WSTĘP - SPIS TREŚCI - OPIS:
Dwieście lat
malarstwa amerykańskiego
Wystawa przygotowana przez Muzeum Sztuki w Baltimore
pod auspicjami
Agencji Informacyjnej Stanów Zjednoczonych
Muzeum Narodowe—Warszawa 15 listopada - 10 grudnia 1976
Słowo od Prezydenta USA
Jest rzeczą ze wszech miar słuszną, aby z okazji cłwóchsetlecia niepodległości Stanów Zjednoczonych ten reprezentatywny zbiór obrazów malarzy amerykańskich był eksponowany w Polsce. Nasi artyści czerpali z dorobku swoich europejskich kolegów, których wspaniałe dzieła nadal wywierają inspiracyjny wpływ na malarską twórczość Ameryki,
Vystawa „Dwieście lat malarstwa amerykańskiego" unaocznia poszukiwania i prądy innowacyjne, charakteryzujące w ciągu dwóch ubiegłych stuleci rozwój i żywotność sztuk pięknych w Ameryce. Szczycimy się naszymi osiągnięciami i z przyjemnością dzielimy się nimi z zaoceanicznymi przyjaciółmi.
/?
Gerald R. Ford
Wprowadzenie
Przygotowując się do obchodów dwóchsetlecia naszego państwa, chcieliśmy w sposób jak najbardziej wszechstronny podkreślić i upamiętnić to, co w naszych dziejach wydaje się nam najbardziej cenne, wartościowe i uniwersalne, dokonując jednocześnie wyboru tych aspektów naszego dorobku w rozmaitych dziedzinach, które u zagranicznych przyjaciół wzbudziłyby największe zainteresowanie. A ponieważ żaden chyba środek przekazu nie przemawia językiem bardziej zrozumiałym niż dzieło sztuki, toteż w roku jubileuszowym dzielimy się z polskimi przyjaciółmi naszym dorobkiem malarskim.
Zespół pracowników Muzeum Sztuki w Baltimore czuje się zaszczycony, że jemu właśnie powierzono przygotowanie wystawy obrazującej dorobek Ameryki w dziedzinie malarstwa. Wobec obfitości imprez, przedsięwzięć i inicjatyw podejmowanych w br. zarówno w USA, jak i w innych krajach, oraz wynikłego stąd zapotrzebowania także i na obrazy przez pewien czas wydawało się nam, że nie zdołamy sprostać zadaniu, że nie będziemy w stanie zgromadzić dostatecznej liczby reprezentatywnych eksponatów. Obawy te okazały się w końcu płonne, co zawdzięczamy przede wszystkim życzliwości i wspaniałomyślności właścicieli oryginalnych płócien.
Tak ambitne przedsięwzięcie wymagało współpracy i skoordynowanego wysiłku wielu osób. Pragnąłbym przede wszystkim wyrazić podziękowanie za udzieloną nam pomoc Agencji Informacyjnej Stanów Zjednoczonych, pod której egidą wystawa będzie prezentowana w czterech stolicach europejskich. Szczególnie duży wkład wnieśli: dyrektor tej instytucji James Keogh; z-ca dyrektora Harold Schneidman; kierownik działu sztuki i humanistyki Edward Mattos; konsultant do spraw sztuk pięknych Richard Boardman; grafik katalogu William Caldwell i współpracująca z nim Meredith Palmer; z-ca kierownika działu umów i akwizycji Aaron Gross i pracownik tego działu James Garvey; oraz redaktorzy Jan Kempka i Jacek Niecko, którzy opracowali wersję polską niniejszego katalogu.
Licznych problemów organizacyjnych nie rozwiązalibyśmy, gdyby nie stała współpraca placówek dyplomatycznych USA w kilku państwach. W Republice Federalnej Niemiec wydatnej pomocy udzielił nam ambasador Martin Hillenbrand; radca prasowy i kulturalny Alexander Klieforth; attache kulturalny Alan Dodds; oraz kierownik działu programowania Robert Baker. W Jugosławii — ambasador Laurence Silverman; radca prasowy i kulturalny Terence Catherman; oraz attache kulturalny Edward McBride. We Włoszech — ambasador John Volpe; radca prasowy i kulturalny Robert Amerson; oraz attache kulturalny Richard Arndt. W Polsce — ambasador Richard Davies; radca prasowy i kulturalny James Bradshaw; oraz attache kulturalny Robert Gosende.
