Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Dobry gość - Małgorzata Głowacka-Grajper

28-01-2012, 0:34
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 15 zł     
Użytkownik ksiegarniawfw
numer aukcji: 2020385000
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 8   
Koniec: 25-01-2012 18:22:42

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2006
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Małgorzata Głowacka-Grajper

DOBRY GOŚĆ
Stosunek nauczycieli szkół podstawowych do dzieci romskich i wietnamskich

Wydanie 1

stron 204

format A5

oprawa broszurowa

ISBN 83-[zasłonięte]708-0-0
ISBN 978-83-[zasłonięte]708-0-5

 

W sytuacji, gdy zarówno wietnamskie, jak i romskie dzieci chodzą do polskich szkół, pojawia się zagadnienie obecności w nich dzieci wywodzących się z innych kultur. Sytuacja taka może powodować różnorodne napięcia wynikające z rozbieżności norm, wartości, stylów życia, życiowych scenariuszy aprobowanych przez grupę mniejszościową i większościową.

 

Jednakże odmienność kulturowa wcale nie musi być przeszkodą; same różnice kulturowe nie są problemem z definicji, problemem jest chęć dostosowania się. Nie da się jednak pominąć tego, że z kolei problemy z tym dostosowaniem są uwarunkowane kulturowo – styl życia niektórych grup i wyznawane wartości grupowe mogą w tym przeszkadzać. Uczeń mniejszościowy nie musi, zdaniem nauczycieli, koniecznie stawać się Polakiem w sensie kulturowym, musi natomiast dostosować się do życia w Polsce. To, czy straci przy tym swoją kulturę czy też ją zachowa nie jest już problemem szkoły – jest problemem indywidualnym.

 

Szkoła, mając na uwadze swą główną funkcję – przygotowanie do życia w państwie polskim (a więc i w określonym systemie kulturowym), przyjmuje, że dla mniejszości najlepsze jest, gdy zostaną nauczone życia i funkcjonowania w polskim społeczeństwie na takich samych zasadach, jak Polacy i nie nastawia się w związku z tym na stały dialog z nimi.