Tytuł
Diagnoza psychologiczna Proces narzędzia standardy
Autor
Władysław Paluchowski
Opis
Wydawnictwo Wyd. Akademickie i Profesjonalne
ISBN 978-83-[zasłonięte]-0118-4
Warszawa 2009, wyd. 1, Format 165 x 235, objętość 240 str., oprawa miękka
Podręcznik przeznaczony dla studentów psychologii, pedagogiki i innych kierunków humanistycznych. Wprowadza w problemy związane z diagnozowaniem w psychologii – przedstawia istotę postępowania diagnostycznego i specyfikę stosowanych technik. Uwrażliwia czytelnika na normatywny, etyczny, społeczny kontekst diagnozowania.
1. Pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania
1.1. Pojęcie i przedmiot diagnozowania
1.1.1. Rodzaje diagnoz
1.1.2. Diagnozowanie a testowanie
1.2. Model diagnozowania
1.2.1. Faza prediagnostyczna
1.2.2. Faza badania i wstępnych decyzji
1.2.2.1 Przykład decyzji co do danych – problem użyteczności diagnostycznej
1.2.3. Faza opisywania i interpretacji (wyjaśniania)
1.2.4. Faza formułowania zaleceń interwencyjnych (planu interwencji) i komunikatów
1.2.5. Interwencja i jej formy
1.2.6. Raport psychologiczny
1.2.6.1. Zakres i funkcje komunikowania
1.2.6.2. Zagrożenie dla komunikowania – efekt Barnuma
1.2.7. Iteracyjny charakter diagnozowania
1.3. Problemy do przemyślenia
2. Spory i kontrowersje wokół diagnozy
2.1. Psychologia praktyczna versus psychologia akademicka
2.2. Wiedza potoczna versus wiedza empiryczna
2.3. Podejście nomotetyczne versus idiograficzne
2.4. Wyjaśnianie systemowe versus mechaniczne i statystyczne
2.5. Sytuacyjna predykcja versus podmiotowe wyjaśnianie
2.6. Diagnostyka tradycyjna versus diagnostyka behawioralna
2.7. Diagnoza versus terapia
2.8. Personologiczna versus sytuacyjna koncepcja diagnozowania
2.9. Diagnoza kliniczna versus statystyczna
2.9.1. Co oznacza termin predykcja aktuarialna
2.10. Problemy do przemyślenia
3. Pomiar i testy w psychologii
3.1. Specyfika pomiaru w diagnozowaniu
3.2. Formy danych diagnostycznych – próbki, korelaty, symbole.
3.3. Narzędzia diagnostyczne – model Fiskego
3.4. Czym jest test psychologiczny. Specyfika sytuacji testowania.
3.5. Pojęcie normy i normalności. Rodzaje norm
3.5.1. Hipoteza dewiacyjna
3.6. Systemy klasyfikacyjne
3.7. Adaptacja kulturowa metod diagnostycznych
3.8. Problemy do przemyślenia
4. Testy psychologiczne w świetle Standardów dla procedur stosowania testów w psychologii i edukacji (Elżbieta Hornowska)
4.1. Historia Standardów...
4.2. Rola Standardów...
4.3. Struktura Standardów
4.4. Test psychologiczny jako narzędzie pomiarowe
4.4.1. Trafność
4.4.2. Rzetelność i standardowy błąd pomiaru
4.4.3. Normalizacja i korzystanie z norm
4.4.4. Adaptacja
4.5. Bezstronne stosowanie testu
4.6 Podsumowanie
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu. Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!