Autorem wprowadzenia historycznego jest Joshua Taylor, dyrektor Narodowej Kolekcji Sztuk Pięknych; materiał opisowy dotyczący poszczególnych twórców opracowali David Sellin, Percy North i Shirley Simpson.
Prac konserwatorskich związanych z naszą wystawą podjął się Robert Scott Wiles, konserwator Galerii im. Corcorana. Chciałbym wyrazić gorące podziękowanie nie tylko jemu, ale i wszystkim tym, którzy nie szczędząc czasu i sił ułatwili nam odnalezienie eksponatów zasługujących na włączenie do wystawy, a ponadto udostępnili nam materiał informacyjny i przeźrocza.
Niech mi będzie wolno wymienić nazwiska pracowników Muzeum Sztuki w Baltimore, którzy w okresie przygotowań do wystawy wykazali bezprzykładną ofiarność: Beatrice Chambliss, Susan Cumins, Ronald Goff, Kenneth Hallfrisch, Sona Johnston, Jane Klanke, Geoffrey Lemmer, Jacąueline Lewis, Carol Murray, Brenda Richardson, Diana Schramm i Alice Steinbach. Prezesowi Rady Powierniczej ]. Paul Brightowi jesteśmy zobowiązani za liczne ułatwienia i dowody życzliwości.
Wdzięczność za pomoc w realizacji wyrażamy też kierownictwu i pracownikom instytucji goszczących nasza wystawę: drowi Christopherowi Rugerowi, dyrektorowi Rheinisches Landesmuseum w Bonn; drowi Niodragh Proticowi, dyrektorowi Muzej Savremene Umetnosti w Belgradzie; drowi Itaio Faldiemu, dyrektorowi Galleria d'Arte Moderna e Contemporanea w Rzymie; prof. drowi Stanisławowi Lorentzowi, dyrektorowi Muzeum Narodowego w Warszawie.
Nadzór nad calośda wystawy i wszystkimi związanymi z nią pracami sprawowała kustosz Ann C. Van Devanter. Bez najmniejszej przesady można powiedzieć, że to właśnie jej udział i talent organizacyjny umożliwił doprowadzenie do końca tego niełatwego zamierzenia. Nie tylko dokonała trafnego wyboru 60 dzieł doskonale ilustrujących drogę rozwojową amerykańskiego malarstwa w ciągu ubiegłych dwu stuleci, ale dzięki rzadkiej stanowczośd, a nawet uporowi, zdołała pokonać liczne przeszkody. Żaden aspekt wystawy nie uszedł jej bacznej uwagi.
W imieniu burmistrza Baltimore Williama Donalda Schaefera, Rady Powierniczej i całego zespołu pracowników Muzeum Sztuki w Baltimore pragnę wyrazić nadzieję, że nasza inicjatywa przyczyni się do lepszego zrozumienia w Europie dorobku Stanów Zjednoczonych w dziedzinie sztuki, do utrwalenia tą drogą związków pomiędzy dwoma kontynentami. Poprzez tę wystawę chdeliśmy ukazać związki pomiędzy objętymi nią pracami, a także podkreślić ogromny dług, jaki artyśd amerykańscy w dągu ubiegłych dwustu lat zaciągnęli w Europie. Ponad wszystko jednak chdeliśmy podkreślić wagę i korzyśd płynące z jak najszerzej pojętej współpracy pomiędzy narodami, państwami, środowiskami twórczymi i kulturami, współpracy, za którą w roku dwóchsetlecia Ameryki szczególnie gorąco się opowiadamy
Tom L. Freudenheim
Dyrektor Muzeum Sztuki w Baltimore
Wstęp
Aby aa przykładzie sześćdziesięciu zaledwie prac zilustrować dzieje amerykańskiego malarstwa, trzeba było konsekwentnie przestrzegać zawczasu ustalonych kryteriów doboru. Decydowały oczywiście walory artystyczne poszczególnych dziel, ale braliśmy także pod uwagę okres ich powstania, związki twórców ze szkołami i kierunkami oraz rodzaj i zakres tematyki.
