Journey to the Center of the Earth to niezbyt skomplikowana przygodowa gra akcji. Produkt ten bazuje na filmie pod tym samym tytułem, a także na słynnej powieści „Podróż do wnętrza ziemi” autorstwa Juliusza Verne’a. Opisywaną grę stworzono wyłącznie z myślą o posiadaczach konsoli Nintendo DS.
Fabuła omawianej produkcji w znacznym stopniu pokrywa się z wydarzeniami przedstawionymi w kinowej produkcji, choć niektóre sceny poszerzono lub zaprezentowano z nieco innej perspektywy. Gracz poznaje historię Trevora, profesora nauk przyrodniczych. Główny bohater w Islandii odnajduje tytułową drogę, prowadzącą bezpośrednio do wnętrza naszej planety. Co ciekawe, w trakcie zabawy oprócz Trevora grywalne stają się też dwie inne postaci. Są to znane z filmu osoby – Sean oraz Hannah.
Właściwa rozgrywka opiera się w głównej mierze na konieczności eksploracji siedmiu podziemnych światów. Główni bohaterowie zajmują się przemierzaniem przede wszystkim kompleksów jaskiń. Sterowane postaci potrafią wskakiwać na wyższe półki, hustać się na linach, przeskakiwać nad przepaściami czy przepływać do trudno dostępnych lokacji. Warto dodać, iż każda z trzech grywalnych postaci posiada specyficzne dla siebie umiejętności, z których w określonych momentach rozgrywki musi skorzystać. Wiele czynności wykonuje się z wykorzystaniem ekranu dotykowego konsoli DS, podążając zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. W wolnych chwilach gracz może zająć się rozwiązywaniem prostych mini-gier. Dotyczą one między innymi wynajdywania skamielin dinozaurów czy rozszyfrowywania pradawnych znaków.
Journey to the Center of the Earth zawiera wiele scen typowych dla dynamicznych gier akcji. Mowa tu zarówno o poziomach wymagających użycia wózka kopalnianego czy tratwy, jak i starciach z udziałem ogromnych kreatur zamieszkujących podziemnych świat. Z niektórymi potworami można próbować powalczyć, lecz w większości sytuacji jedynym ratunkiem jest ucieczka. Takiego wyboru należy dokonać między innymi po napotkaniu znanego z kinowej produkcji Gigantozaura.
Zmagania prowadzone są w trójwymiarowym środowisku, które przeważnie obserwuje się z kamery zawieszonej nad główną postacią. W zależności od rozgrywanego aktualnie poziomu, akcja toczy się jedynie na górnym lub jednocześnie na obu ekranach konsoli.