ISBN: |
- |
Wymiar: |
215 x 320 mm |
Nr wydania: |
I |
Seria: |
- |
Ilość stron: |
- |
Ocena: |
Dobry |
Waga: |
2,40 kg |
Indeks: |
0170/37/0024 |
Rok wydania: |
1961 |
Autor: |
Dettloff Szczęsny |
Rodzaj okładki: |
Twarda |
Stan: |
Używana |
Wydawca: |
Zakład Narodowy im Ossolińskich |
Opis książki
Tom I: Zawiera dedykację na pierwszej stronie. 322 s.
Tom II: 21 s.+ ilustracje
W tomie pierwszym opisane zostaje życie i twórczość Wita Stwosza. Tom drugi zawiera serie zdjęć dzieł legendarnego rzeźbiarza.
Największe dzieła:
Ołtarz główny (Zaśnięcia NMP) w kościele Mariackim w Krakowie, 1
[zasłonięte]477-14
Nagrobek króla Kazimierza IV Jagiellończyka (zm. 1492) w kaplicy Świętokrzyskiej katedry wawelskiej, współpracował z nim Jorg Huber z Passawy, który wyrzeźbił kapitele baldachimu.
Krucyfiks w nawie południowej Kościoła Mariackiego w Krakowie fundacji Henryka Slackera
Chrystus w Ogrodzie Oliwnym – piaskowcowa płaskorzeźba w Muzeum Narodowym w Krakowie około 1480-85 r.
Tumba Piotra z Bnina (zm. w 1494) w katedrze we Włocławku – ok. 1493-95
Płyta nagrobna prymasa Zbigniewa Oleśnickiego (zm. w 1493) w katedrze gnieźnieńskiej
Modlitwa w Ogrójcu z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Ptaszkowej (gm. Grybów, woj. Małopolskie) ok. 1490
Epitafium Pawła Volckamera w kościele św. Sebalda w Norymberdze, 1499
Epitafium Filipa Kallimacha w kościele Św. Trójcy, przed 1500
Krucyfiks ze Szpitala Św. Ducha w Norymberdze, ok. 1510 (obecnie w Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze)
Krucyfiks Wickla z kościoła NMP w Norymberdze, 1520 (obecnie w kościele św. Sebalda)
Zwiastowanie NMP, kościół św. Wawrzyńca w Norymberdze, 1517/18
prawdopodobny jest udział Stwosza przy nagrobku cesarza Maksymiliana I (w kościele dworskim w Innsbrucku), odlanego przez Gilga Sesselschreibera
Ołtarz Bożego Narodzenia wykonany dla kościoła karmelitów w Norymberdze, obecnie w katedrze w Bambergu, 1523.
O najwcześniejszej edukacji artystycznej Stwosza nie wiadomo nic pewnego. Na podstawie cech jego stylu można przypuszczać, że umiejętności posługiwania się dłutem nabył w Nadrenii, której stolicą artystyczną był w tym czasie Strasburg. Na pewno miał kontakt z twórczością Mikołaja z Lejdy (działającego w Strasburgu w latach 1
[zasłonięte]463-14), ale zapewne nie był jego uczniem, a tylko jednym z wielu artystów, na których Mikołaj z Lejdy wywarł wpływ. Stwosz najpewniej znał twórczość Mistrza E.S. i Martina Schongauera.
Sferą domysłów jest dla badaczy czas również przed 1477 rokiem, a więc okres kształtowania się osobistego stylu Stwosza. Gdy przybył do Krakowa w 1477, aby podjąć się wykonania ołtarza głównego w najważniejszym kościele miejskim, był już w pełni ukształtowanym artystą. Pewne cechy obecne w Ołtarzu Mariackim wskazują, że podczas swojej podróży artystycznej Stwosz odwiedził Niderlandy, a w szczególności Brukselę. W każdym razie nie ulega wątpliwości, że znał on bardzo dokładnie twórczość Rogiera van der Weyden.
Gdy w 1477, za Jana Thurzo Stwosz przybył do Krakowa, zrezygnował z obywatelstwa Norymbergi. Nie wiadomo, jak długo tam mieszkał, ale w Norymberdze (przed r. 1476) ożenił się z Barbarą Hertz, tam też urodził się jego pierwszy syn Andrzej, później zakonnik. W Krakowie urodził się Stanisław Stwosz. Florian był złotnikiem w Görlitz, Wit młodszy i Willibald byli rzeźbiarzami, Johannes malarzem i rzeźbiarzem, Martin złotnikiem w Krakowie.
Uwagi:
Brzegi stron są trochę zakurzone i pożółkłe. Oprawa wytarta i zakurzona.