Wystawa obejmuje lata 1[zasłonięte]770-19, czyli cały niemal okres istnienia Stanów Zjednoczonych. Ze względu na szczupłość miejsca musieliśmy zrezygnować z przedstawienia najnowszych dokonań.
Najbardziej zależało nam na zaprezentowaniu twórców, którzy wnieśli istotny i trwały wkład w rozwój amerykańskiego malarstwa. Z drugiej jednak strony liczba portretów, krajobrazów, prac o tematyce historycznej i mitologicznej oraz przykładów malarstwa rodzajowego i martwej natury odzwierciedla rzeczywiste proporcje, jakie się ukształtowały w ciągu tych dwustu lat. Wystawa daje tym samym wyobrażenie o preferencjach większości odbiorców oraz ujawnia źródła inspiracji, z których artyści amerykańscy najczęściej i najchętniej czerpali. W trosce o zachowanie wspomnianych wyżej proporcji poprzestaliśmy np. na dwóch tylko dowodach zainteresowania tematyka mitologiczna (Wenus i Europa Benjamina Westa i Arkadyjska sielanka Thomasa Cole). Wypad z tioierdzy Gibraltaru Johna Trumbulla to jedyny przykład tzw. wielkiej maniery, a Burza Alberta Pinkhama Uydera — jedyne płótno nawiązujące do wątków literackich. Tematyka religijna też nie miała zbyt wielu zwolenników; najsilniej przemawiające dzieła o watkach religijnych wywodzę się u nas z tradycji ludowej, jak np. Królestiuo pokoju E. Hicksa.
Portret zawsze należał w Ameryce do najbardziej popularnych rodzajów, a w XVIII i na początku XIX wieku zdecydowanie dominował, dlatego też jest tak licznie reprezentowany na naszej wystawie. Najbardziej znamienne prace z tego okresu pozostawili John Singleton Copley, Charles Willson Peale, Ralph Earl i Gilbert Stuart.
Chociaż z upływem lat rola portretu znacznie zmalała, to stanowi on tak istotny składnik tradycji amerykańskiej, że postanowiliśmy włączyć do wystawy także późniejszych jego przedstawicieli (Thomas Sully, Mary Cassatt, Thomas Eakins, Charles Loring Elliott, John Singer Sargent, Ammi Phillips i Andy Warhol).
Kamieniem milowym na drodze rozwojowej malarstwa USA było odkrycie w latach 1826-49 nowego źródła natchnień i nowych pokładów tematycznych, jakie krył w sobie krajobraz. O nadaniu kultowi przyrody wysokiej rangi artystycznej świadczy m.in. Przełęcz KaaterskUl Ashera Duranda, który przyjmował przyrodę jako dowód boskiej dobroci, głęboko odczuwanej w duchu panteizmu. Arkadyjska sielanka Thomasa Cole świadczy, że realizm i obiektywizm w odtwarzaniu przyrody bynajmniej nie kolidował z zainteresowaniami mitologicznymi, a nawet filozoficznymi.
Odtąd przyroda jest kluczowym motywem, do którego — wzorem Duranda i Cole'a — nawiązują indywidualności tak odmienne, jak zafascynowany tajemniczymi urokami amerykańskiego Zachodu Albert Bierstadt oraz Georgia CKeeffe, szczególnie wrażliwa na piękno wzgórz i równin Teksasu, a potem Nowego Meksyku. Fitz Hugh Lane i Arthur Dove — niepodobni do siebie pod żadnym względem i tworzący w odległych epokach — z jednakowym entuzjazmem uprawiali marynistykę. Hans Hofmann zaś wyrażał zainteresowanie pejzażem w języku abstrakcji.
Ani martwa natura, ani malarstwo rodzajowe nie cieszyły się wśród artystów amerykańskich zbyt wielkim powodzeniem. Stąd tylko dwa — naszym zdaniem najdoskonalsze — przykłady pierwszej z wymienionych kategorii (Martzai natura z kloszem brzoskwiń i winogronami Jamesa Pealc- i Po polowaniu Williama Harnetta). Tradycję malarstwa rodzajowego, która narodziła się w XIX w., egzemplifikują płótna przedstawicieli rozmaitych ugrupowań i odłamów, wśród których poczesne miejsca zajmują William Sidney Mount, Richard Caton Woodville, Eastman Johnson, Charles Marion Russell, John Sloan, Thomas Hart Benton i Andrew Wyeth. Edward Hopper i Jacob Lawrence sięgnęli do malarstwa rodzajowego, aby komentować współczesną rzeczywistość obyczajową, społeczną i polityczną.
