Czesław P. Dutka LITERATURA – BADACZ I KRYTYK WYBRANE ROLE PARTNERÓW INTERAKCJI POZNAWCZEJ Zielona Góra 2000, s. 286
Stan: bdb. KSIĄŻKA NOWA. SPIS TREŚCI I. WPROWADZENIE – s. 3 1. „Czas zmienia tożsamość tekstów” – s. 5 2. Dwa dyskursy : nauka o literaturze czy krytyka literacka? – s. 6 3. Wspólnota specjalistyczna a formacja dyskursywna – s. 7 4. Formy kultury – dwie semantyki: krytyka i historia literatury – s. 9 5. Nauka i sztuka a dziedzina „makroanalizy historycznoliterackiej” – s. 11 6. Badacz i krytyk w tradycji kulturowej – s. 13 Przypisy – s. 20 II. OD TEORII DO OPERACJONALIZACJI BADAWCZYCH – s. 27 1. Interdyscyplinarne kategorie: interpretacja, rola, etos – s. 29 2. Paradygmatyczne wspólnoty poznawcze i dyskurs krytyczny – s. 32 3. Humanistyka a koncepcja nauki o literaturze – s. 37 4. W aspekcie historii, socjologii i filozofii nauki – s. 41 5. Struktura teoretyczna literaturoznawstwa – s. 45 6. Współczesny pejzż metodologiczny badań literackich – s. 47 Przypisy – s. 50 III. SPORY O MODEL LITERATUROZNAWSTWA I SPORY O MODEL KRYTYKI Pozytywizm versus przełom antypozytywistyczny – neoidealizm – s. 55 1. Ujęcie historyczne modelu – s. 58 2. Kontekst epistemologiczny – s. 59 3. Narodziny hipotezy – przełom neoidealistyczny – s. 59 4. Modele badań literatury a charakter dyskursu krytycznego – s. 69 4.1. Taine, czyli tożsamość nosicieli ról poznawczych – s. 69 4.2. Dilthey – badacz interpretator – s. 79 4.3. Rickert: odniesienie do wartości a subiectum badacza – s. 86 5. Weryfikacja hipotezy, czyli recepcja idei Taine’owskich i Diltheyowskich w polskiej refleksji metodologicznej – 89 5.1. Chmielowski albo „badacz ścisły, krytyk niepodległy” – s. 95 5.2. Kleiner: „dane tekstu” a badacz i krytyk – s. 105 5.3. Łempicki: badacz i krytyk a „duch epoki” – s. 117 Przypisy – s. 129 IV. WYTWORY I WYTWÓRCY KRĘGU LITERATUROZNAWSTWA I KRYTYKI – s. 141 1. Paradygmat rozumienia a rekonstrukcja tekstu – s. 144 2. Tekst jako dyskurs i znaczenie – s. 146 3. Niepokoje delimitacyjne i role realizowane (badacz-krytyk) – s. 147 3.1. Doświadczenie tekstu: Kleiner – Troczyński – Ortwin – s. 147 3.2. Ingarden: dzieło w relacjach wewnątrztekstowych – s. 157 3.3. Układ relacyjny o regułach interakcji poznawczej: Kridl – Kołaczkowski – Fryde – s. 168 3.4. Borowy – Elzenberg – Kucharski – s. 168 4. Skwarczyńska albo o etosie badacza – s. 189 Przypisy – s. 194 V. ODBIORCY I EGZEGECI Reinterpretacje i kontynuacje – s. 203 1. Znak a koncepcja przedmiotów semantycznych – s. 206 2. Aktywność poznającego podmiotu i role jako „obszar powinności” – s. 8 3. Strefy wpływów a interakcja jako proces interpretacyjny – s. 211 4. Mit apriorycznej metody i granicy języka – s 214 5. Pomosty tradycji – depersonalizacja partnerów poznawczych? – s. 218 6. Literatura: role pośredniczące – s. 223 6.1. Dialog: narrator – czytelnik – s. 224 6.2. Relacja: krytyk – badacz (role narratora krytyki) – s. 226 6.2.1. Świadectwo epoki – s. 227 6.2.2. „Ekspert” – s. 229 6.2.3. Uczestnik „spektaklu” – s. 230 6.2.4. Interpretator – s. 233 6.2.5. Gwiazdor fałszywej świadomości? – s. 235 6.3. Interakcja: „grupa syntaktyczna” i reguły gry – s. 236 6.3.1. Dalsze typologie i platformy konfrontacji s. 237 6.4. Wymagania krytyczne i autorytety – s. 241 6.5. W stronę systemu, modelu i dyskursu raz jeszcze – s. 245 Przypisy – s. 249 VI. W „OGRODZIE NAUK”, CZYLI ZAMIAST ZAKOŃCZENIA PRZYPOWIEŚĆ – s. 257 BIBLIOGRAFIA SELEKTYWNA – s. 267 INDEKS OSOBOWY – 273