Dialog w pedagogicznym badaniu
jakościowym
U.Ostrowska
stron 208
Spis treści
Wstęp.................................................................11
ROZDZIAŁ I
Prolegomena przez pryzmat dialogu w toku dziejów myśli ludzkiej...............13
1. Potęga dialogu — Viva vox docet......................................................15
2. Odkrywanie dialogicznej struktury.................................................... 18
3. Zarys koncepcji dialogicznego postępowaniabadawczego.................21
ROZDZIAŁ II
„Nadzwyczajny" dla dialogicznego postępowania badawczego
w pedagogicznym badaniu jakościowym — fenomen spotkania....................23
1. Filozofia spotkania...........................................................................24
2. Warianty spotkań..............................................................................29
3. Konieczność powrotu i motywsumienia............................................ 38
ROZDZIAŁ III
Istota podejścia dialogicznego w pedagogicznym badaniu jakościowym........43
1. Problem przemilczenia/milczenia......................................................45
2. Dialogicznewspół-bycie...................................................................48
3. Kwestia pytań...................................................................................54
4. Dialog prawdziwy i dialogpozorny................................................... 59
5. Niezdolność do rozmowy i niezdolność dosłuchania......................... 62
ROZDZIAŁ IV
Fenomenologia „słowa" w aspekcie dialogicznego postępowania
badawczego w pedagogicznym podejściu jakościowym.................................65
1. Moc słowa........................................................................................68
2. Co powiedziało słowo.......................................................................71
3. Deformowanie słów..........................................................................75
4. Człowiek w obliczu rangi słów......................................................... 76
5. Blask pryzmatu słowa i smuga cieniapo-Słow(i)a............................ 80
ROZDZIAŁ V
Język dialogu w pedagogicznym badaniu jakościowym.......................... X5
1. Możemy myśleć tylko w języku........................................................ X6
2. Niewola języka czy transcendencja językowa.................................... 89
3. Język jako centrum ludzkiego bytowania........................................... 91
4. Tworzyć ciągle coś nowego dla języka.............................................. 94
ROZDZIAŁ VI
Metafora w dialogicznym postępowaniu badawczym........ 99
1. Szczególny przypadek analogii....................................................... 101
2. Świadomie doświadczam, przeto istnieję......................................... 106
3. Obrazotwórcza i pojęciowo-intelektualna rola metafory...................110
ROZDZIAŁ VII
Dialog dwupodmiotowy i wielopodmiotowy w pedagogicznym
badaniu jakościowym..................................................................................115
1. Zgubny dla autentycznego dialogu nadmiar „inżynierskich normatywnych"ambicji..........................................116
2. Wzajemny związek Ja-Ty-My........................................................120
3. Kwestia różnic................................................................................124
4. Działania motywowane przez miłość.............................................. 126
5. Nadmiar, pustka i homo xerox oraz rozumna akceptacja
wielości stanowisk..........................................................................129
ROZDZIAŁ VIII
Międzypodmiotowa przestrzeń dialogiczna „POMIĘDZY"
w pedagogicznym badaniu jakościowym.....................................................133
1. „Pomiędzy" w leksykonach i w literaturze przedmiotu.................... 134
2. Wzniesienie się do wyższej ogólności.............................................. 137
3. Nadmierna apologia refleksyjności..................................................141
4. Doskonałość jako cel do zakwestionowania..................................... 147
5. Przyimek czy odrębna
kategoria?.................................................... 150
ROZDZIAŁ IX
Zasada ,, tria iuncta in iwo " w międzypodmiotowej przestrzeni
dialogicznej w pedagogicznym badaniu jakościowym...............
1. Znaczące
trychotomie.....................................................................
2. Sekwencje triady w przestrzeni badawczej......................................
3. Problem rozumienia
autora.............................................................
4. Policentryzowanie
osobowości........................................................
ROZDZIAŁ X
Etyczne aspekty dialogicznego postępowania badawczego
w pedagogicznym podejściu
jakościowym...................................................
1. Powrót retoryki, „pani i królowej" humanistycznego
wykształcenia.....................................................
2. Podstawy kształtowania więzi
dialogicznej......................................
3. Kultura postępowaniadialogicznego...............................................
Zakończenie................................................................
Bibliografia................................................................................................