Z nadejściem XIX w. — ery Delacroix, Turnera i Piotra Michałowskiego — pojawił się w Ameryce romantyzm, znajdując pełny wyraz w twórczości Washingtona Allstona, którego Krajobraz w księżycowej poświacie zasługuje na szczególną uwagę, gdyż świadczy o uzyskaniu przez malarstwo amerykańskie potężnego wymiaru, dostrzegalnego przez cały wiek XIX poprzez dzieła Rydera aż do Marka Rothko.
Od zakończenia drugiej wojny światowej mamy nieustannie do czynienia z ogromnym bogactwem nowych stylów, kierunków i odcieni, począwszy od ekspresji abstrakcyjnej, poprzez pop-art aż po antyekspresjonizm określany mianem ekspresji postmalarskiej. Ograniczeni miejscem, musieliśmy z konieczności poprzestać tylko na ogólnym zarysowaniu szerokiej gamy różnorodnych koncepcji, poszukiwań i rozwiązań.
Dziękując przy tej sposobności tym wszystkim Koleżankom i Kolegom, którzy z godną podziwu wytrwałością i energią pracowali nad realizacją wystawy, chciałabym podkreślić, że decydującą rolę odegrał tu Tom L. Freudenheim, dyrektor Muzeum Sztuki w Baltimore. Bez jego werwy i zaangażowania nasze zamierzenie nie doszłoby do skutku.
Mam nadzieję, że wystawa pt. „Dwieście lat malarstwa amerykańskiego" raz jeszcze potwierdzi, iż ta forma przekazu, wspólna całemu rodzajowi ludzkiemu, jest naprawdę wszechludzkim spoiwem.
Ann Van Deuanter Komisarz wystawy
Obrazów użyczyły następujące osoby i instytucje
WASHINGTON ALLSTON (1[zasłonięte]779-18) Krajobraz w księżycowej poświacie, 1819 r, Olej, płótno, 61 x 89 cm
THOMAS HART BENTON (1[zasłonięte]889-19)
Młocka, 1939 r.
Tempera, drewno, 66 X 107 cm
ALBERT BIERSTADT (1[zasłonięte]830-19)
Wschód słońca w Dolinie Yosemite, ok. 1868 r.
Olej, płótno, 92,5 x 132,5 cm
GEORGE CALEB BINGHAM (1[zasłonięte]811-18) Na straży ładunku, 1849 r. Olej, płótno, 62 x 86 cm
MARY CASSATT (1[zasłonięte]845-19) Kobieta w czerni, 1883 r. Olej, płótno, 80 x 64 cm
GEORGE CATLIN (1[zasłonięte]796-18)
Wódz Indian, zwany Okrążacz, 1833 r.
Olej, płótno, 74 x 61 cm
THOMAS COLE (1[zasłonięte]801-18) Arkadyjska siełanka, 1838 r. Olej, płótno, 99 X 160 cm
JOHN SINGLETON COPLEY (1[zasłonięte]738-18) Dowthy Wendell Skinner, 1772 r. Olej, płótno, 101 X 78 cm
STUART DAVIS (1[zasłonięte]894-19)
W zachiuyceniu u Rappaporta, 1952 r.
Olej, płótno, 136 x 103 cm
WlLLEM DE KOONING (ur. 1904)
Dwie kobiety, 1964 r.
Olej, papier, płyta spilśniona, 153,5 X 94 cm
ARTHUR DOVE (1[zasłonięte]880-19)
Srebro, ochra, karmin, zieleń (dno rzeki), 1920 r.
