Dragon’s Lair 3D: Return to the Lair to, następca znanych i niezwykle popularnych gier zręcznościowych, pochodzących z dwóch ostatnich dekad XX wieku (debiut w 1983 roku dzięki technologii Laserdisc). Seria odradza się w nowej, całkowicie trójwymiarowej szacie. Ponownie wcielamy się w rolę dobrodusznego rycerza o imieniu Dirk.
Pokonując osiemnaście ciekawych i najeżonych pułapkami poziomów (czterdzieści różnych środowisk, ponad dwieście pomieszczeń itd.), musimy uratować ukochaną głównego bohatera - księżniczkę Daphne, porwaną przez demonicznego smoka imieniem Singe. Oczywiście autorzy przygotowali mnóstwo nieprzyjaciół (prawie czterdzieści odmiennych typów wrogów), zagadek logicznych, ukrytych niespodzianek i innych atrakcji. Oprócz szeregu nigdzie nie prezentowanych wcześniej potworów spotkamy również postacie, które występowały w poprzednich odsłonach serii Dragon’s Lair.
Przy tworzeniu oprawy wizualnej brał udział Don Bluth – autorytet w dziedzinie animacji, współodpowiedzialny za powstanie takich filmów jak: Titan A.E. (Titan – Nowa Ziemia), An American Tail (Amerykańska opowieść), The Land Before Time (Pradawny Ląd) i Pete's Dragon. „Silnik” generuje bardzo wysokiej jakości grafikę trójwymiarową w trzydziestodwubitowej palecie kolorów. Engine korzysta z technologii BSP-tree sorting, visibility portal calculations oraz dynamic Level-Of-Detail (LOD). Zastosowano także specjalny, wykorzystujący tzw. logikę rozmytą, system Sztucznej Inteligencji wirtualnych przeciwników. Jak na nowoczesny produkt przystało, nie zapomniano również o pełnej obsłudze dźwięku przestrzennego.