Żadna dziedzina gospodarstwa leśnego nie dokonała w ostatnim ćwierćwieczu tak poważnych zmian jak dostawa głównego produktu tego gospodarstwa - surowca drzewnego. Sastąpiły one na skutek podjęcia przez gospodarstwo leśne wielu krajów, a w tym również i przez nasze - decyzji o sprzedaży drewna loco skład odbiorcy, co w konsekwencji musiało doprowadzić do organizacji transportu branżowego, jako jedynego środka zapewniającego sukcesywność i terminowość dostaw surowca drzewnego do szeregu gałęzi gospodarki narodowej. Drugim powodem tych zmian jest burzliwy rozwój nowych środków transportowych, wkraczający do gospodarstwa leśnego postęp techniczny, środki produkcji usług transportowych, przede wszystkim tabor, a także drogi oraz urządzenia techniczne stale się doskonalą, zmieniają, a ta modernizacja techniki powoduje ciągłą ewolucję procesów organizacyjnych i technicznych związanych z dostawą surowca drzewnego.
Ha zmianę procesów technologicznych transportu ma również poważny wpływ intensyfikacja gospodarstwa leśnego, np. przez włączenie do użytkowania drewna małowymiarowego, mało podatnego do transportu, którego udział w bilansie pozyskiwanego drewna w ciągu najbliższych lat będzie się zwiększał.
W ciągu tego ćwierćwiecza, w związku ze światowymi tendencjami, zagadnienia transportu w gospodarstwie leśnym stały się:
- określoną dziedziną wiedzy leśnej o pewnych specyficznych branżowo zjawiskach, wymagających badań naukowych, dotyczących organizacji,
- techniki i ekonomiki;
- przedmiotem nauczania, mającym dać adeptom leśnictwa pewną sumę wiedzy niezbędnej do kierowania ^złożonymi w swej gospodarczej działalności przedsiębiorstwami leśnymi.
Hauka o transporcie leśnym, jak zresztą wszelkie nauki dotyczące działalności gospodarczej, ma charakter interdyscyplinarny. Składają się na nią bowiem tak różnorodne pod względem metod i przedmiotu badań dyscypliny, jak:
- technika i technologia, zajmujące się podstawowymi i pomocniczymi środkami transportu, ich eksploatacją w procesach transportowych, przydatnością do eksploatacji itp.
- organizacja i ekonomika, mające za przedmiot badań działalność transportową w makro- i mikroskali, a także działalność pomocniczą.