Po zrealizowaniu dwóch części serii Destruction Derby Martin Edmondson i ekipa studia Reflections Interactive postanowili stworzyć grę samochodową, która wykraczałaby poza utarte schematy gatunku. Inspiracją stały się takie filmy jak „Driver” (1978) w reżyserii Waltera Hilla i słynny „Bullit” (1968) Petera Yatesa, a także serial „Starsky i Hutch” (1[zasłonięte]975-19). Wydana pierwotnie w wersji na konsolę PlayStation gra w ciągu kilku miesięcy doczekała się portu na komputery PC i Mac, a z czasem także konwersji na konsolę Nintendo Game Boy Color i telefon iPhone.
Głównym bohaterem Driver jest Tanner, oficer nowojorskiej policji, który pod przykryciem rozpracowuje przestępcze syndykaty. Korzystając ze swych nieprzeciętnych umiejętności prowadzenia pojazdów funkcjonariusz wykonuje zadania zlecane przez mafijnych bossów, stopniowo zyskując ich zaufanie.
Rozgrywka toczy się na obszarze czterech amerykańskich miast: Miami, San Francisco, Los Angeles i Nowy Jork. Dodatkowo po zakończeniu głównej kampanii (lub dzięki specjalnym kodom) gracze mogą odblokować także brytyjskie Newcastle, gdzie znajduje się siedziba studia deweloperskiego. Odwzorowanie poszczególnych lokacji ma niewiele wspólnego z rzeczywistym układem komunikacyjnym, jednak w kilku przypadkach zachowano charakterystyczne elementy architektoniczne.
Twórcy gry włożyli za to sporo wysiłku, by sceny i zadania w grze kojarzyły się z filmowymi pierwowzorami, czego przykładem jest chociażby misja „Trening”, będąca swoistą kopią początku filmu „Driver”.
Samochody w Driver odwzorowane zostały z dużą starannością. W większości są to klasyczne muscle cary z lat 60. i 70. jak Ford Mustang z 1967 roku.
Fizyka jazdy nie jest najmocniejszą stroną gry, a elementy symulacyjne ustąpiły pola zręcznościowym. Zadania, jakie musi wykonywać Tanner, są dosyć zróżnicowane – począwszy od przewiezienia kogoś lub czegoś, poprzez zatrzymanie jakiegoś pojazdu, zastraszenie pasażera taksówki czy zgubienie pościgu. Stosunkowo duże lokacje, po których swobodnie można się poruszać zachęcają do szybkiej i ryzykownej jazdy.
Atutem gry jest możliwość nagrywania filmów i oglądania powtórek akcji widzianej z perspektywy kamer umieszczonych w różnych punktach miast.
Driver uznany został przez krytyków za Najlepszą Grę Wyścigową zaprezentowaną podczas targów Electronic Entertainment Expo w 1999 roku.