DRAGON
AGE : POCZĄTEK
Duchowy spadkobierca serii Baldur's Gate. Przenosimy się do
zamieszkiwanego przez ludzi, elfy i krasnoludy królestwa
Ferelden, uczestnicząc w epickiej, wielowątkowej przygodzie.
Dragon Age: Początek to gra cRPG stworzona w całości przez studio
BioWare. Dla kanadyjskiego dewelopera projekt ten stanowi
powrót do korzeni, po tym, jak w 1998 roku firma zasłynęła w
świecie kultowym Baldur’s Gate, a potem wsławiła się w
gatunku role-playing takimi dziełami, jak Neverwinter Nights, Knights
of the Old Republic czy Mass Effect.
Akcja Początku przenosi nas do umiejscowionego na kontynencie Thedas
królestwa Ferelden. Kraina ta, zamieszkiwana przez ludzi,
elfy i krasnoludy, stała się obiektem ataku Plagi, zarazy złożonej z
najrozmaitszych potworów pod dowództwem potężnego
arcydemona. By ochronić ludność przed złem, do obrony Ferelden
zaangażowano obdarzonych szczególnymi cechami
bohaterów zwanych Szarymi Strażnikami. W trakcie zabawy
ofiarowana jest nam szansa dołączenia do tego ugrupowania, tak by
móc następnie stanąć do walki z szerzącym się złem. Tryb dla
pojedynczego gracza zapewnia około 60-100 godzin zabawy, a ponadto
przewidziano możliwość pobierania rozszerzeń typu DLC.
Jednym z najciekawszych elementów Dragon Age jest
konieczność dokonywania wyborów i myślenia o ich
konsekwencjach. Prawie każde zlecone zadanie oferuje nam wiele
zróżnicowanych rozwiązań, a podejmowane decyzje nie tylko
kształtują głównego bohatera, ale również
wpływają na świat gry.
Niejednokrotnie musimy także wybierać pomiędzy dwoma niezbyt
optymistycznymi wariantami. Przykładowo, napotkanego w trakcie
podróży opętanego chłopca możemy własnoręcznie zamordować
lub zezwolić na poświęcenie życia innej osoby celem uratowania jego
duszy. Inny z istotnych elementów Początku, dialogi,
zrealizowano podobnie do rozmów toczonych w grze Mass
Effect, z zachowaniem specyficznej mimiki bohaterów oraz
szerokiego wachlarza opcji dialogowych. Nie zapomniano przy tym o
wzbogaceniu wypowiedzi szerokim słownictwem (łącznie w Dragon Age pada
900 tys. słów) oraz podłożeniu głosów pierwszo i
drugoplanowym postaciom. Do tego celu w angielskiej wersji zaangażowano
ponad 140 aktorów, a w polskiej ponad stu.
Wzorem wielu innych gier role-playing zabawę rozpoczynamy od
samodzielnego wykreowania głównego bohatera. Ustalamy jego
rasę, płeć oraz klasę (wojownik, łotrzyk, mag), jak również
wybieramy wariant jego pochodzenia. W tym ostatnim przypadku decydujemy
pomiędzy sześcioma historiami początkowymi, takimi jak miejski elf,
człowiek szlachcic, magin czy krasnolud plebejusz. To w jaki
sposób rozpocznie się przygoda znajduje swoje
odzwierciedlenie w dalszych etapach rozgrywki, złożonych z eksploracji
krainy fantasy, rozmów z napotkanymi osobami i walk przy
użyciu tradycyjnej broni białej oraz magii.
Starcia z przeciwnikami odbywają się w czasie rzeczywistym, jednak
autorzy Dragon Age wzorem swych poprzednich dzieł oddali do naszej
dyspozycji system aktywnej pauzy. Gra cechuje się mimo wszystko
stosunkowo wysokim poziomem trudności, gdyż odnoszenie kolejnych
zwycięstw związane jest z koniecznością umiejętnego dobierania i
używania różnorakich umiejętności, talentów oraz
zaklęć. Dowodzona przez nas drużyna w danym momencie maksymalnie może
składać się z czterech postaci, którym możemy wydawać
stosowne rozkazy lub programować ich skrypty zachowań, zezwalając w ten
sposób na prowadzenie działań bez ingerencji z naszej
strony. W skład zespołu mogą wejść ciekawe osobowości, między innymi
zawodowy zabójca Zevran, wiedźma Morrigan, qunari Sten czy
templariusz Alistair. Nieaktywni bohaterowie czekają na swoją szansę w
obozie i w tymże miejscu możemy również poprawiać z nimi
swoje relacje (wysłuchanie ich historii, przekazywanie
prezentów itp.). Ciekawostką jest możliwość przygarnięcia
chowańca, a mianowicie bojowego psa Mabari.
Świat gry możemy oglądać na dwa zasadnicze sposoby, a mianowicie z
perspektywy trzeciej osoby lub w tradycyjnym rzucie izometrycznym,
przywodzącym na myśl klasyki gatunku (serie Baldur's Gate czy Icewind
Dale). Producent duży nacisk położył na zapewnienie
szczegółowości i unikalnego wyglądu każdej z odwiedzanych
głównych lokacji, wśród których nie
zabrakło miasta Denerim, lasu Brecilian, krasnoludzkiej twierdzy
Orzammar, wieży magów czy elfickich ruin. Otoczenie jest
częściowo interaktywne, a zabawę dodatkowo uatrakcyjnia realistyczna
gra cieni i świateł.
wymagania sprzętowe: Core 2 Quad 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512
MB (GeForce 8800 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP SP3/Vista SP1
|