Shrek: Ogres and Dronkeys jest czwartą już grą, nawiązującą do postaci sympatycznego ogra i jego przyjaciół, którą zdecydowano się przygotować z myślą o posiadaczach konsoli Nintendo DS. W przeszłości otrzymaliśmy już bowiem takie tytuły jak Shrek SuperSlam (2005), Shrek Smash n' Crash Racing (marzec 2007) oraz Shrek the Third (czerwiec 2007). Tym razem mamy do czynienia z produktem stworzonym głównie z myślą o najmłodszym odbiorcy, a to dlatego, iż szczególny nacisk położono na sprawowanie troskliwej opieki nad widocznymi na ekranie stworkami. Nie zajmujemy się więc swobodną eksploracją otoczenia, a tym bardziej nie atakujemy żadnych przeciwników. Za przygotowanie tej gry odpowiedzialne jest studio developerskie WayForward Technologies. Firma ta na konsolę DS wydała też takie produkty jak Contra 4, czy Looney Tunes: Duck Amuck. Ogres and Dronkeys powstał wyłącznie z myślą o posiadaczach handhelda firmy Nintendo.
Jak już zostało powiedziane, w opisywanej grze opiekujemy się różnorakimi istotami. Generalnie mamy tu do czynienia z dwoma typami stworzeń. Pierwszy gatunek stanowi potomstwo tytułowego Shreka oraz jego żony Fiony. Jeśli zaś chodzi o drugiego grywalnego stworka (Dronkey), jest to owoc związku Osiołka oraz Smoczycy. Lista dostępnych akcji obejmuje oczywiście wiele interesujących pozycji. Stworka, nad którym zdecydowaliśmy się sprawować opiekę musimy przede wszystkim nauczyć wypełniania mniej lub bardziej złożonych poleceń. Kolejnym krokiem jest wyszkolenie sympatycznej istotki samodzielnego wykonywania wybranych czynności.
Ze stworkiem należy się też bawić, czy wreszcie nakłaniać go do eksploracji najbliższego otoczenia, które z oczywistych względów można samemu zaprojektować. Sterowanie jest bardzo proste, obejmując zarówno czytelne ikony, jak i wykorzystanie ekranu dotykowego konsoli DS. Gra cechuje się niskim poziomem trudności zabawy. Jest również całkowicie pozbawiona brutalności. Rozgrywka toczy się oczywiście na obu ekranach konsoli. Górny ekran służy głównie do wyświetlania dodatkowych informacji. Właściwa zabawa rozgrywa się na dolnym, dotykowym ekranie. Mamy tu oczywiście do czynienia z trójwymiarowym środowiskiem gry.