Doładowanie silników wyd. 3
Wyd. 2 - Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.plProf. dr hab. inż. Janusz Mysłowski otrzymał za podręcznik w 2003 roku indywidualną nagrodę Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. W czerwcu 2004 roku Autor został odznaczony za książkę Złotym (duży) Medalem...
Wydawnictwo | WKŁ (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności) |
Wymiary: | 176 x 250 |
Oprawa: | twarda | ISBN: | 978-83-[zasłonięte]-1798-6 |
Wyd. 2 - Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.pl
Prof. dr hab. inż. Janusz Mysłowski otrzymał za podręcznik w 2003 roku indywidualną nagrodę Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. W czerwcu 2004 roku Autor został odznaczony za książkę Złotym (duży) Medalem im. Emanuela Kanta w Kaliningradzie.
Systematyczny wykład z zakresu doładowania silników spalinowych i recyrkulacji spalin. Zawiera podstawowe wiadomości o różnych rodzajach doładowania, najważniejsze zagadnienia doładowania mechanicznego, turbodoładowania, doładowania dynamicznego, doładowania kombinowanego, doładowania Comprex, a także chłodzenia powietrza doładowanego i recyrkulacji spalin. Trzecie wydanie uzupełniono o najnowsze rodzaje doładowania silników spalinowych
Odbiorcy podręcznika: studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni technicznych o kierunku samochodowym i pokrewnych (eksploatacja, transport) oraz uczniowie średnich szkół samochodowych.
Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów 7
Wykaz ważniejszych pojęć 9
Rozdział 1. Wiadomości podstawowe 11
Rozdział 2. Doładowanie mechaniczne 17
Rozdział 3. Doładowanie turbosprężarkowe 32
3.1. Napęd turbosprężarki 33
3.2. Budowa i rodzaje turbosprężarek 36
3.3. Poprawa nadążności turbosprężarek 46
3.4. Dobór urządzenia doładowującego 52
3.5. Osiągi silników turbodoładowanych 62
3.6. Rozbudowane systemy doładowania turbosprężarkowego 64
3.6.1. Doładowanie Maxidyn 64
3.6.2. Doładowanie Hyperbar 66
3.6.3. Doładowanie sekwencyjne (zakresowe) 68
3.6.4. Doładowanie z wykorzystaniem turbiny mocy 76
3.7. Doładowanie turbosprężarkowe silników o zapłonie iskrowym 80
3.7.1. Doładowanie silników gaźnikowych 81
3.7.2. Doładowanie silników zasilanych wtryskowo 81
3.7.3. Ograniczenia w stosowaniu doładowania 82
3.7.4. Przykład zastosowania 85
Rozdział 4. Doładowanie dynamiczne 92
4.1. Opis metody 92
4.2. Strona dolotowa silnika 98
4.3. Teoria falowa 100
4.4. Efekt bezwładnościowy 103
4.5. Strona wylotowa silnika 105
4.6. Dobór układu dolotowego zapewniającego doładowanie dynamiczne 108
4.6.1. Dobór metodą tradycyjną 109
4.6.2. Dobór układu dolotowego silnika wysokoprężnego na podstawie jego charakterystyki zewnętrznej 109
4.7. Przykłady zastosowania 115
Rozdział 5. Doładowanie kombinowane 125
5.1. Opis metody 125
5.2. Dobór układu doładowującego 130
5.3. Przykłady zastosowania 133
Rozdział 6. Doładowanie Comprex 139
6.1. Opis działania doładowarki Comprex 140
6.2. Teoretyczne podstawy przepływu z uwzględnieniem zjawisk falowych 146
6.3. Dobór doładowarki Comprex do tłokowego silnika spalinowego 156
6.4. Eksploatacja silników z doładowaniem Comprex 163
Rozdział 7. Aspekty eksploatacyjne doładowania silników trakcyjnych 170
7.1. Uwagi ogólne 170
7.2. Chłodzenie powietrza doładowującego 171
7.3. Rozruch silnika doładowanego 178
7.3.1. Doładowanie dynamiczne, mechaniczne i Comprex 178
7.3.2. Turbodoładowanie 178
7.4. Recyrkulacja i toksyczność spalin 183
7.5. Ekonomiczność pracy silnika 193
7.6. Właściwości dynamiczne 202
7.7. Awaryjność urządzeń doładowujących 211
Rozdział 8. Symulacyjna charakterystyka zewnętrzna silnika turbodoładowanego 215
8.1. Uwagi ogólne 215
8.2. Wiarygodność przedstawionej metody 218
Literatura 222