DOŚWIETLANIE ZAKRĘTÓW - MODUŁ STERUJĄCY
Opis działania:
Po włączeniu kierunkowskazu moduł płynnie zapala halogen po tej stronie po której został włączony kierunkowskaz. Po wyłączeniu kierunkowskazu halogen świeci kilka sekund po czym jest płynnie wygaszany.
Ten moduł posiada kilka dodatkowych funkcji których nie posiadają moduły konkurencyjne.
Moduł doświetlania zakrętów przeznaczony do pojazdów samochodowych z instalacją 12V i minusem na masie (sterowanie żarówkami od plusa). Moduł realizuje 2 funkcje: 1/ Doświetlenie zakrętu po włączeniu kierunkowskazu 2/ Doświetlanie 'Coming home' .
Moduł doświetlania zakrętów przeznaczony do pojazdów samochodowych z instalacją 12V i minusem na masie (sterowanie żarówkami od plusa). Moduł realizuje 2 funkcje:
1/ Doświetlenie zakrętu po włączeniu kierunkowskazu
2/ Doświetlanie 'Coming home'
.
1. Doświetlenie zakrętu. Działanie funkcji polega na automatycznym włączeniu halogenu po stronie włączonego przez kierowcę kierunkowskazu. Powoduje to doświetlenie jezdni podczas wykonywania zakrętu. W momencie gdy kierowca włączy kierunkowskaz (np. lewy) moduł płynnie (w czasie około 1 sekundy) zapali lewy halogen i pozostawi go zapalonym przez cały czas włączonego kierunkowskazu. Gdy po zakończonym skręcie kierunkowskaz zostanie wyłączony, halogen pozostanie zapalony przez kilka sekund (do wyboru 2 czasy ustawiane zworką „CZAS”) po czym zostanie płynnie wygaszony. Przy założonej zworce „CZAS” po wyłączeniu kierunkowskazu halogen zaczyna gasnąć po około 5 sekundach a przy zdjętej zworce po około 3 sekundach. W celu uruchomienia funkcji wystarczy 1 impuls kierunkowskazu jednak nie krótszy niż 0,1 sekundy.
Jeśli w czasie działania funkcji kierowca zmieni kierunkowskaz (np. z lewego na prawy) wtedy moduł wygasi poprzedni (lewy) halogen i włączy aktualny (prawy) halogen. Jeśli w czasie działania funkcji zostaną uruchomione światła awaryjne lub zostanie wyłączona stacyjka moduł wyłączy halogen.
Funkcja ta może działać niezależnie od aktualnej prędkości samochodu ale można też ustawić prędkość graniczną powyżej której funkcja będzie nieaktywna - więcej w dziale „POMIAR PRĘDKOŚCI”.
2. Funkcja doświetlania „Coming Home”. Funkcja ta, znana także pod innymi nazwami to funkcja umożliwiająca doświetlenie przestrzeni przed czy wokół samochodu po wyłączeniu silnika. Pomocna np. gdy chcemy doświetlić dojście z samochodu do domu czy vice versa. Wykorzystujemy istniejące lub dodatkowe przednie oświetlenie samochodu, często są wykorzystywane przednie lampy tzw. „halogeny”.
Funkcja ta może być uruchomiona przy wyłączonej stacyjce poprzez podanie impulsu masy (-12V) na przewód brązowy. Impuls wyzwalający nie powinien być krótszy niż 0,5 sekundy.
Jeśli w trakcie odliczania czasu funkcja zostanie ponownie wyzwolona, czas ten jest liczony od nowa tzn. od czasu gdy zakończy się impuls wyzwalający. Jeśli w trakcie działania funkcji zostanie włączona stacyjka, funkcja jest automatycznie wyłączana.
Użytkownik ma możliwość ustawienia czy lampy mają świecić na 100% czy na 50% mocy za pomocą zworki „HOME”. Fabrycznie założona zworka oznacza ustawienie 100%.
Użytkownik ma możliwość ustawienia czasu trwania funkcji COMING HOME za pomocą zworek „H1” i „H2” w następujących konfiguracjach:
czas 38 sekund (założona „H1” i „H2”)
czas 26 sekund (założona „H1” i zdjęta „H2”)
czas 16 sekund (założona „H2” i zdjęta „H1”)
czas 8 sekund (zdjęta „H1” i „H2”)
Oczywiście jeśli nie chcemy korzystać z tej funkcji pozostawiamy przewód brązowy nie podłączony.
POMIAR PRĘDKOŚCI.
Funkcja doświetlania zakrętu może działać w 2 trybach:
1/ niezależnie od prędkości samochodu – w takim przypadku zworka ID musi być założona a przewód czujnika prędkości (biały) nie podłączony lub podłączony do masy.
2/ funkcja ta może działać tylko do prędkości ustawionej przez użytkownika (40km/h lub większej).
W takim przypadku po przekroczeniu prędkości granicznej funkcja przestaje być aktywna. By z tego skorzystać należy zdjąć zworkę ID a przewód biały podłączyć do czujnika prędkości samochodu (przy odłączonym zasilaniu modułu). Czas pomiaru prędkości samochodu i wyłączenia funkcji (w razie przekroczenia prędkości granicznej przez kierowcę) poniżej 1 sekundy - więcej w instrukcji do pobrania poniżej.
Montaż i podłączenie.
Moduł montujemy w miejscu suchym z dala od elementów nagrzewających się, najlepiej montować w kabinie pojazdu wyjściem przewodów w dół. Jeśli zasilanie halogenów w samochodzie jest wspólne (są one połączone) należy je rozdzielić diodami prostowniczymi 10A tak by można było sterować nimi niezależnie wg schematu poniżej.
Moduł posiada 9 przewodów które podłączamy:
czarny : masa (-12V)
czerwony : +12V za bezpiecznikiem 15A na stałe
niebieski : +12V za stacyjką
fioletowy : do żarówki lewego kierunkowskazu od strony +12V
żółty : do żarówki prawego kierunkowskazu od strony +12V
brązowy : wyzwalanie „coming home” przez podanie chwilowo -12V
szary : wyjście prądowe na prawy halogen doświetlania zakrętów
zielony : wyjście prądowe na lewy halogen doświetlania zakręt
biały : wejście impulsów drogi /pomiar prędkości samochodu/
Zawsze w ostatniej kolejności podłączamy zasilanie czyli przewody; czerwony, czarny i niebieski.
Poniżej pokazano schemat montażu:
Dane techniczne:
zasilanie modułu 12VDC (11-14V)
pobór prądu podczas pracy do 100mA
pobór prądu podczas czuwania poniżej 10mA
max. obciążenie wyjść na halogeny : 2x 60W (max. 5A na jedno wyjście)
temperatura pracy -20 do +35C
wymiary sterownika 11x6,5x2 cm
Moduł jest fabrycznie nowy.
Tu mozna pobrać instrukcje - KLIKNIJ (PDF- prawym klawiszem myszy prosze wybrać "Otwórz w nowym oknie")
Tu mozna obejrzec film youtube - KLIKNIJ BY OBEJRZEC FILM (przykład zastosowania podobnego modułu doświetlania zakretów)