Olej, płótno, 61 x 46 cm
ASHER BROWN DURAND (1[zasłonięte]796-18) Przełęcz Kaaterskill, 1850 r. Olej, płótno, 101,5 x 152 cm
THOMAS EAKINS (1[zasłonięte]844-19) Portret prof. W. D. Marksa, 1886 r. Olej, płótno, 193 X 136 cm
RALPH EARL (1[zasłonięte]751-18) Abraham Dauenport, 1788 r. Olej, płótno, 181 x 135,5 cm
CHARLES LORING ELLIOT (1[zasłonięte]812-18) Maty Annę Goulding, 1858 r. Olej, płótno, 87 x 69 cm
Muzeum Sztuk Pięknych
Boston
Dar Williama Sturgisa Bigelow
Użyczone przez
Galerię Sztuki im. Sheldona Swopc
Terre Hautc, stan Indiana
Muzeum im. Amona Cartera Fort Worth, stan Teksas
Towarzystwo Historyczne Stanu Missouri Columbia
Instytut im. Peabody
Baltimore, stan Maryland
Staraniem Muzeum Sztuki w Baltimore
Instytut im. Smithsona Waszyngton
Muzeum Sztuki Denver, stan Kolorado Dar Katherine H. Gentry
Muzeum Sztuk Pięknych
Boston
Dar pani M. Brimmer
Muzeum i Park Rzeźb im. Hirshhorna Instytut im. Smithsona Waszyngton
Muzeum i Park Rzeźb im. Hirshhorna Instytut im. Smithsona Waszyngton
Galeria Andrew Crispo Nowy Jork
Zbiory Elizabeth H. Fisher Uniwersytet Południowej Kalifornii Los Angeles
Galeria Sztuki
Uniwersytetu im. Waszyngtona
St. Louis, stan Missouri
Galeria Sztuki Uniwersytetu Yale New Haven, stan Connecticut Dar Harriet C. Davenport
Amerykańska Akademia Wzornictwa Nowy Jork
HELEN FRANKENTHAŁER (ur. 1928)
Oaza, 1965 r.
Akryl, płótno, 229 x 137 cm
AESHILE GORKY (1[zasłonięte]904-19) Nieosiągalne, 1945 r. Olej, ptótno, 104 x 74 cm
WILLIAM MICHAEL HARNETT (1[zasłonięte]848-18)
Po polowaniu, 1884 r.
Olej, płótno, 140 x 101,5 cm
MARTIN JOHNSON HEADE (1[zasłonięte]819-19) Dwa walczące kolibry i dwie orchidee, 1875 r. Olej, płótno, 44,5 X 70,5 cm
EDWARD HICKS (1[zasłonięte]780-18) Królestwo pokoju, 1840-45 Olej, ptótno, 62 x 75 cm
HANS HOFMANN (1[zasłonięte]880-19) Sen nocy letniej, 1957 r. Olej, płótno, 132 x 152,5 cm
WINSLOW HOMER (1[zasłonięte]836-19)
Wachtowy —„Wszystko w porządku", 1896 r.
Olej, płótno, 102 x 77 cm
EDWARD HOPPER (1[zasłonięte]882-19) Jadłodajnia samoobsługowa, 1927 r. Olej, ptótno, 71,5 X 91,5 cm
GEORGE INNES (1[zasłonięte]825-18)
Tęcza, okf 1870 r.
Olej, ptótno, 76 x 115 cm
JASPERJOHNS (ur. 1930)
Flagi, 1965 r.
Olej, ptótno, 183 X 122 cm
EASTMAN JOHNSON (1[zasłonięte]824-19) W drodze do obozowiska, 1873 r. Olej, drewno, 48,5 X 75 cm
ELLSWORTH KELLY (ur. 1923) Błękit, żółcień, czerwień, 1971 r. Olej, ptótno, 183 X 188 cm
Zbiór prywatny
Użyczone przez Galerię Andre Emmericha
Nowy Jork
Muzeum Sztuki w Baltimore
Instytut Sztuki Amerykańskiej im. Butlera Youngstown, stan Ohio
Muzeum Sztuki Amerykańskiej
im. Whitneya
Nowy Jork
Dar Henry Schackenberga
dla uczczenia pamięci Juliany Force
Zbiory Andrew J. Crispo Nowy Jork
Galeria Sztuki im. Albrighta i Knoxa Buffalo, stan Nowy Jork
Muzeum Sztuk Pięknych
Boston
Fundusz im. Williama Wilkinsa Warrena
Ośrodek Sztuki Des Moines, stan Iowa Fundusz im. Jamesa D. Edmundsona (1958 rok)
Muzeum Sztuki w Indianapolis
stan Indiana
Dar George'a E. Hume
Zbiór prywatny Użyczone przez Galerię Leo Castelliego Nowy Jork
Galeria Newhouse'ów Nowy Jork
Zbiór prywatny Użyczone przez Galerię Leo Castelliego Nowy Jork
JOHN FREDERICK KENSETT (1[zasłonięte]816-18) Odpływ u urwistych brzegów Nezoport w stanie Rhode Island, 1867 r. Olej, płótno, 57 x 92 cm
FRANZ KLINE (1[zasłonięte]910-19)
Bez tytułu, 1961 r.
