Darksiders II to kontynuacja ciepło przyjętej gry stanowiącej połączenie elementów akcji z gatunkiem RPG. Wykonawcą projektu po raz drugi jest studio Vigil Games założone przez słynnego Joego Madureirę – autora tak znanych serii komiksów jak X-men, The Ultimates czy Battle Chasers.
Fabuła gry nawiązuje bezpośrednio do części pierwszej. Ponownie mamy do czynienia z wariacją na temat Apokalipsy św. Jana, zaś całą historię dane jest nam przeżywać z perspektywy jednego z zapowiedzianych przez ewangelistę Czterech Jeźdźców - Śmierci. Nasz podopieczny zaczyna swoją przygodę w zaświatach, gdzie próbuje dowiedzieć się, jak może pomóc Wojnie, który – jak wiemy z pierwszej części – nieźle narozrabiał. Szybszemu i zwinniejszemu Śmierci w pokonywaniu świata towarzyszy wierny rumak Rozpacz oraz wrona Proch.
W stosunku do pierwszej odsłony Darksiders autorzy położyli większy nacisk na wielkość i różnorodność przemierzanych obszarów. Są to między innymi posępne ruiny pradawnych konstrukcji, tereny leśne, obszary skute lodem, siedliska aniołów oraz pieczary demonów. Mamy teraz do czynienia z czterokrotnie większym światem niż poprzednio, a każda z przemierzanych lokacji zawiera tyle podziemi ile cała pierwsza część. Śmierć, zwinny niczym bohater serii Prince of Persia, pokonuje przeszkody w iście akrobatycznym stylu. Stawiane przed nim zadania podzielono na główne i poboczne. Te pierwsze popychają fabułę do przodu, a drugie pozwalają na odkrycie ukrytych miejsc i pozyskanie szczególnie rzadkich artefaktów. Wzorem chociażby gry Castlevania: Lords of Shadow dostęp do wielu miejscówek staje się możliwy dopiero po odblokowaniu ściśle określonych umiejętności sterowanej postaci. Śmierć w trakcie swojej krucjaty pozyskuje między innymi specjalny uchwyt do łapania się interaktywnych zaczepów, czy też dowiaduje się w jaki sposób aktywować portale i dzielić swoją duszę na dwie oddzielnie kontrolowane połówki.