Wstęp Rozdział I. Konkursy, wydania, inscenizacje 1. Miejsce i okoliczności powstania Niewinnych i"Ojca Makarego 2. Niewinni Pseudonim. Konkurs dramatyczny Dzieje sceniczne · WYdania Niewinnych 3. "Ojciec Makary . Konkurs dramatyczny Odczyty publiczne . Wydania, tłumaczenia (Niewinni, Ojciec Makary). dzieje sceniczne 0pinia J. 1. Kraszewskiego 4. Piękna Rozdział II. Determinizm i Niewinni 1. Zagadnienia determinizmu 2. Dramat z tezą . Stosunek krytyki do zagadniienia tendencyjności w literaturze 3. Niewinni Założenia ideowe· Fabuła . Realizacja sceniczna Realizacja tendencji Teza deterministyczna · Motyw "niewinności'" "Teoria przebaczeń" ·Rola wychowania· . , Opinie krytyki Bohaterowie, język i styl Typy hohatera~rezonera Przegląd postaci Typ nowej kobiety. Zagadnienie miłości Cechy stylu Rozdział III. Indywidualizm i Ojciec Makary 1. Zagadnienie emancypacji kobiet Stanowisko pisarza 2. Zagadnienia indywidualizmu . Koncepcja jednostki wybitnej Kult jednostki wybitnej Etos jednostki wybitnej 3. Ojciec Makary Motyw "nieśmiertelnych dusz"Opinie krytyki. Przegląd fabuły (główne wątki, motywy postaci) Realizacja tendencji Zasada indywidualnej swobody Indywidualizm a kwestia emancypacji Formuła miłości Aureii Wiszar . Antyklerykalizm Moralność religijna a moralność laicka Motyw nowej religii . Uwagi o warstwie stylistyczno-językowej Uwagi perecepcji . Znaczenie i wartość dramatu Rozdział IV. Naturalizm ,i Piękna 138 l. Przyrodniczy obraz człowieka i społeczeństwa 138 Hasło walki o byt 140 2. Piękna . 142 Założenia ideowe. Geneza. Przegląd fabuły 142 Realizacja tendencji 144 "Piękna"(Emilia) . 146 "Brzydka"(Irena) . 148 Demitologizacja miłości 152 Przegląd postaci: Ryszard, Henryk, Gracjan (kult złotą), Teresa 152 Tło społeczno-obyczajowe (anty arystokratyzm) 157 Naturalizm i determinizm 15~ Analogie przyrodnicze (postać Zygmunta) 161. Eksperyment Zenona . 164 Postać głównego rezonera 16l Reedukacja Henryka 165 Ocalenie "pięknej"167 Sposób kreacji bohaterów. Forma literacka 17C Uwagi. o kompozycji ·i recepcji 17::- 3. Cechy dramatu Świętochowskiego 178 Zagadnienie stylu . 179 Zawartość intelektualno-dyskursywna 182 Talent, oryginalność i nowatorstwo . 187 Aleksander Świętochowski's Early Dramas Niewinni (lnnocen/s), Ojciec Makary (Fa/her Makary), Piękna (Bea:.ltiiuJ Wbman). Monograplik Sketeh 195 |