Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

DROGOWY INSTYTUT BADAWCZY KAMIEŃ KLINKIER 1936

16-01-2012, 18:15
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 40 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2039709500
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 14   
Koniec: 15-01-2012 20:02:28

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

1

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO - , WYDANIE - , NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM)
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE -
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.

DROGOWY INSTYTUT BADAWCZY
PRZY POLITECHNICE WARSZAWSKIEJ.
INSTITUT D?ETUDES ROUTIERES A L5ECOLE POLITECHNIQUE
DE VARSOVIE.
BIULETYN Nr. 6
B I U L E T I N Nr. 6





TREŚĆ

I. Sprawozdanie z Działalności Drogowego Instytutu Badawczego za szósty , rok istnienia (1.1X.34-1.IX.35 r ) Sprawozdanie rachunkowe i program prac dalszych ....... 3
II. -Prace badawcze i normalizacyjne.
1. Maierjały kamienne.
Wyniki badań laboratoryjnych inater-jaJów kamiennych używanych do budowy i utrzymania dróg w Polsce (c. dalszy publikacyj z roku 1929 i 1933) 15
2. Klinkier drogowy.
Tymczasowe normy własności i sposoby pobierania próbek klinkieru drogowego na rok 1935.....30
Wływ zamrażania i wilgoci na jakość klinkieru drogowego . . . .35
3. Badania nad metodą oznaczania cementu w belonie z cementu portlandzkiego ........47
Wyniki badań laboratoryjnych mater-jałów składowych dla betonu drogowego i wykonanych betonów " .61 Wytyczne dla budowy dróg betonowych na rok 1935.....93
Wytyczne dla budowy makadamów cementowych na rok 1935 . . . 109











WARSZAWA 1936 R.
SPRAWOZDANIE
Z DZIAŁALNOŚCI DROGOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO
PRZY POLITECHNICE WARSZAWSKIEJ ZA SZÓSTY ROK
ISTNIENIA (1.IX.34- 1.IX.35 r.)

