Dungeon Explorer: Warrior of the Ancient Arts jest typowym przedstawicielem gatunku hack’n’slash, na konsoli PSP reprezentowanego między innymi przez takie tytuły jak Dungeon Siege: Throne of Agony czy Untold Legends: Brotherhood of the Blade. Oznacza to, iż elementy typowe dla gier role-playing zostały znacząco ograniczone, ustępując miejsca efektownym i stawiającym na konieczność szybkiego podejmowania decyzji walkom. Za przygotowanie Dungeon Explorera odpowiedzialna jest firma Hudson Soft, posiadaczom PSP znana też między innymi dzięki grze Bomberman Land.
Wątek fabularny w opisywanym produkcie odgrywa zdecydowanie drugorzędną rolę. Gracz wciela się w postać jednego z tytułowych wojowników, wyruszając na niebezpieczną misję, której celem jest uratowanie pewnego fikcyjnego królestwa. W tym celu należy zajmować się pokonywaniem stworów, które zdołały przedostać się z alternatywnych wymiarów, a także wykonywaniem zlecanych przez postaci niezależne questów, których w sumie jest około stu sześćdziesięciu.
Zabawę rozpoczyna się od procesu wyboru nowej postaci. Do dyspozycji gracza oddano około siedemdziesięciu wojowników. Postaci różnią się między sobą nie tylko płcią, wyglądem czy kolorem włosów, ale także reprezentowaną rasą. Ten ostatni czynnik ma kluczowy wpływ na przebieg rozgrywki. Każdej z grywalnych ras przydzielane są bowiem nieznacznie różniące się między sobą zadania. Dungeon Explorer ma stosunkowo nieliniowy charakter rozgrywki. Gracz może pomijać wykonywanie mniej istotnych zadań, skupiając się wyłącznie na głównym wątku.
W miarę postępów w rozgrywce sterowana postać sukcesywnie podnosi swoje współczynniki, a także otrzymuje punkty rozwoju, które należy umiejętnie rozdysponować. Bardzo istotną rolę odgrywa tu też ustalenie profesji postaci oraz preferowanego stylu walki (jest ich ponad 150). Pozwala to na dopasowanie styl zabawy do własnych upodobań. Nie mniej istotną rolę odgrywa dobór ekwipunku. Do dyspozycji gracza oddanych zostało około siedmiuset przedmiotów. Są to zarówno bronie, jak i pancerze czy inne niezbędne do pokonywania potworów obiekty (np. fiolki lecznicze).
Generowane w losowy sposób lochy można badać w pojedynkę lub z udziałem trzech innych wojowników. Postaci te mogą być sterowane zarówno przez sztuczną inteligencję (45 bohaterów do wyboru), jak i samych graczy. W tym ostatnim przypadku cztery osoby bawią się w trybie kooperacji, dzieląc się zdobytymi łupami oraz wspólnymi siłami pokonując potwory. Oprawa wizualna gry prezentuje stosunkowo wysoki poziom wykonania. Akcja obserwowana jest w rzucie izometrycznym, choć bohaterowie przemieszczają się po trójwymiarowych lokacjach. Zadbano także o ciekawe efekty specjalne, towarzyszące między innymi używaniu czarów.