Baśnie rosyjskie Czarna kura to wybór pięciu baśniowych historii autorstwa wybitnych rosyjskich pisarzy przełomu XVIII i XIX wieku.
Utwory te powstawały w czasie największego rozkwitu baśniowej wyobraźni, kiedy magiczne opowieści fascynowały wszystkich i wszędzie, wędrując ponad granicami państw - trafiając do każdego, niezależnie od majętności, wykształcenia czy pochodzenia. To właśnie z tego okresu pochodzą te najbardziej znane baśniowe dzieła, których kunszt pozwolił na przetrwanie w świadomości czytelników do dzisiaj. Mowa między innymi o takich utworach jak Królewna Śnieżka braci Grimm, Królowa Śniegu Andersena, Pinokio Collodiego, Dziadek do Orzechów Hoffmanna czy Alicja w Krainie Czarów Lewisa.
Prezentowane baśnie rosyjskie to zbiór bardzo niejednorodny. Oprócz tytułowego opowiadania Antoniego Pogorielskiego będącego klasyczną, mądrą baśnią zawierającą elementy magiczne, czytelnik znajdzie tu następujące opowieści:
? Kasztanka - miniatura Antoniego Czechowa o psie, który trafił do cyrku,
? Nos - groteskowa opowieść Mikołaja Gogola o nosie, który zaginął swojemu właścicielowi,
? Jarmark w Soroczyńcach - także Mikołaja Gogola,
? Bajka o carze Sałtanie, o jego synu... - wierszowany utwór Aleksandra Puszkina o carze.
Rosyjskich mistrzów słowa przełożyli w polskim wydaniu także znakomici literaci, pośród których wymienić można chociażby Juliana Tuwima i Jana Brzechwę.
Baśnie rosyjskie Czarna Kura należą do literackiej klasyki i wpisują się w cykl wydawanych przez Media Rodzina wielkich arcydzieł literatury dziecięcej w znakomitej szacie translatorskiej i bardzo atrakcyjnej, uwspółcześnionej szacie graficznej. W kolekcji znajdują się już takie dzieła jak nowe tłumaczenia baśni Hansa Christiana Andersena czy braci Grimm, Księga dżungli z ilustracjami Józefa Wilkonia, Opowieść wigilijna, Dziadek do Orzechów czy Pinokio z imponującymi ilustracjami Roberta Innocentiego.
Także w przypadku baśni rosyjskich warstwa wizualna jest niewątpliwym atutem. Ilustracje Giennadija Spirina, światowej sławy grafika mieszkającego na stałe w New Jersey, przyciągają wzrok i zachwycają swoim kolorytem, nastrojem. Chyba nikt lepiej niż ten artysta - z pochodzenia Rosjanin - nie mógłby zobrazować charakteru rosyjskich miast, miasteczek i wiosek, różnych ludzkich typów - zarówno prostych chłopów i przekupek, jak i dworskich dostojników, nauczycieli, urzędników. Zresztą, kunszt artysty dostrzegamy nie tylko w fizjonomiach bohaterów, które znakomicie oddają ich osobowość i nastrój - zawadiackość, buńczuczność, radość, smutek, tajemniczość. Spirin potrafi też doskonale zaprezentować atmosferę i czasów, i miejsc, przywołując z precyzją detale architektoniczne, szczegóły garderoby, wystroju wnętrz - charakterystyczne dla wschodniej, rosyjskiej kultury.