Jednem z najważniejszych zagadnień jakie znalazło częściowo zadcwalniające rozwiązanie w szóstym roku istnienia, było zdobycie tak potrzebnych dla dalszego rozwoju Instytutu pomieszczeń.
Sprawa ta przedstawiała poważne trudności zarówno pod względem materjalnym, jak też i lokalowym.
Zorganizowana przez Instytut akcja, mająca na celu ze-branie potrzebnych funduszów na budowę pomieszczeń, przez utworzenie przy Towarzystwie Studjum Technologicznego Sekcji Drogowej dała na dzień 1.IX.34 r. sumę zaledwie zł. 5310.
Poza tem projektowane uzyskanie lokalu dla Instytutu w budowanych gmachach „Tostu" nie okazało się możliwem wobec czego należało znaleźć in-ne realne rozwiązanie tej tak ważnej dla Instytutu sprawy.
Za zgodą p. Rektora Politechniki w styczniu 1935 r., posiadając na koncie „Tostu" sumę około zł. 8000, — przystąpił Instytut do przebudowy części strychu w gmachu nowej kre-ślarni na salę, gdzie znalazły pomieszczenie szkicownie, mieszczące się dotychczas w suterenach tego gmachu, na tyrn samym poziomie co dotychczasowy lokal Instytutu.
Koszty przebudowy strychu wyniosły 21.619.46 zł. i zostały uregulowane częściowo z wpływów konta „Tostu", subwencji Zarządu „Tostu" na robociznę w sumie zł. 5.000 — oraz pożyczki z bieżących wpływów Instytutu w sumie zł. 7.000.
Przeniesienie szkicowni do przebudowanego pomieszczenia nastąpiło w końcu czerwca 1935 r, co umożliwiło przejęcie Instytutowi pomieszczeń po szkicowni dla swego użytku. Uzyskany lokal składał się z dwóch sal i składziku o łącznej powierzchni około 300 m2 i wymagał gruntownej przeróbki i dostosowania do potrzeb laboratoryjnych.
Przebudowa lokalu rozpoczęta została w lipcu 1935 r. i zakończona w pierwszej połowie września 35 r. przy materjalnej pomocy ze strony Komitetu Wystawy Drogowej w sumie około 6.000 zł. z czego do dnia 1.IX.35 r. wpłynęło zł. 3500.
W międzyczasie zostało przekazane Instytutowi przez Ministerstwo Komunikacji laboratorjum ceramiczne Stacji Doświadczalnej przy Zarządzie Klinkierń Państwowych w Izbicy, wyposażone w laboratorjum chemiczne, maszyny i przyrządy do badań wytrzymałościowych i piece do prowadzenia wypałów.
Po uskutecznionej przebudowie, w lokalu dawniej zajmowanym znalazły pomieszczenie dział kamienny i betonowy, przy-czem jedetj pokój przeznaczono wyłącznie do obróbki próbek materjałów kamiennych i betonów, prócz tego wydzielono pomieszczenie dla będącego w organizacji działu badania gruntów.
Do nowego lokalu przeniesiono laboratorjum chemiczne, laboratorjum lepiszcz i nawierzchni bitumicznych, laboratorjum ceramiczne oraz biuro Instytutu.
Rozwiązanie sprawy lokalowej, jak zaznaczono na wstępie jest tylko częściowo ządowąlniające, gdyż zarówno warunki zdrowotne jak też i warunki pracy przedstawiają wiele do życzenia, dlatego też usilnem staraniem Instytutu pozostanie nadal pozyskanie własnych pomieszczeń przystosowanych do stale rozszerzanego zakresu prac odpowiednio do wzrastających potrzeb techniki drogowej.
Obok powiększenia lokalu Instytutu nastąpiło w okresie sprawozdawczym wydatne zwiększenie kompletu posiadanych maszyn i przyrządów bądź na skutek przekazania przez laboratorjum ceramiczne w Izbicy lub też na skutek zakupienia przez Instytut.
Tak więc dział kamienny i betonowy uzyskał prasę Amslerfa 200 tonn do prób wytrzymałości na ściskanie, maszynę do prób wytrzymałości na zginanie belek betonowych, dwie
tarcze do prób ścieralności wg. Bohme"go oraz dmuchawę piaskową.
W dziale obróbki materjałów kamiennych, klinkierów i betonów zainstalowano nową tarczę do cięcia kamieni, drugą automatyczną do próbek mniejszych, wiertarkę do próbek walcowych klinkieru, młotki normalne do zapraw cementowych.
Laboratorjum chemiczne zostało uzupełnione meblami jak również szkłem laboratoryjnem z Izbicy.
Wreszcie dział ceramiczny pozyskał wyposażenie umożliwiające przygotowanie próbek i ich wypał w piecu elektrycznym i zbudowanym na miejscu piecu gazowym.
Okres zimowy 1934/35 r. poświęcony był jak corocznie pracom normalizacyjnym, opracowywaniu aktualnych zagadnień drogowych na posiedzeniach D. I. B. w gronie członków i zaproszonych fachowców, wreszcie pracom o charakterze badawczym.
Po kilkakrotnem uzgodnieniu opracowany został projekt norm własności pobierania próbek klinkieru drogowego obowiązujący na rok 1935. Ważny dział stanowiły prace Instytutu nad wytycznemi do budowy dróg betonowych i budowy maka-damów cementowych, będące podstawą do badań kontrolnych jakości betonów na budowanych w sezonie letnim 1935 r. odcinkach dróg betonowych.
Zapoczątkowane jeszcze w roku 1933 prace nad ustaleniem metod analitycznych oznaczania stosunku cementu do kruszywa w betonie doprowadziły do konkretnych rezultatów. Opracowaną została metoda dla betonów z cementu portlandzkiego sprawdzona dostatecznie laboratoryjnie, która została wprowadzona do badań Instytutu. Związane z tem prace sub-sydjowane były przez cementownie: Wysoka, Wołyń i Firlej. W dalszym ciągu zapoczątkowane zostały prace laboratoryjne nad opracowaniem podobnej metody dla betonów z cementów glinowych. Prace te są obecnie prowadzone przy poparciu firmy „Elektro".
Prace Instytutu w okresie letnim 1935 r. poświęcone były potrzebom techniki drogowej i obejmowały badania kontrolne i analizy materjałów kamiennych, klinkieru drogowego, betonu, lepiszcz bitumicznych (smół i asfaltów) oraz nawierzchni bitumicznych.
Punkt ciężkości prac sezonu letniego 1935 r. przesunął się w okresie sprawozdawczym na materjały kamienne, klinkier i beton drogowy. Zwłaszcza ten dział wobec budowy kilku odcinków dróg betonowych dostarczał licznych analiz kontrolnych próbek betonu z budowy, zgodnie z opracowanemi przez Instytut przepisami. Prowadzone też były na miejscach budowy ustalanie składu mineralnego betonu, zawartości cementu i t. p.
Analizy lepiszcz i nawierzchni bitumicznych obejmowały jak w roku ubiegłym analizy kontrolne używanych przez poszczególne firmy asfaltów, nastawianie składu agregatu mineralnego do poszczególnych typów nawierzchni i analizy kontrolne gotowych nawierzchni.
Staraniem Instytutu wydane zostały w okresie sprawozdawczym:
a) Biuletyn Nr. 5, zawierający sprawozdanie z działalności za piąty rok istnienia Instytutu oraz zestawienie prac badawczych i normalizacyjnych;
b) Normy własności i metody badań materjałów kamiennych i lepiszcz bitumicznych, przeznaczonych do budowy dróg, rok 1935.
c) Tymczasowe normy własności klinkieru drogowego oraz wytyczne dla budowy dróg betonowych i makadamów cementowych, rok 1935.
d) „Zjawiska emulgacji jako jeden z czynników destrukcyjnych w nawierzchniach bitumicznych"—odbitka z Biuletynu Nr. 5 pracy wykonanej przez Dr. Inż. W. Skalmowskiego w Drogowym Instytucie Badawczym. Praca powyższa uznana została, jako praca doktorska inżyniera W. Skalmowskiego, który w październiku r. b. uzyskał stopień Doktora Nauk technicznych na Wydziale Inżynierji Politechniki Warszawskiej.
Poza tem zamieszczane były sprawozdania z prac w „Wiadomościach Drogowych Nr. 92, 95, 96, 97 i 98.
Warszawa, listopad 1935 r.
Kierownik Dróg. Inst. Badawczego Prof. M. Nestorowicz




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI