e-mail: [zasłonięte]@arik.pl tel: 510 [zasłonięte] 753
» Strona "o mnie" » Inne moje aukcje » Dodaj do ulubionych
Stron: 238 Format: 13 x 20 cm Rok wydania: 1996 Oprawa: miękka
| Decyzje w zarządzaniu Józef Penc
Podejmowanie decyzji stanowi proceduralno-technologiczną cechę
procesu zarządzania o wielorakich uwarunkowaniach ekonomicznych i
psychosocjologicznych. Podejmowanie decyzji można rozpatrywać w dwóch
znaczeniach (J. Targalski 1986, s.194).
W szerokim znaczeniu jest to złożony proces, na który składają
się: rejestracja i ocena informacji, identyfikacja problemu decyzyjnego i
zastosowanie przyjętego kryterium wyboru, określenie i wydanie decyzji
(zadania decyzyjnego) oraz rejestracja informacji o jej wykonaniu.
W drugim – wąskim znaczeniu – podejmowanie decyzji jest tylko
jednym z etapów procesu decyzyjnego i oznacza świadomy akt woli
decydenta dokonującego nielosowego wyboru jednego, ze zbioru możliwych
wariantów rozwiązania problemu decyzyjnego (warianty te oczywiście muszą
być wcześniej zidentyfikowane lub zaprojektowane).
Proces podejmowania decyzji składa się z następujących etapów:
- identyfikacji sytuacji decyzyjnej,
- identyfikacji i zaprojektowania wariantów decyzji,
- oceny zaprojektowanych wariantów i wyboru wariantu racjonalnego,
- stworzenia warunków realizacji decyzji,
- kontroli efektów podjętej decyzji.
Książka składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy eksponuje wymagania nowoczesnego zarządzania, przed jakimi staje menedżer podejmujący decyzje. Drugi zawiera elementarną wiedzę o naturze problemów i sposobach ich rozwiązywania, którymi są algorytmy i heurystyki. Trzeci poświęcony jest decyzjom oraz procesom decydowania i przedstawia główne etapy procesu decyzyjnego, reguły i metody podejmowania decyzji, a także bariery ich racjonalności i sposoby pokonywania tych barier. Czwarty prezentuje najważniejsze systemy wspomagania decyzji ze szczególnym uwzględnieniem systemu informacyjnego i monitoringu, polegającego na odbieraniu sygnałów, które dotyczą zagrożeń oraz szans dla organizacji i mają zasadniczy wpływ na jej przyszłość na rynku i w otoczeniu. Piąty pokazuje korzyści i pułąpki grupowych procesów decyzyjnych oraz eksponuje motywacyjną i kreatywną rolę współudziału podwładnych w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji. |