Jest to narzędzie badawcze przygotowane z myślą o nauczycielach przedszkola, klas pierwszych i nauczycielach prowadzących zajęcia terapii pedagogicznej. Zebrane tu zadania i kryteria oceny umożliwiają zdiagnozowanie rozwoju dziecka w określonych obszarach funkcjonowania. Są to:
podstawowe wiadomości
lateralizacja oraz orientacja w schemacie ciała, w przestrzeni i na płaszczyźnie
percepcja słuchowa
umiejętności matematyczne
czytanie (zastosowanie tej części jest uzależnione od stopnia przygotowania dziecka do nauki czytania; można ją pominąć w badaniu)
pamięć i myślenie
percepcja wzrokowa i sprawność manualna
komunikowanie się
zachowanie dziecka podczas badania
rozwój fizyczny i stan zdrowia
rozwój emocjonalno-społeczny (obserwowany w pierwszych tygodniach nauki w klasie pierwszej).
określić poziom przygotowania dziecka do nauki w klasie pierwszej
określić potrzeby związane z jego rozwojem psychofizycznym
opracować indywidualne programy pracy (dostosowane do możliwości rozwojowych i potrzeb edukacyjnych uczniów, tzn. przygotować programy działań terapeutycznych dla dzieci z trudnościami w nauce oraz wyznaczyć kierunki pracy z uczniami o wysokim poziomie przygotowania do nauki w klasie pierwszej).
charakterystyki narzędzia diagnozy
instrukcji dla badającego
kryteriów oceny
arkusza badania
kart pracy dla dziecka
pomocy dydaktycznych potrzebnych do przeprowadzenia badania.