DANUTA MUSIAŁ
DIONIZOS W RZYMIE
Wydano w serii :
Mediterraneum
Studia z dziejów świata starożytnego, pod redakcją Sławomira Sprawskiego
jako TOM VI
Kraków 2009, stron 279 + barwne wkl. ilustr. (ilustracje na wkl. z papieru kredowego), przypisy, bibliografia, indeksy, twarda oprawa, format ok. 20.5 cm x 13 cm
Z okładki :
Dionizos był jednym z najpopularniejszych bogów świata starożytnego i czczono go wszędzie tam, gdzie dotarła kultura grecka, ale tylko w Rzymie jego czcicieli spotkały represje ze strony władz. Zbieg okoliczności, czy efekt świadomej polityki? „Dionizyjskie" epizody w dziejach Rzymu pozwalają lepiej zrozumieć napięcia towarzyszące przekształcaniu się republiki rzymskiej w imperium.
Ze Wstępu [fragment] :
Dionizos, jak żaden inny bóg greckiego panteonu, jest „obecny w zabytkach i przyrodzie Grecji oraz Italii, w zachowanej materialnej tradycji antyku. Można mówić wręcz o wszechobecności w nich elementu dionizyjskiego". Nic więc dziwnego, że od ponad stu lat zajmuje on ważne miejsce w badaniach nad różnymi aspektami antycznej religijności, czy szerzej — antycznej kultury. Do humanistyki wprowadził go Friedrich Nietzsche, kładąc podwaliny pod nowoczesny „obraz" Dionizosa, jak to ujął Albert Heinrichs w jednym ze swoich artykułów o historii studiów nad fenomenem tego boga. Nietzsche nadał „żywiołowi dionizyjskiemu" rangę głównego duchowego doświadczenia klasycznej starożytności. Istotą jego koncepcji zaprezentowanej w Narodzinach tragedii (1872) było przeciwstawienie dwóch bogów: Dionizosa i Apolla, symbolizujących dwa przeciwstawne żywioły, do których opisu zastosował Nietzsche atrakcyjne metafory upojenia i snu. Upojenie przejawiało się według niego w muzyce i narkotycznym tańcu, czyli domenie Dionizosa, natomiast senne marzenia powiązał z wieszczymi funkcjami Apolla. Generalnie w przeciwstawieniu szaleństwa harmonii i uporządkowaniu widział Nietzsche konieczny czynnik rozwoju greckiej kultury, a Dionizosa postrzegał jako symbol twórczego poznania ...
SPIS TREŚCI :
Wstęp
1. Bóstwa greckie w Rzymie
Religia rzymska: pytania i wątpliwości Hellenizacja i akulturacja Rzymian przemyślenia o bogach i rytuałach: interpretatio Graeca i ritus Graecus
2. Ceres, liber i Libera
Bóstwa z Awentynu Ceres i Demeter
3. Dionizos, Liber i wino
Dionizos w Italii Liber i Dionizos
4. Liber, Dionizos i Liberalia
Owidiusz i religia rzymska Liberalia w Fasti Owidiusza Kto patronował Liberaliom?
5. Bakchanci i bakchantki
Stowarzyszenia, kluby i wspólnoty Pod opieką bóstw Wokół Dionizosa
6. Afera Bakchanaliów: dylematy współczesnej historiografii
Religia czy polityka? Liwiusz o Bakchanaliach: źródła i interpretacje Bakchanalia i rzymska religia publiczna
7. Sceny dionizyjskie
W kręgu nowej mitologii Willa misteriów
Bibliografia
Indeks terminów religijnych, nazw świąt i obrzędów
Indeks osób, bogów, postaci mitologicznych i nazw geograficznych
Resume
Aneks: Sceny dionizyjskie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.
Wybór i opracowanie Dorota Gorzelany
KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH !
ZAPRASZAMY DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!!
W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|