Dark Messiah of Might and Magic: Elements to gra akcji z widokiem FPP, w którą wpleciono elementów cRPG. Jest to zarazem pierwszy tytuł z serii Might and Magic, stworzony po głośnym upadku firmy 3DO i przejęciu praw do całej serii przez UbiSoft.
O planie przeniesienia gry Dark Messiah of Might and Magic na konsolę Xbox 360 myślano poważnie już w 2005 roku, ale dopiero po premierze PeCetowej edycji programu, postanowiono ruszyć ten projekt z miejsca. Z racji tego, że firma Arkane Studios SA zajęta była w tym czasie opracowywaniem nowego tytułu (konkretnie The Crossing), produkcję konwersji powierzono jednemu z oddziałów koncernu UbiSoft Entertainment SA, studiu zlokalizowanemu w francuskim mieście Annecy.
Dark Messiah of Might and Magic: Elements pozwala wcielić się w rolę Saretha – utalentowanego młodzieńca, który dorastając pod okiem niejakiego Pheringa, nie tylko podszkolił się w walce przy użyciu różnych środków zagłady, ale również przyswoił podstawy magii. Akcja programu rozpoczyna się w chwili, gdy mentor zleca swemu podopiecznemu trudne zadanie, polegające na odnalezieniu potężnego artefaktu – Czaszki Cieni. Oczywiście to, czy zostanie ono pomyślnie wykonane, będzie już zależeć od Ciebie, graczu.
Niezmiernie istotnym czynnikiem w Dark Messiah of Might and Magic: Elements, który odróżnia ten produkt od zwykłych pierwszoosobowych strzelanin, jest rozbudowany system rozwoju postaci. Eliminując napotykane problemy, gracz nagradzany jest punktami doświadczenia, które następnie wykorzystuje do rozwoju licznych umiejętności. W zależności od preferencji, można szkolić się w magii, sztuce władania bronią białą lub łucznictwie. Wybór drogi jest tu niezwykle istotny, gdyż w dużej mierze zależeć od niego będzie technika walki. Należy pamiętać, że w Dark Messiah of Might and Magic: Elements nie da się stworzyć postaci uniwersalnej, doskonałej w każdym fachu.
Drugim z czynników wyróżniających omawianą grę od innych produkcji tego typu, jest specyficzny system walki, pozwalający wykorzystać do eksterminacji przeciwników rozmaite elementy otoczenia. Gracz może zrzucać oponentów w przepaść, podpalać, nabijać na kolce, a także zwabiać ich w śmiercionośne pułapki. Anihilację wrogich zastępów ułatwia specjalna funkcja, pozwalająca zablokować celownik na wybranym przeciwniku, a co za tym idzie koncentrować atak wyłącznie na nim. Jest to ukłon w stronę użytkowników Xboksów 360 – w pierwowzorze taka opcja nie była dostępna.
Dark Messiah of Might and Magic: Elements to również inne zmiany w stosunku do edycji PeCetowej. Dzięki trzem nowym, sekretnym etapom, przygoda staje się nieco dłuższa, dokładnie o godzinę. Autorzy pokusili się ponadto o podrasowanie oprawy wizualnej oraz zbalansowanie rozgrywki, dzięki czemu gra stała się dużym wyzwaniem. Znacznej modyfikacji uległ również oferowany w programie tryb zmagań wieloosobowych. W pierwowzorze użytkownik mógł rozwijać swojego bohatera dopiero po zdobyciu punktów doświadczenia. W Dark Messiah of Might and Magic: Elements udostępniono wszystkie umiejętności od razu, dzięki czemu gracze mogą sobie na początku zmagań stworzyć taką postać, jaką chcą. W rywalizacji za pośrednictwem usługi Xbox Live może wziąć udział maksymalnie dziesięć osób.