Adrian Gleń
DO - PRAWDY ?
STUDIA I SZKICE O LITERATURZE NAJNOWSZEJ
wyd. Opole 2012, stron 207, przypisy, indeks nazwisk, miękka oprawa. format ok. 20,5 cm x 14,5 cm
Z okładki :
Adrian Gleń, krytyk literacki, teoretyk literatury, adiunkt w Zakładzie Literatury Polskiej XX i XXI wieku przy Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Opolskiego. W latach 1[zasłonięte]998-20 redaktor naczelny pisma „Przez czerń", w latach 2[zasłonięte]009-20 redaktor działu literackiego w piśmie „Strony". Członek Akademii Młodych Uczonych PAN. Jest redaktorem kilku tomów zbiorowych i autorem 4 monografii. Ostatnio zredagował antologię tekstów krytycznych poświęconych pisarstwu Juliana Kornhausera Było nie minęło (Opole 2011). Stały współpracownik „Toposu" i „Przeglądu Filozoficzno-Literackiego". Mieszka pod Opolem z żoną i dwójką synów.
Adrian Gleń - „ujaśnia". Czyta literaturę zapalczywie, wielokrotnie, totalnie, nawrotowo, bez spoczynku i - zawsze—z wielką przyjemnością. [...] Jeżeli istnieje taki model krytyki, który można nazwać somatyczną, to tutaj mamy do czynienia właśnie z takim wariantem. Czytaniem całym sobą - bez uników, ale też bez ulg. Biorąc odpowiedzialność za całość poznania.
Marian Kisiel
Z jednej strony Gleń jako krytyk zdaje sobie doskonale sprawę, że obowiązuje go świadomość artystyczna, że pisząc o literaturze, uprawia literaturę, że nie ma powodu i sposobu na to, by wyeliminować z lektury własne doświadczenie i własny język. Jest w tym efektowny, stylistycznie uwodzicielski. Z drugiej strony zależy mu na staroświeckiej rzetelności - analizuje uważnie, wystrzega się interpretacyjnej ekstrawagancji, skrupulatnie odnotowuje zasługi poprzedników [...]. W tym jest dla odmiany skromny i rzeczowy. Rozumie sytuację poezji i krytyki, ich upodrzędnienie, marginalizację, lecz nie godzi się na degradację wartości, dla których człowiek w ogóle czyta. Nie kryje dozy goryczy, ale tym bardziej nie kryje się z afirmacją, podziwem, zachwytem. O literaturze zdaje się myśleć, że ciążenie ku prawdzie jest jej naturalną właściwością, co dla krytyki również winno być drogowskazem. A przy tym obca jest mu ortodoksja, paseizm, kaznodziejstwo. Jego własna krytyka jest uczona i jednocześnie gorąca. Gleń niezbyt chętnie angażuje się w utarczki, stroni od polityki literackiej, w myśl swoich zasad stara się zlokalizować, omówić i przeżyć sens utworu.
Piotr Śliwiński
SPIS TREŚCI :
Do-prawdy? Kilka uwag zamiast wstępu
I. Uznanie. Dwa eseje o nagrodach, rewelacjach (i troszkę o rozczarowaniu)
Nagrody literackie i/a krytyka literacka (po roku 1989). Kilka uwag Dziennik dla wyznawców (albo jak udźwignąć nadmiar egzystencji)
II. Po prawdzie… Imiona krytyki: Jacek Gutorow i Andrzej Zawada
Dyskretna przygoda czytania. Uwagi o pisarstwie krytycznym Jacka Gutorowa Ślad wciąż się urywa. Notatki na marginesach Księgi zakładek Jacka Gutorowa Koniec krytyki i zadanie myślenia. Oset, pokrzywa Andrzeja Zawady (notatki na ostatnim marginesie)
III. Pisać do milczenia, milczeć prawdziwie. O poezji Tadeusza Różewicza
„Ja” – wiersz – rzecz. W poezji Tadeusza Różewicza
IV. Prawda wiersza
„Cień przeszłości/uprościć”. Kartka z kalendarza Bogusława Żurakowskiego Zamknięta na oścież. Furtka w Ku Jerzego Suchanka Przyjście (wiersz Wojciecha Kudyby) Przeświecanie. Notatki o Piętnie Sławomira Kuczkowskiego „Sprostać/ prostocie”. Wiciokrzew przewiercień Krzysztofa Bielenia (notatki) „Długie węgierskie ú”. Trzy dni nieśmiertelności Feliksa Netza
V. Prawda Innego
„Jest się sobą i kimś innym”. Ćwiczenia z wygnania Feliksa Netza Kim jest Ślązaczka? [I kim jest Ślązak?] Notatki na marginesie książki Anioł czy piekielnica?… Krystyny Kossakowskiej-Jarosz Niekrytość lęku Uczeń Kartografa (w jego Bibliotece)
Nota edytorska Indeks nazwisk
KAŻDY OFEROWANY NA NASZYCH AUKCJACH EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH !
ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS NA AUKCJACH ALLEGRO !!!
W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|