Fabuła przybliża nam losy dwóch głównych postaci – Maxa i Monici. Pierwszy bohater to młody, nieprzeciętnie inteligentny chłopak, interesujący się mechaniką. Z kolei jego koleżanka jest piękną wojowniczką, która pojawiła się w bajkowym uniwersum przez przypadek. Tak naprawdę pochodzi ona z przyszłości, lecz wskutek nieszczęśliwego incydentu cofnęła się do zamierzchłych czasów, kiedy to potwory regularnie atakowały dzielnych rycerzy. Podobny zabieg wykonał pewien zły władca, który postanowił przenieść się do przeszłości, by zapobiec buntowi swoich poddanych. Naszym zadaniem jest pokrzyżowanie szyków owemu adwersarzowi.
Zgodnie z zasadami, wylansowanymi przez pierwszą odsłonę Dark Cloud, podróżujemy pomiędzy lochami, pełnymi monstrów, jak też zajmujemy się budową wiosek, stanowiących zaplecze dla naszych podopiecznych. Dzięki systemowi Georama kreujemy piękne i funkcjonalne tereny. Przebudowany model walki pozwala nam z kolei na blokowanie uderzeń, uchylanie się przed atakami, a także wyprowadzanie krótkich ciosów i rozwiniętych kombinacji. Podczas zabawy korzystamy zarówno z broni (miecza, pistoletów, granatnika), jak też z magicznych zdolności herosów. Zbieramy ponadto różnego rodzaju eliksiry oraz jedzenie – chleb, banany czy wodę źródlaną. Ciekawym rozwiązaniem jest opcja łączenia przedmiotów. Wystarczy tylko zrobić im zdjęcia wirtualnym aparatem, a następnie nałożyć je na siebie. Programiści przygotowali dla nas multum misji, które absorbują naszą uwagę przez ponad 100 godzin.
Oprawa audiowizualna w stosunku do pierwowzoru wzbogaciła m.in. się o ładniejsze efekty pogodowe. Postaci przedstawione zostały przy użyciu technologii cel-shading, a ich poczynaniom towarzyszy lekka, łatwo wpadająca w ucho, ambientowa muzyka.