Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Diagnostyka Profilaktyka Socjoterapia M.Deptuła !

28-01-2012, 0:11
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 50 zł     
Użytkownik paralala
numer aukcji: 2019299521
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 50   
Koniec: 25-01-2012 11:11:55

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2005
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha






e-księgarnia antykwariat
PARALALA

tel.+48 [zasłonięte]692520
[zasłonięte]@poczta.onet.pl









KATEGORIE - kliknij i wybierz:








 
 
47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439   
 


57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236

tytułem: nick i nr aukcji







I. PRZEDPŁATA NA KONTO:

*1 książka - priorytet 8,50 zł
*2 książki - priorytet 9zł
*3 i więcej - priorytet GRATIS !

II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):

* 1 książka
- ekonomiczna - 12,50 zł
- priorytet - 15,50 zł
* 2 książki
- ekonomiczna - 14,00 zł
- priorytet - 17,00 zł
*3 książki i więcej
- ekonomiczna - 16,00 zł
- priorytet - 19,00 zł








Diagnostyka Profilaktyka Socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej
Autor: Maria Deptuła
Liczba stron: 402
rok: 2005
format: B5

Wstęp

Praca, którą oddajemy do rąk Czytelnika powstała w wyniku zbiorowego wysiłku przedstawicieli dziewięciu ośrodków akademickich, jednego instytutu naukowego oraz pedagoga-praktyka. Składają się na nią trzy wyraźnie wyodrębnione części poświęcone diagnostyce pedagogicznej, profilaktyce i socjoterapii.

W części pierwszej poruszono problemy diagnozy pedagogicznej. Rozpoczyna ją artykuł zawierający krótką prezentację sposobu rozumienia diagnozy pedagogicznej przez czołowych polskich pedagogów społecznych: Helenę Radlińską, Ryszarda Wroczyńskiego, Aleksandra Kamińskiego, Stanisława Kawulę i Ewę Marynowicz-Hetkę.

Następny artykuł zawiera propozycję poznawania ucznia i nauczyciela dzięki metodzie wizualizacji. W kolejnym artykule rozważany jest problem pedagogicznego wspierania rodziny i diagnozowania środowiska rodzinnego. Przeglądowi narzędzi służących poznawaniu różnorodnych aspektów funkcjonowania rodziny towarzyszy prezentacja dwóch narzędzi: kwestionariusza do badania więzi i kontroli między rodzeństwem oraz kwestionariusza do badania poczucia wsparcia społecznego w rodzinie. Interesujące narzędzie służące do badania postawy młodzieży wobec eksperymentowania z narkotykami prezentowane jest w kolejnym artykule. W przedostatnim artykule tej części przedstawiono koncepcję diagnozowania sytuacji społecznej dzieci nieśmiałych w grupie rówieśniczej. W ostatnim omówiono wybrane aspekty badań nad rodziną z problemem alkoholowym.

Część druga poświęcona jest profilaktyce i otwiera ją tekst traktujący o teoretycznych podstawach profilaktyki zachowań problemowych młodzieży. Zawiera on szczegółową charakterystykę czynników warunkujących zachowania problemowe młodzieży oraz sugestie dotyczące rozwoju działań profilaktycznych. W kolejnym artykule podjęto problem roli rodziców w tworzeniu dzieciom warunków niezbędnych dla pokonywania kryzysów rozwojowych i osiągania tożsamości przez młodzież. Przegląd celów i sposobów interwencji profilaktycznej powiązanej z dwiema indywidualnymi ścieżkami ryzyka zawiera następny artykuł. Uszczegółowienie podjętej w tych artykułach problematyki znajdzie Czytelnik w kolejnych artykułach, gdzie zamieszczono zarówno opisy programów wychowawczych i profilaktycznych, jak i refleksje natury ogólnej o przyczynach niekorzystnych zjawisk i możliwościach ich ograniczania.

Część poświęconą profilaktyce zamykają rozważania dotyczące problemu występowania subkultur młodzieżowych.

Część trzecia dotyczy metody socjoterapii i rozpoczyna ją artykuł, w którym analizowane są mechanizmy zmian w procesie socjoterapii. Kolejny tekst zawiera sprawozdanie z badań nad skutecznością socjoterapii w zmniejszaniu poziomu lęku i zmianie stylów funkcjonowania w grupie. W artykule następnym przedstawiono losy wychowanków jednej ze świetlic socjoterapeutycznych. Ostatni artykuł zawiera prezentację wyników badań dotyczących pracowników świetlic socjoterapeutycznych.

Rozmiary poszczególnych części tej pracy wskazują wyraźnie na występujące w nauce dysproporcje w zakresie zainteresowania prezentowanymi tu trzema obszarami działalności pedagogów. Efektem dużego zainteresowania pedagogów i psychologów profilaktyką jest wielość rozważań teoretycznych, analiz zjawisk zagrażających rozwojowi dzieci i młodzieży oraz prób naukowego opisu rozmaitych sposobów przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom.

Żałować należy, że równolegle nie rozwija się tak dynamicznie diagnostyka pedagogiczna dotycząca wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, czego efektem jest ciągle skromna oferta wystandaryzo-wanych narzędzi poznawania zjawisk będących przedmiotem zainteresowania pedagogów. Tym bardziej cieszy możliwość przedstawienia Czytelnikom narzędzia służącego do poznawania postawy młodzieży wobec eksperymentowania z narkotykami, bowiem może ono być stosowane przed podejmowaniem oddziaływań profilaktycznych dla określania celów działań profilaktycznych i po ich zakończeniu dla oceny ich efektów.

Udało się także w tym tomie zgromadzić kilka analiz poświęconych socjoterapii - metodzie powstałej w Polsce w latach osiemdziesiątych, bardzo w ostatnich latach popularnej w profilaktyce drugiego stopnia adresowanej do dzieci i młodzieży z grup ryzyka. Metoda ta doczekała się dotąd niewielu analiz teoretycznych i badań empirycznych. Podjęte więc w tej części próby wydają się szczególnie cenne.
Dziękujemy Recenzentom Pani Prof. dr hab. Barbarze Woynarowskiej oraz Pani Prof. dr hab. Barbarze Kromolickiej za cenne uwagi, które przyczyniły się do nadania ostatecznego kształtu tej pracy.

Oddajemy do rąk Czytelnika tę pracę z nadzieją, że zarówno studenci pedagogiki, jak i praktykujący pedagodzy znajdą w niej pomoc w działaniu i inspirację do własnych poszukiwań.

Maria Deptuła

SPIS TREŚCI

Wstęp ..........................'..............................................................................       9

Część pierwsza
Diagnostyka........................................................................    13


Mariusz Cichosz
Diagnoza w pedagogice społecznej. Rozwój koncepcji na przykładzie
poglądów wybranych autorów ...............................................................    15

Janina Jeziorska
Poznawanie ucznia i nauczyciela - inaczej. Propozycja
wizualizacji ...............................................................................................    27

Grażyna Gajewska
Pedagogiczne wspomaganie rodziny elementem wychowawczego
i profilaktycznego programu szkoły. Diagnoza środowiska
rodzinnego................................................................................................    46

Piotr Kwiatkowski
Propozycja nowego narzędzia do badania postawy młodzieży wobec
eksperymentowania z narkotykami ........................................................    64

Małgorzata Zabłocka
Diagnozowanie sytuacji społecznej dzieci nieśmiałych
w grupie rówieśniczej ..............................................................................    75

Wioletta Junik
Wybrane aspekty badań nad rodziną z problemem alkoholowym ......    89

Część druga
Profilaktyka.......................................................................... 109


Krzysztof Ostaszewski
Podstawy teoretyczne profilaktyki zachowań problemowych
młodzieży .................................................................................................  111

Jolanta Jarczyńska
Kryzysy psychospołeczne, oddziaływania rodzicielskie
a osiąganie tożsamości w świetle teorii rozwoju psychospołecznego
E. Eriksona ................................................................................................ 138

Maria Deptuła
Indywidualne ścieżki ryzyka i związana z nimi interwencja
profilaktyczna ........................................................................................... 158

Elżbieta Wiewióra
Potrzeby fizjologiczne dziecka przedszkolnego w standardach
jakości pracy przedszkola ........................................................................ 185

Agnieszka Pisarska, Krzysztof Bobrowski, Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Krzysztof Ostaszewski Program Domowych Detektywów i program Fantastyczne Możliwości. Dwuletni program profilaktyki alkoholowej
dla szkół podstawowych ......................................................................... 194

Blanka Poćwiardowska
Program profilaktyczny „Puzzle" dla uczniów gimnazjum .................... 204

Beata Pituła
Program edukacyjny „Klucz" - propozycja pracy w gimnazjum........... 214

Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Agnieszka Pisarska Interwencja profilaktyczna wobec uczniów sięgających po substancje
psychoaktywne. Etapy opracowywania programu ................................ 238

Mirosława Żmudzka
Przegląd badań nad motywacją do uczenia się. Wnioski dla praktyki
edukacyjnej ............................................................................................... 253

Lidia Hendler
Wybrane metody profilaktyki HIV/AIDS ................................................ 270

Anna Marzec-Tarasińska
Realizacja podstawowych funkcji szkoły warunkiem skutecznej
profilaktyki ............................................................................................... 284

Grażyna Miłkowska
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
a profilaktyka szkolna .............................................................................. 302

Aleksandra Cichosz
Psychologiczne przygotowanie do małżeństwa szansą niezaburzonego funkcjonowania małżeństwa i rodziny - na przykładzie tak zwanej Metody Lubelskiej .................................................................................... 318

Mariusz Kwas
Kontestacja czy przestępczość? Rozważania o subkulturach
młodzieżowych w kontekście wybranych teorii dewiacji ..................... 331

Część trzecia
Socjoterapia.................................................................... 345


Maria John-Borys
Socjoterapia - jak zachodzi zmiana zachowania? .................................. 347

Magdalena Dragan, Beata Oleksy
Socjoterapia a zmiana poziomu lęku i stylów funkcjonowania
w grupie ................................................................................................... 359

Bogna Frąszczak
Losy wychowanków Świetlicy Terapeutycznej w Nakle nad Notecią
działającej w latach 1[zasłonięte]994-20 ................................................................ 371

Sabina Nikodemska
Pracownicy świetlic socjoterapeutycznych. Ich portret psychologiczny,
postawy wobec pracy i dzieci z rodzin alkoholowych ......................... 381

Informacje o autorach .............................................................................. 393