The Rise of the Elves to trzecie, oficjalne rozszerzenie do popularnej na całym świecie strategii turowej o nazwie Disciples II: Dark Prophecy, wprowadzające do oryginału kilka ciekawych nowości. Główną innowacją omawianego add-onu jest możliwość wybrania rasy Elfów. Te legendarne stworzenia postanawiają podjąć działania mające na celu odzyskanie kontroli nad lasami, czyli nad swoim naturalnym środowiskiem. Na ich drodze stają jednak - znane z poprzednich części gry czy dodatków - nacje: Imperium, Górskie Klany, Przeklęte Legiony oraz Hordy Nieumarłych. Konfrontacja jest nieunikniona...
Ród Elfów dzieli się tutaj na dwie, niezbyt przepadające za sobą, frakcje: Szlachetne Elfy oraz Dzikie Elfy. Pierwsza z nich preferuje pokojowe rozwiązywanie wszelkich konfliktów poprzez umiejętną politykę i negocjacje, zaś osobnicy należący do drugiej strony wolą zniżyć się do poziomu bandytów czy rabusiów, tylko po to, by raz na zawsze oczyścić lasy z obcych oddziałów, zamiast prowadzić niekończące się i bardzo często płowe rozmowy.
- Nowa grywalna rasa (Elfy) z ponad 35 nowymi jednostkami.
- Kampania składająca się z ośmiu questów/scenariuszów.
- Ponad 20 unikatowych zaklęć i ataków dla rasy Elfów.
- Osiem neutralnych jednostek, w tym również nowi bossowie.
- Nowe rodzaje środowisk rozgrywki, artefakty czy ścieżka dźwiękowa.
- Rozbudowany edytor poziomów.
- Dodatek wprowadza również poprawki czy modyfikacje już istniejących opcji.