SPIS TREŚCI:
Wstęp
Introduction
Część pierwsza
Wartość jako źródło edukacji
Wstęp
I. Istota wartości
II. Kategorie wartości
III. Wartości poznawcze
IV. Wartości uniwersalne
V. Podstawy klaryfikacji wartości
VI. Techniki klaryfikacji wartości
VII. Porządek wartości
VIII. Rola wartości w edukacji
IX. Czy mamy do czynienia z kryzysem wartości
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Część druga
Aksjologiczne barwy świata dziecięcego
Wstęp: człowiek, pedagogika i wartości
I. Doświadczanie i poznawanie wartości
- Aksjologia a badanie wartości w naukach humanistycznych
- O subiektywizmie potocznym i rzeczywistym wartości
- Pojęcie wartości
- Doświadczanie a poznawanie wartości
II. Świat wartości i dóbr
- Klasy wartości
- Wartości dóbr
- Wartości ugruntowane organicznie
- Wartości duchowe
- Hierarchia wartości
III. Dobro i zło w dziecięcym świecie
- Odcienie dobroci i zła
- Kontury dobra i zła w dziecięcym świecie
- Dobroć dziecka w oczach dzieci
IV. Wartości cenione i antywartości odrzucane przez dzieci
- Założenia teoretyczne i metodologiczne badań dziecięcych systemów wartości
- Konstrukcja ankiety do badania preferencji aksjologicznych
- Dziecięcy świat wartości a preferencje aksjologiczne dorosłych
V. Oceny, normy i powinności
- Oceny
- Ocenianie w szkole
- Normy
- Normy moralne a reguły słusznego czynu
- Normy i powinności w szkole
VI. Słowniczek określeń wartości
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Część trzecia
Życie w rodzinie a budowanie świata wartości
Wstęp
I. Rodzina miejscem i rozwoju dziecka
II. Dziecko najcenniejsza wartością osobową
III. Budowanie hierarchii wartości w relacjach rodzinnych
IV. Wychowanie „mądrościowe” w rodzinie, czyli o dobrym wykorzystaniu wiedzy
V. Wartości i komunikacja w rodzinie. Projekty – scenariusze – warsztaty
Aneks 1 – Odpowiedzi, które zaprzeczają uczuciom
Aneks 2 – Jaka jest twoja natychmiastowa reakcja?
Aneks 3 – Potwierdzanie uczuć
Aneks 4 – Widziane oczami rodziców – część I
Aneks 5 – Widziane oczami rodziców – część II
Aneks 6 – Widziane oczami dziecka – część I
Aneks 7 – Widziane oczami dziecka – część II
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary