|
Wydawnictwo - WAM Rok - 2008 Stron - 189 Oprawa - KARTONOWA Format - B5
STAN - NOWA
Niniejsza praca przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów szkół morskich, uczestników kursów kwalifikacyjnych oraz oficerów wachtowych, pływających na jednostkach pełnomorskich w żegludze międzynarodowej. Niezawodność morskich kompasów magnetycznych przewyższa kilkakrotnie niezawodność żyrokompasów powszechnie stosowanych na jednostkach transportowych, stąd głównym, stałym źródkem Informacji o kierunku na morzu są kompasy magnetyczne. Zgodnie z konwencją SOLAS, wszystkie statki o tonażu powyżej 150 RT, uprawiające żeglugę morską, muszą być wyposażone w główny kompas magnetyczny. "konwencja 5TCN-95 stawia przed kapitanami oraz oficerami wachtowymi wymagania co do znajomości teorii oraz praktycznej oceny błędów wskazań kompasów magnetycznych. Istnieje zatem potrzeba przekazania przyszłym nawigatorom wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności określania błędów kompasów i metod Ich usuwania, czyli kompensacji. W niniejszej pracy zawarto podstawowe wiadomości o budowie i działaniu morskich kompasów magnetycznych. Wprowadzenie zawiera pełny zakres podstawowych pojęć dotyczących magnetyzmu ziemskiego, okrętowego oraz nazewnictwa związanego z budową kompasów magnetycznych. Uwzględniono również pojęcia określające błędy kompasów magnetycznych, natomiast pominięto materiał obejmujący podstawy magnetyzmu, założywszy, że powinien on być Czytelnikowi znany. Rozdział związany z magnetyzmem ziemskim opracowano pod kątem zainteresowań nawigatorów morskich. Bardziej szczegółowo opisano magnetyzm okrętowy oraz podstawy powstawania różnych typów dewiacji w zależności od charakteru i typu stali okrętowej, a zatem i od rodzaju magnetyzmu okrętowego. Budowę oraz badania kompasów ujęto i zanalizowano w stopniu obejmującym niezbędny zakres wiedzy nawigatorów - oficerów wachtowych.
|