Kieszonkowa wersja jednej z bardziej popularnych japońskich gier role-playing. Poprzednie odsłony serii Disgaea ukazywały się wyłącznie na PlayStation 2. Podobnie jak w przypadku pierwowzoru, mamy do czynienia z produktem, w którym szczególny nacisk położony został na taktyczny element rozgrywki. Walki rozgrywane są w systemie turowym. Można więc stwierdzić, iż Disgaea pod wieloma względami zdaje się nawiązywać chociażby do Final Fantasy Tactics. Za przygotowanie kieszonkowej edycji tej gry, podobnie jak w przypadku pozostałych części serii, odpowiedzialne jest japońskie studio developerskie Nippon Ichi Software. Firma ta w przeszłości opracowała też takie gry jak La Pucelle: Tactics, czy Phantom Brave.
Przygotowany przez producentów gry wątek fabularny nawiązuje do historii księcia Laharla, który po przebudzeniu z dwuletniego snu dowiedział się o śmierci swojego ojca oraz zagrażających bezpieczeństwu krainy demonach. W trakcie zabawy mamy oczywiście okazję poznać dalszy rozwój tej historii, choć w opisywanej grze zawarto także alternatywną wersję fabuły, zakładającą, iż książę nie został przebudzony, lecz zabity. Jak można się łatwo domyślić, gra pełna jest nieoczekiwanych zwrotów akcji, a także problemów, które można rozwiązać na wiele różnych sposobów.
Wersja przeznaczona na PSP nie oferuje żadnych rewolucyjnych zmian w stosunku do swojego pierwowzoru. Bierzemy więc aktywny udział w bardzo dużej ilości rozgrywanych w systemie turowym walk. Pojedynki te, podobnie jak we wspomnianej już grze FF Tactics, rozgrywane są na planszach zbudowanych z określonej ilości pól. Wykonanie każdej akcji wymaga poświęcenia punktów ruchu. Po wyczerpaniu dostępnej puli należy zaczekać na zakończenie tury przeciwnika. Gracz nie dowodzi oczywiście pojedynczą postacią, a całą drużyną. Każdy z bohaterów został dokładnie opisany. Postaci te posiadają ponadto unikalne zdolności oraz używają różnych broni i czarów.
W trakcie zabawy ważną rolę odgrywają magiczne kostki, dzięki którym można otrzymywać dodatkowe bonusy, jak na przykład szybciej awansować na wyższy poziom doświadczenia, czy chwilowo unieruchomić oddziały wroga. Kostki wybierane są losowo spośród zebranych już obiektów. Ma to miejsce przed rozpoczęciem każdej walki. Każdą kostkę można oczywiście użyć tylko jeden raz. Przewidziano także możliwość łączenia ich właściwości, w celu otrzymania jeszcze potężniejszych zaklęć.
Zupełną nowością jest natomiast dodanie multiplayera dla dwóch osób. Gracze walczą oczywiście przeciw sobie. Walki rozgrywane są na dziesięciu gotowych lub losowo generowanych mapach. Przewidziano też możliwość handlowania przedmiotami. Akcja, podobnie jak w grach wydanych na PS2, obserwowana jest w rzucie izometrycznym. Najładniej wykonano efekty towarzyszące używaniu różnorakich czarów..