Olej, ptótno, 184 x 254 cm
Muzeum Sztuk Pięknych
Boston
Ze zbiorów pp. M. Karolików
Ze zbiorów Vincenta Mclzac Arlington, stan Wirginia
FITZ HUGH LANE (1[zasłonięte]804-18)
Widok portu bostońskiego, ok. 1850-55
Olej, płótno, 67 x 112 cm
JACOB LAWRENCE (ur. 1917) Dziesięcioro uciekinierów, 1967 r. Tempera, drewno, 62 x 93 cm
ROY LICHTENSTEIN (ur. 1923) Dziewczyna ze wstążką we włosach, 1965 r. Olej, akryl, płótno, 122 x 122 cm
MORRIS LOUIS (1[zasłonięte]912-19)
Gamma, 1960 r.
Akryl, płótno, 206 x 136 cm
WlLLIAM SlDNEY MOUNT (1[zasłonięte]807-18)
Łów królików, 1839 r. Olej, drewno, 46 x 55 cm
BARNETT NEWMAN (1[zasłonięte]905-19) Królowa nocy U, 1967 r. Akryl, płótno, 274 X 122 cm
KENNETH NOLAND (ur. 1924)
Spoczynek, 1958 r.
Akryl, płótno, 178 xl70,5 cm
GEORGIA OKEEFFE {ur. 1887)
Czerep jelenia na tle góry Pedernal, 1936 r.
Olej, płótno, 91 x 76 cm
CHARLES WILLSON PEALE (1[zasłonięte]741-18) Mary Tilghman z synkami, 1789 r. Olej, płótno, 127 x 102 cm
JAMES PEALE (1[zasłonięte]749-18)
Marhua natura z kloszem brzoskwiń i winogronami,
ok. 1820 r. Olej, płótno, 51 x 67,5 cm
AMMI PHILLIPS (1[zasłonięte]788-18) Pani Mayerz córką, ok. 1835-40 Olej, płótno, 96,5 x 86,5 cm
JACKSON POLLOCK (1[zasłonięte]912-19)
Kaprys morza, 1947 r.
Olej, żwir, płótno, 147 X 112 cm
MAURICE BRAZIL PRENDERGAST (1[zasłonięte]859-19) Niedzielna promenada, 1922 r. . Olej, płótno, 61 x 81 cm
ROBERT RAUSCHENBERG (ur. 1925)
Manuskrypt, 1963 r.
Olej, płótno, 213 x 152 cm
FREDERICK REMINGTON (1[zasłonięte]861-19)
Spęd, ok. 1899 r.
Olej, płótno, 68,5 x 101,5 cm
Muzeum Sztuk Pięknych
Boston
Ze zbiorów pp. M. Karolików
Ze zbiorów pp. Meyer P. Potamkinów
Zbiór prywatny Użyczone przez Galerię Leo Castellicgo Nowy Jork
Ze zbiorów Vincenta Melzac Arlington, stan Wirginia
Muzeum w Stony Brook stan Nowy Jork
Pani B. Newman Nowy Jork
Ze zbiorów Yincenta Melzac Arlington, stan Wirginia
Fundacja im. Williama H. Lane
Towarzystwo Historyczne stanu Maryland Baltimore
Muzeum Sztuki w Baltimore
stan Maryland
Dar Williama B. Marye
Metropolitalne Muzeum Sztuki
Nowy Jork
Dar Edgara Williama
i Bernice Chrysler Garbish, 1962
Muzeum Sztuki Seattle, stan Waszyngton Dar Peggy Guggenheim
Ze zbiorów pp. Meyer P. Potamkinów
Ze zbiorów pp. Bagley Wrightów
Ośrodek Historyczny im. Buffalo Billa Cody, stan Wyoming
MARK ROTHKO (1[zasłonięte]903-19)
Bez tytułu, 1960 r.
