Driver: San Francisco to piąta odsłona głównej serii Driver, która od zawsze stawiała na widowiskowe pościgi i liczne inspiracje filmowe. Za stworzenie produkcji odpowiada studio Ubisoft Reflections (znane kiedyś jako Reflections Interactive), które w przeszłości opracowało między innymi takie tytuły jak Shadow of the Beast i Destruction Derby.
Piąta odsłona Drivera powraca do korzeni marki i rozgrywa się w kilka lat po wydarzeniach znanych z trzeciej części serii (Driv3r), w finale której policjant John Tanner zmierzył się ze złym Jericho. Wskutek tej konfrontacji Tanner trafił do szpitala i zapadł w śpiączkę. Czas jednak leczy rany, Tanner dochodzi do siebie i w dniu kiedy ma zostać wykonany wyrok na Jericho, chce być jak najbliżej całej akcji. Przestępca z pomocą przyjaciół i dużych pieniędzy ucieka, Tanner rusza w pościg który kończy się poważnym wypadkiem i ponownym zapadnięciem policjanta w śpiączkę. Zadaniem gracza będzie udzielenie pomocy bohaterowi i przeprowadzenie go przez senne wyobrażenia o rzeczywistości. Tak skonstruowana fabuła pozwoliła twórcom na nieco więcej swobody i możliwość zastosowania zupełnie nowych, dynamicznych rozwiązań.
W grze zasiadamy za kierownicą charakterystycznego samochodu Tannera i ruszamy do największego wirtualnego miasta w historii gatunku (San Francisco, 209 mil kwadratowych), aby wykonać szereg zadań i rozprawić się ostatecznie z Jericho. Innowacyjność gry zawiera się w systemie Shift, który sprawia, że główny bohater może wcielać się w różne postacie, a więc w praktyce przełączać między samochodami/osobami. To pozwala zastosować mnóstwo pojazdów podczas pojedynczej misji i w dużym stopniu dynamizuje rozgrywkę. Jedyny limit stosowania tej umiejętności pojawia się w trakcie wykonywania zadań, nie możemy przejąć aut kluczowych dla wyścigu, pościgu itp.