chosen line of life. The author draws his material from his work on resolution (86) and on energetic resolution (90), and on them too he bases conclusions on the value of resolution. The author, discussing the chosen line of life, the aim, and the ideal, gives merely the chief points, since small contributions in this direction are to be found in his works. A certain amount of help, too, is to be got from the work of Hoppe.
On this level a persistent will is indispensable, and so the researches of Banissoni are discussed (37).
A special chapter is devoted to the 8 characteristic features of the. process of will.
The researches described in the work on 'Types of Will' (76) and carried out by means of a questionnaire combined with systematic self-observation, the questions in which are to be found in Table 1, render it possible to describe the type of the person examined, and to assign him to one of the 4 types of will (the 4 temperaments), and to measure his will. The researches into the 8 features of the process of will by fmeans of a questionnaire renders it possible to attain both ends. As the basis for the questions is here found in 20 actions of daily life, the experimenter after completing his researches is in possession of exact data concerning the number of hesitations shown by the persons examined in the 20 actions, and also the number of actions performed with one only motive, i. e. without hesitations. As each action examined is taken as typical as regards hesitations, the 20 together represent really the whole of life behaviour.
Accordingly there is no room for considerable errors: the questionnaire gives an accurate picture of the type of will, or temperament, and the character.
This kind of research with the help of acquired perseverance on which it is based, is connected with the monographs and views of Spearman and Lankes.
For rapid enquiry the 10-minute 'Ladder' test was devised, based also on perseverance mainly innate, and connected with the monographs of G. E. Müller. The diagnostic value of this test is however considerably smaller.
The first feature of the process, namely the number of hesitations, serves and suffices to give an idea of the type of will. For measuring the will and for the exact recognition of the type of each individual examined, the following other features of the process must be taken into account:
Feature 2, the time of duration of the whole process or of some of its parts, becomes of unusual importance! for the execution, e. g. in record-making sudden actions like a start (Błachowski).
Feature 3, effort, is of varying importance for the execution according as it is displayed : in the simple act (Ach), where it is useful; in decision, where it is not useful (Lind-worsky, Dybowski); in resolution, where it is useful (Dybowski), in execution, where it is useful (Mielczarska), or in the hesitations of the process of will, where it has not been examined.
Feature 4, feeling. The most important of the experimental researches relate to the content of the will, and arę therefore to be discussed in the second volume. It should be pointed out that Dybowski does not distinguish in the will any special feelings, such, e. g., as that of effort; wherein he agrees with Ach; but the latter admits determined feelings, different from those which have hitherto been discussed in psychology.
Feature 5, actual experience as the fundamental experience of the will is accepted in all the enquiries (Ach,
Michotte, Dybowski, Banissoni). Experiences such as 'I want' 'I must', 'I ought" are the content of the actual element or "moment1, but can only express themselves in the consciousness of one's own activity (conscience de l'action).
Feature 6, the forms of the process. Wundt indicated 3, Michotte 4, and Dybowski 6. To the positive forms belong: 0, I, and III; to the negative II, IV and V (fig. 5).
Feature 7, representation: of aim, means, and effect. Hitherto no special work has been devoted to any of these problems.
Feature 8, execution, may be either with hesitation, or without. Dybowski finds 6 forms of execution: three positive (0, 3 and 5), and three negative (1, 2 and 4). which has enabled him to appraise the other features discoverable in the process of the will in his monograph entitled 'The dependence of the features of the process on the execution1 (75).
The determination of Ach is represented by his own drawing (fig. 2). Determination is the name given by Ach to the peculiar influence of the will which carries with! it the realization of the psychic process in the direction of design, resolution and similar acts. With various temperaments determination is various. Where it is small, or falls swiftly, effort comes to its support.
Resolution, according to Ach, is decision which has not come to life, but which lasts long. It is represented by fig. 6, in which A = the act of will; D = decision; P = resolution; H = hesitation before the act of will; W = execution; and DR the duration of resolution. In the 8 figures in the drawing we may thus recognize all possible cases in which the act of will appears.