Olej, płótno, 175 X 127 cm
CHARLES MARION RUSSELL (1[zasłonięte]864-19)
Polozwnie na bawoły nr 26 (gdy ich było dużo), "1899 r
Olej, płótno, 76,5 x 122 cm
ALBERT PINKHAM RYDER (1[zasłonięte]847-19)
Burza, ok. 1890 r.
Olej, płótno, 69 X 89 cm
JOHN SINGER SARGENT (1[zasłonięte]856-19)
Portret chłopca, 1890 r.
Olej, płótno, 152,5 x 112 cm
CHARLES SHEELER (1[zasłonięte]883-19) Nowy Jork nr 2, 1951 r. Olej, płótno, 69 X 46 cm
JOHN SLOAN (1[zasłonięte]871-19)
Róg Szóstej Alei i 30. Ulicy, 1907 r.
Olej, płótno, 65 x 90 cm
FRANK STELLA {ur. 1936)
Ofir, 1960/61 r.
Miedziany pigment, płótno, 228,5 x 213,5 cm
GILBERT STUART (1[zasłonięte]755-18) Biskup William White, 1795 r. Olej, płótno, 89 X 61 cm
GILBERT STUART (1[zasłonięte]755-18) Portret Jerzego Waszyngtona, 1822 r. Olej, płótno, 112 X 88 cm
THOMAS SULLY (1[zasłonięte]783-18) Mary McKean Hoffrnan, 1821 r. Olej, płótno, 76 x 63,5 cm
JOHN TRUMBULL (1[zasłonięte]756-18) Wypad z twierdzy Gibraltaru
dokonany 27 listopada 1781 roku, 1787 r. Olej, płótno, 38,5 X 56 cm
JOHN HENRY TWACHTMAN (1[zasłonięte]853-19) Pod śniegiem, ok. 1889 r. Olej, płótno, 64 x 76,5 cm
ANDY WARHOL (ur. 1930)
Srebrna Liz, 1964 r.
Sitodruk, płótno, 102 x 203 cm
BENJAMIN WEST (1[zasłonięte]738-18) Wenus i Europa, 1770 r. Olej, płótno, 72 x 92 cm
RICHARD CATON WOODVILLE (1[zasłonięte]825-18) Wiadomości wojenne z Meksyku, 1846 r. Olej, płótno, 69 x 63 cm
ANDREW WYETH (ur. 1917)
Pieczone kasztany 1956 r.
Tempera, płyta spilśniona, 122 x 84 cm
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
San Francisco
Dar Peggy Guggenheim
Muzeum im. Amona Cartera Fort Worth, stan Teksas
Instytut Sztuk Pięknych
Detroit
Dar D. M. Ferry jun.
Muzeum Sztuki Instytutu im. Carnegie Pittsburgh, stan Pensylwania
Instytut Munsona-Williama-Proctora Utica, stan Nowy Jork
Ze zbiorów pp. Meyer P. Potamkinów
James Holderbaum, College im. Smitha Northhampton, stan Massachusetts
Akademia Sztuk Pięknych Pensylwanii Filadelfia
Ze zbiorów Armanda Hammera Los Angeles
Akademia Sztuk Pięknych Pensylwanii Filadelfia
Galeria im. Corcorana Waszyngton
Akademia Sztuk Pięknych
Chicago
Dar Miłośników Sztuki Amerykańskiej
Holly Solomon Nowy Jork
Muzeum Sztuki Stanu Karolina Północna
Raleigh
Dar pp. L. Y. Ballentine
Amerykańska Akademia Wzornictwa Nowy Jork
Muzeum Brandywine River Chadds Ford, stan Pensylwania
WIELKOŚĆ 27,5X21,5 CM,MIĘKKA OKŁADKA,LICZY 144 STRONY.
STAN ;OKŁADKA DB,ŚRODEK DB+/BDB-.
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 8 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM
/ KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA / / W PRZYPADKU PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ PROSZĘ O KONTAKT W CELU USTALENIA JEJ KOSZTÓW / .
WYDAWNICTWO MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE 1976.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE