DIABELSKA MATERIA - HISTORIA PASKÓW I TKANIN W PASKI
MICHEL PASTOUREAU
OFICYNA NAUKOWA, WARSZAWA 2004
Seria: Ludzie i Rzeczy
PRZEKŁAD: Maryna Ochab
ilość stron: 144
11 ilustracji
oprawa twarda
wymiary: 10,5x18 cm
Pozycja z własnej biblioteki, w doskonałym stanie, jak nowa.
"Co mają ze sobą wspólnego święty Józef i Obeliks, średniowieczna prostytutka i sędzia bejsbolu, karmelici i plażowicze w szalonych latach dwudziestych, błaźni czasów renesansu i galernicy z komiksów, ludzie, którzy śpią w piżamach, i sankiuloci roku II? Łączy ich ubranie w paski, znak umiejscowienia na marginesie porządku społecznego lub w ogóle poza nim. Paski, struktura nieczysta, przez długi czas były na Zachodzie oznaką wykluczenia lub transgresji. W średniowieczu widziano w pasiastych tkaninach materię diabelską, a społeczeństwo nowożytne długo uznawało je za atrybut ludzi zepchniętych na sam dół drabiny społecznej (niewolników, służących, marynarzy, galerników). Dopiero w epoce romantyzmu paski na ubraniu zaczynają tracić, choć nie do końca, swój degradujący charakter; konkurują z nimi od tej pory paski innej natury, niosące z sobą nowe idee: wolności, młodości, używania życia i humoru."
[cytat z okładki]
Spis treści:
Ład i nieład pasków
Diabeł w pasiastym stroju (XIII-XVI w.)
Skandal z zakonem karmelitów
Tkaniny pasiaste, czyli złe
Pludry świętego Józefa
Gładkie, pasiaste, we wzorek, plamiste
Figura i tło: heraldyka pasków
Od poziomu do pionu i z powrotem (XVI-XIX w.)
Od pasków diabolicznych do domowych
Od pasków domowych do romantycznych
Paski rewolucyjne
Kreślić i karać
Paski współczesne (XIX-XXw.)
Higieniczność pasków
Świat granatowo-biały
Dziwaczne zebry
Powierzchnia w paski, czyli niebezpieczna
Od śladu do znaku
Bibliografia
Wykaz ilustracji
Nota o autorze
hasła przedmiotowe:
- kulturoznawstwo
- historia mody