The lines or chosen courses of life are represented in fig. 9, where they illustrate various methods of carrying through life tendencies, according as the line of life is single, or whether besides the main one there is another, secondary, one, diverging from the first and coming back to it; and according as the lines are straight, or broken, or crooked, continuous, or interrupted. The majority of drawings
of the line of life were made by the persons themselves who were under examination. As the value of the activity of each person is calculated by the aid of a special index, the lines of life corresponding to the persons can easily be appraised and graded.
II. The Causal Problem. Here the author discusses determination, mentioned above and discovered by Ach. It appears that determination, or the influence of design, resolution, and all such acts on the realization of the execution, is merely one of many more or less conscious tendencies, which has been isolated by Ach. There are others, unconscious, but active and effectual; such, e. g., as in a case where choice is made by one of the positive forms of process (0, I or III), and results in positive execution; whereas the negative forms (II, IV and V). contribute to execution of small value, with unnecessary regret, irresolution, and desire to withdraw. Determination carries over our decisions to a distant range of time, as long as there is energetic resolution to serve as liaison. Determination conditions and makes strong, heroic and creative men. Abra-mowski (12 )was the first in Poland to undertake research into creativity, and the author of the present treatise (92) has followed in his steps.
There is also the reverse side of determination, namely resistance. Under the influence of negativism the individual does something exactly opposite to the bidding of determination resultant from instruction, or home or school rules, or resultant from explicit or secret suggestions, or even from his own convictions. In this field there is a lack of experimental research into disposition itself. Hitherto researches have been based on the premisses of Adler's theory of the striving for superiority.
III. The Dynamic Problem. The author here sets forth methods of measuring the strength of the will put forward by Patrizi, Abramowski, Chojecki, Ach and himself. The term 'degree of activity" for the measure, borrowed from Ach, is used by Dybowski in a sense different
from Ach's. On the other hand, Ach, though defining the degree of activity as the ratio of results obtained to results desired, never actually comprised this meaning in a definite formula. Indeed he raises many objections against it. It does not therefore seem strange that Ach, so far as is known from his published work, has not given any method for determining the strength of the will.
The author of the monograph on 'Types of Will' (76) arranges the behaviour of the persons examined in 20 actions, numerically within the limits of the 4 idiogenic features of the process of will (effort, actual experience, forms of process, and forms of execution). For each of these he calculates an index; adding these together, he obtains the 'degree of process", which is the quantitative characteristic of each individual in the field of process of will. These index-figures are then arranged in grades.
In the same way he calculates an index for the activity of the will: the so-called 'degree of activity", for which points are assessed. The highest value of the completed action is taken as 100 points.
As the measurement of the strength of the will of the persons examined showed itself to be possible when only the formal side of the will was taken into account, and as it was confirmed that the seven features of the process of will affect the execution positively or negatively according to their formal shape, the author, reversing the observation, concludes that the formal training of the will is possible, and calls it the forming of the will. It embraces only a part of the proper training of the will. The training of the content of the will, i. e. motives, aims and means as values is indispensable; but this does not dispense with the necessity for the forming of the will as the basis of all training.
The article ends with a discussion of the average number of hesitations in typical inhabitants of Poland, which is found to be about 10, but anyhow is dependent on the age of the persons examined. As the types of will (Ach's temperaments) are distinguished one from another by the
number of hesitations: 0 to 4 phlegmatic and deliberate, 5 to 9 sanguine, 10 to 12 choleric, and 13 to 20 melancholy, it would be interesting and useful for the recognition and training of the will of individual and nation to enquire into the hesitation-tendency not only of the various nations inhabiting the north, south, east and west, but also of the various coloured races of man.
The work here summarized was begun and finished during the German occupation at Warsaw, where the author was Head of the Department of Psychology in the (secret) University of the Western Provinces.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.