Dobranotch - Gagarin ChochekOrange World 2005OWCD010
plastik, nowa, w folii
Dmitry Khramtsov - skrzypce, wokal (Rosja)Eugeny Lizin - cimbalom, baraban (Rosja)Alexey Stepanov - tuba (Rosja)Andrey Sapkevitch - akordeon, wokal (Mołdawia)Ussamma Shakhin - darabuka, def, wokal (Liban)
DOBRANOTCH (Rosja / Mołdawia / Liban)
Zespół pochodzi z Sankt Petersburga. Jest to wyjątkowa grupa muzyków - podróżników. Artyści inspirują się zarówno tradycyjną muzyką rosyjską, ukraińską, białoruską jak i bałkańską, żydowską, a nie obcy jest im także folklor miejski.
Dobranotch to pięciu doskonałych muzyków grających na takich instrumentach jak: skrzypce, cymbały, akordeon, tuba, baraban oraz darabuka, na której gra prawdziwy wirtuoz tego bębna - pochodzący z Libanu Ussama Shakhin.
Koncerty grupy tryskają energią i pozytywną wibracją, która przechwytywana jest przez wszystkich słuchaczy. Dzięki temu nikt z uczestników koncertu nie potrafi ustać w miejscu, a sam koncert przeradza się w wielką "balangę".
Dobranotch, niezwykła formacja folkowa łącząca folk bałkański, muzykę klezmerską oraz rytmy arabskie w niczym nie przypomina zespołu , który powstał pod koniec lat 90tych - trio grające folk irlandzki. Na swoim trzecim albumie „Gagarin Chochek” (Orange World Records) zespół ukazuje nowy styl i skład.
„Mieszamy elementy bałkańskie z żydowskimi i orientalnymi” mówi skrzypek Mitya Khramtsov, obecnie jedyny członek zespołu z pierwotnego składu.
Muzyczna mieszanka stylów ma swoje źródło w pochodzeniu poszczególnych członków zespołu: perkusjonista Ussama Shakhin pochodzi z Libanu, akordeonista Andrei Sapkevich jest z Mołdawii. Andrei ukończył konserwatorium, jego ojciec zaś był skrzypkiem ludowym – samoukiem, który grywał na mołdawskich weselach.
Khramstov wprowadza do brzmienia zespołu wpływy żydowskie.
„Uczyłem się muzyki klezmerskiej z nagrań i zapisów, od ludzi, których poznałem jeżdżąc po Europie, a przede wszystkim na KlezFest (coroczny festiwal klezmerski połączony z warsztatami), gdzie muzycy z różnych stron spotykają się z lokalnymi” mówi Khramtsov, który sam ma żydowskie korzenie.
„ Moja rodzina nie była tradycyjną rodzina żydowską, ale panowała tam pewna atmosfera. Zawsze interesowałem się kulturą żydowską, nawet wtedy kiedy graliśmy folk irlandzki, mieliśmy jeden żydowski kawałek”. Zheka Lizin grający na cimbalom i Alexei Stepanov grający na tubie uczyli się muzyki klezmerskiej i grali w amatorskim zespole w Centrum Społeczności Żydowskiej.
„Staramy się uczyć od siebie nawzajem” mówi Khramtsov.
Po ponad dwóch latach z Shakhin’em, Dobranotch’y udaje się także wykorzystywać szeroko rozumiane elementy orientalne. Czasami nawet występują wspólnie z tancerką brzucha.
Khramtsov rozpoczął karierę jako student, grając w zespołach bluesowych i rockowych. W połowie lat 90tych współpracował z Markscheider Kunst grając na harmonijce. Występował też w pubach z innymi zespołami. „Był to amerykański folk-rock z piosenkami po angielsku” mówi.
Dobranotch powstała w 1997 roku w Nantes we Francji, gdzie jej przyszli członkowie wybrali się „w poszukiwaniu muzyki celtyckiej”, jak to określa ich oficjalna biografia, ale tak naprawdę grali na ulicach zarabiając pieniądze. Khramtsov twierdzi, że pojechał do Europy uciekając przed poborem do wojska.
Członkowie z pierwotnego składu zespołu Khramtsov, Oleg Drobinsky i Stas Zubtsov grali głównie kawałki irlandzkie.
„Nie należy ograniczać wyjazdu za granicę jedynie do zarabiania pieniędzy, liczą się także zdobyte doświadczenia.” Mówi Khramtsov, którego zespól znany jest z długich tournee po Europie.
„Muzyka folkowa zakłada komunikację. Muzyk rockowy może pod wpływam inspiracji napisać piosenkę i ją zaśpiewać, ale w folku trzeba wejść w kulturę, a to zdarza się głównie w trasie”.
Zespół nagrał i samodzielnie wydał swoją debiutancką płytę „Musique Russe & Yiddish” we Francji w 1999.
„Dało się na niej odczuć, że byliśmy na emigracji; za granicą, daleko o domu” mówi Khramtsov. „Graliśmy muzykę z różnych krajów i stylów - celtycką, francuską, i inną – ale w końcu zdecydowaliśmy się podążać w jednym kierunku – żydowski miejski folk z Odessy.”
Na drugą płytę, „Chtob Dusha Razvernulas” ( „Niech się dusza rozwinie”) zespół, który występował wtedy z wokalistką Natalią Smirnovskają, połączył rosyjskie piosenki ludowe z bałkańską instrumentacją.
„Był to eksperyment” mówi Khramtsov. „Sam nie wiem co z tego wyszło. Rosyjskie pieśni są takie północne, podczas gdy muzyka bałkańska jest południowa, a my próbowaliśmy połączyć je w całość”.
Dobranotch występuje głównie w klubach rockowych, w których publiczność często czuje potrzebę aby wstać i potańczyć. „ Lubimy kiedy ludzie tańczą; wydaje się jakby to było wesele” mówi Khramtsov. „Nawet jeśli próbujemy zagrać spokojny kawałek, on się rozkręca, sam z siebie.... Chcemy po prostu grać dobrą, radosną muzykę”.
1 Dobryden 5:36 1,99 2 Yeni Yol 6:05 1,99 3 Raiko 4:04 1,99 4 Jumas 4:14 1,99 5 Rumba 3:33 1,99 6 Fun Der Huppe 4:52 1,99 7 Low-Love chochek 4:02 1,99 8 Calutsul 3:15 1,99 9 Serbianca 4:02 1,99 10 Gagarin Chochek 4:57 1,99 11 Dobranotch 6:55 1,99 12 Lemon-Cheeky 3:28