Doskonalenie zarządzania jakością. Podstawy, ocena, perspektywy
Katarzyna Szczepańska
NIEWIELKIE USZKODZENIE OKŁADKI, KSIĄŻKA KOMPLETNA I NIECZYTANA!!!
rok wydania: 2013
stron: 492
format: B5
oprawa: miękka
wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
W monografii w szczegółowy sposób scharakteryzowano zasady doskonalenia działań w zakresie zarządzania jakością. Autorka uzasadnia dobór proponowanych mierników i wskaźników, korzystając z bogatej literatury przedmiotu oraz autorskich koncepcji interdyscyplinarnego podejścia do zarządzania jakością. Omówiono podstawy kompleksowego i normatywnego zarządzania jakością, rozwój zasad zarządzania jakością, normatywne metody oceny zarządzania jakością, a w ostatniej czwartej części dokonano oceny realizacji zasad zarządzania jakością.
Opis zasad zarządzania jakością uzupełniony jest wskazaniem możliwości ich zastosowania w praktyce.
Monografia ze względu na jej walory naukowe i poznawcze może być wykorzystywana w praktyce zarządzania organizacjami usługowymi i przemysłowymi, a poruszana w niej tematyka stanowi istotny wkład w rozwój nauk o zarządzaniu.
SPIS TREŚCI:
Wstęp 11
Cześć pierwsza. Podstawy kompleksowego i normatywnego zarządzania jakością 15
Rozdział 1. Podstawy rozwoju zarządzania jakością 17
Rozdział 2. Współczesne podejścia do zarządzania jakością 26
2.1. Kompleksowe zarządzanie jakością 26
2.2. Normatywne zarządzanie jakością 30
Rozdział 3. Modele i struktura zarządzania jakością 32
3.1. Klasyfikacja modeli TQM 32
3.2. Struktura zarządzania jakością 41
Rozdział 4. Kompleksowe zarządzanie jakością w wynikach badań 45
4.1. Czynniki wdrożenia TQM 45
4.2. Efekty wdrożenia TQM 58
4.3. Modele praktyk zarządzania jakością 64
Rozdział 5. Normatywne zarządzanie jakością w wynikach badań 68
5.1. Korzyści z wdrożenia normatywnego systemu zarządzania jakością 68
5.2. Kierunki doskonalenia normatywnego systemu zarządzania jakością 75
Podsumowanie 78
Część druga. Rozwój zasad zarządzania jakością 81
Rozdział 6. Teoretyczne podstawy zasad zarządzania jakością 83
6.1. Zasady zarządzania jakością a teoria organizacji i zarządzania 83
6.2. Zasady zarządzania jakością w ujęciu norm międzynarodowych 84
Rozdział 7. Przywództwo 87
7.1. Związki przywództwa z teorią organizacji i zarządzania 87
7.2. Przywództwo w teorii zarządzania jakością 92
7.3. Przywództwo w perspektywie modeli doskonałości 99
7.4. Doskonalenie realizacji zasady przywództwa 106
7.4.1. Podejście normatywne 106
7.4.2. Podejście zarządzania 108
Rozdział 8. Orientacja na klienta 113
8.1. Związki orientacji klienta z teorią organizacji i zarządzania 113
8.2. Orientacja na klienta w teorii zarządzania jakością 128
8.3. Orientacja na klienta w perspektywie modeli doskonałości 133
8.4. Doskonalenie realizacji zasady orientacji na klienta 140
8.4.1. Podejście normatywne 140
8.4.2. Podejście zarządzania 143
Rozdział 9. Zaangażowanie ludzi 152
9.1. Związki zaangażowania ludzi z teorią organizacji i zarządzania 152
9.2. Zaangażowanie ludzi w teorii zarządzania jakością 160
9.3. Zaangażowanie ludzi w perspektywie modeli doskonałości 164
9.4. Doskonalenie realizacji zasady zaangażowania ludzi 165
9.4.1. Podejście normatywne 165
9.4.2. Podejście zarządzania 167
Rozdział 10. Podejście systemowe do zarządzania 173
10.1. Związki podejścia systemowego do zarządzania z teorią organizacji i zarządzania 173
10.2. Podejście systemowe w teorii zarządzania jakością 187
10.3. Podejście systemowe w perspektywie modeli doskonałości 191
10.4. Doskonalenie realizacji zasady podejścia systemowego do zarządzania 192
