Spore w wersji na konsolę Nintendo DS jest przenośną edycją jednej z najbardziej innowacyjnych PeCetowych produkcji. Za przygotowanie tej gry odpowiedzialny jest Will Wright. To jedna z najsłynniejszych postaci rynku elektronicznej rozrywki. Wright w przeszłości koordynował prace nad takimi hitami jak Sim City, czy The Sims. Spore jest produktem bardzo prostym w obsłudze, lecz oferującym masę ciekawych opcji. W skrócie można byłoby powiedzieć, iż gra ta w bardzo szczegółowy sposób prezentuje rozwój całej cywilizacji, poczynając od drobnych mikroorganizmów, a kończąc na podboju całego kosmosu. Spore początkowo zapowiadany był wyłącznie na komputery osobiste. Dopiero w późniejszym terminie ogłoszono przygotowanie konwersji.
Rozgrywka podzielona została na kilka zasadniczych etapów, przy czym każdy z nich odgrywa równorzędną rolę. Zabawę rozpoczynamy na najniższyczm szczeblu drabiny ewolucyjnej. Mowa tu bowiem o wspomnianych już wyżej mikroorganizmach. Zajmujemy się tu pochłanianiem komórek, równolegle uważając na różnorakie wirusy. Po zebraniu odpowiedniej ilości pożywienia przechodzimy do drugiego poziomu, a mianowicie zaprojektowania własnej formy życia. Wzorem wspomnianej już serii The Sims, zadbano o bardzo rozbudowane opcje edycyjne, dzięki którym można ustalić wygląd kreowanych stworzeń. Gracz musi jednak uwzględnić wiele istotnych czynników, tak aby ich budowa ciała nie blokowała w żaden sposób dalszych postępów.
Trzeci krok wiąże się z utworzeniem plemienia oraz sprawowaniem nad nim opieki. Stworki musimy wyposażać w odpowiednie narzędzia, dbać o rozwój interakcji, czy wreszcie chronić swoich dobytków przed atakami wrogów. Do dyspozycji gracza oddano oczywiście bogate narzędzia edycyjne, dzięki którym można szczegółowo zaprojektować nie tylko ogólny wygląd osady, ale i poszczególnych budynków. Kolejny krok związany jest z dalszym rozwojem cywilizacji. Mowa tu przede wszystkim o nawiązywaniu kontaktów z innymi plemionami. Ostatni etap dotyczy z kolei wspomnianego już wcześniej podboju całego kosmosu.
Zabawa ma wyjątkowo otwarty charakter. Wszystkie kolejne kroki oraz ogólny styl rozgrywki uzależnione są wyłącznie od upodobań grającego. Wersja przeznaczona na konsolkę DS cechuje się oczywiście mniej szczegółową grafiką. Producent zadbał natomiast o ciekawsze sterowanie cywilizacją, wykorzystując do tego celu ekran dotykowy handhelda.