muzyka:
David Julyan, Niraj Chag, Andy Bush, Daniel Giorgetti, Dave Gale
obsada:
Andy Serkis, Allan Corduner, Andrew Garfield, Simon Quarterman, Joe Van Moyland, Mercedes Grower, Mark Hyde, Adam Cole, Christine Bottomley, Paul Popplewell, Aubrey Wakeling, Hollygale Millette, Ian Pearson, Sandra Evans
Nowa produkcja BBC. Potęga sztuki – czteroodcinkowa opowieść o tworzeniu… Potęga sztuki przenosi widzów w przeszłość, do przesyconych dramatyzmem chwil, w których pojawiły się pomysły na osiem wielkich arcydzieł. Osiem przełomowych arcydzieł... Ośmiu niepokornych artystów przeżywających trudne chwile... Osiem historii o triumfie i upadku... Osiem momentów, które zmieniły oblicze świata... Potęga sztuki przybliża prawdę, której próżno szukać w pośpiesznych „wycieczkach kulturalnych”. Dramat towarzyszący momentom twórczym został pokazany w równie sugestywny sposób jak zbrodnia, bitwa czy romans. Przy takim sposobie prezentacji sztuki otwieramy usta ze zdumienia, a serce nam zamiera.
Rembrandt Spisek Klaudiusza Cywilisa (ok. 1666 r.)
Rembrandt, twórca Straży nocnej oraz portretów najbogatszych kupców Amsterdamu dokonał rzeczy niemożliwej: przedstawił świat kupców i pieniędzy z heroizmem i dramatyzmem, nadając mu cechy szlachetności. Mimo swych osiągnięć artysta pozostał niedoceniony. 10 lat później był bankrutem, niemodnym malarzem, zbyt surowym, brutalnym i szorstkim na czasy, w których ceniło się upiększanie. I wtedy pojawiła się szansa powrotu na rynek. Malarz otrzymał zlecenie na wykonanie obrazu, który miał ozdobić sale amsterdamskiego ratusza. Jednak zamiast oczekiwanego, okazałego, pełnego splendoru i podniosłości dzieła powstaje dzieło surowe w formie i ciężkie w odbiorze, chyba najmocniejszy obraz w historii, jedno z największych arcydzieł epoki.
David. Śmierć Marata (1793)
Wielki krytyk starego porządku i płomienny dziennikarz Jean–Paul Marat, „przyjaciel ludu” został zasztyletowany podczas kąpieli w lipcu 1793 roku. Poruszony tym wydarzeniem Jacques–Louis David, malarz rewolucji, obiecał stworzyć wizerunek męczennika, który umarł za Francję i za świat. I tak też uczynił, wynosząc nowego bohatera na ołtarz Wolności, Równości i Braterstwa. Tworzy dzieło propagandowe, dzięki któremu Marat–fanatyk zmienia się w bezinteresownego bohatera o czystych intencjach. Sztuka staje się wspólniczką władzy, narzędziem propagandy.