10.4.1. Podejście normatywne 192
10.4.2. Podejście zarządzania 195
Rozdział 11. Podejście procesowe 207
11.1. Związki podejścia procesowego z teorią organizacji i zarządzania 207
11.2. Podejście procesowe w teorii zarządzania jakością 214
11.3. Podejście procesowe w perspektywie modeli doskonałości 220
11.4. Doskonalenie realizacji zasady podejścia procesowego 221
11.4.1. Podejście normatywne 221
11.4.2. Podejście zarządzania 225
Rozdział 12. Ciągłe doskonalenie 230
12.1. Związki ciągłego doskonalenia z teorią organizacji i zarządzania 230
12.2. Ciągłe doskonalenie w teorii zarządzania jakością 235
12.3. Ciągłe doskonalenie w perspektywie modeli doskonałości 245
12.4. Doskonalenie realizacji zasady ciągłego doskonalenia 246
12.4.1. Podejście normatywne 246
12.4.2. Podejście zarządzania 249
Rozdział 13. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów 253
13.1. Związki podejmowania decyzji na podstawie faktów z teorią organizacji i zarządzania 253
13.2. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów w teorii zarządzania jakością 258
13.3. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów w perspektywie modeli doskonałości 268
13.4. Doskonalenie realizacji zasady podejmowania decyzji na podstawie faktów 269
13.4.1. Podejście normatywne 269
13.4.2. Podejście zarządzania 271
Rozdział 14. Wzajemnie korzystne więzi z dostawcami 274
14.1. Związki wzajemnie korzystnych więzi z dostawcami z teorią organizacji i zarządzania 274
14.2. Wzajemnie korzystne więzi z dostawcami w teorii zarządzania jakością 283
14.3. Wzajemnie korzystne więzi z dostawcami w perspektywie modeli doskonałości 287
14.4. Doskonalenie realizacji zasady wzajemnie korzystnych więzi z dostawcami 288
14.4.1. Podejście normatywne 288
14.4.2. Podejście zarządzania 291
Podsumowanie 293
Cześć trzecia. Normatywne metody oceny zarządzania jakością 299
Rozdział 15. Ocena w perspektywie kadry kierowniczej 301
15.1. Przegląd zarządzania 301
15.2. Role najwyższego kierownictwa 305
Rozdział 16. Audyt 315
16.1. Geneza, pojęcie i rodzaje audytu 315
16.2. Proces i program audytu 319
16.3. Doskonalenie audytu 324
Rozdział 17. Samoocena 330
17.1. Charakterystyka samooceny 330
17.2. Samoocena wg PN-EN ISO 9004:2010 334
17.3. Perspektywy samooceny 338
Rozdział 18. Benchmarking 348
18.1. Istota i rodzaje benchmarkingu 348
18.2. Proces benchmarkingu 355
18.3. Zasady i wskaźniki benchmarkingu 360
Podsumowanie 365
Część czwarta. Ocena realizacji zasad zarządzania jakością 369
Rozdział 19. Podstawy oceny zasad zarządzania jakością 371
Rozdział 20. Ocena zasady przywództwa 376
20.1. Podejście normatywne 376
20.2. Podejście zarządzania 380
Rozdział 21. Ocena zasady orientacji na klienta 385
21.1. Podejście normatywne 385
21.2. Podejście zarządzania 387
Rozdział 22. Ocena zasady zaangażowania ludzi 400
22.1. Podejście normatywne 400
22.2. Podejście zarządzania 402
Rozdział 23. Ocena zasady podejścia systemowego do zarządzania 405
23.1. Podejście normatywne 405
23.2. Podejście zarządzania 407
Rozdział 24. Ocena zasady podejścia procesowego 418
24.1. Podejście normatywne 418
24.2. Podejście zarządzania 419
Rozdział 25. Ocena zasady ciągłego doskonalenia 422
25.1. Podejście normatywne 422
25.2. Podejście zarządzania 424
Rozdział 26. Ocena zasady podejmowania decyzji na podstawie faktów 428
26.1. Podejście normatywne 428
26.2. Podejście zarządzania 429
Rozdział 27. Ocena zasady wzajemnie korzystnych więzi z dostawcami 440
27.1. Podejście normatywne 440
27.2. Podejście zarządzania 442
Podsumowanie 446
Zakończenie 452
Bibliografia 455
Spis załączników 473
Załączniki 474