ISBN 978-83-[zasłonięte]131-5-4
"Pracę tę czyta się z wielkim zainteresowaniem. Autor, mając już spore doświadczenie dyrygenckie, dokonuje prezentacji i analizy pasji jako formy muzycznej, opierając się na niezwykle ciekawym przykładzie kompozycji barokowej, jaką jest Pasja Gdańska Georga Philippa Telemanna, przedstawia rozwój historyczny formy oraz wybrane zagadnienia wykonawcze".
(z recenzji prof. dra hab. Andrzeja Banasiewicza)
Spis treści
Wstęp..................................................................................................................................................7
1. Życie i kultura Gdańska od XVI do połowy XVIII wieku. Rys historyczny......................11
2. Georg Philipp Telemann. Nota biograficzna, informacje o twórczości..............................19
3. Pasja jako forma muzyczna.......................................................................................................27
4. Okoliczności powstania "Danziger Passion"..........................................................................37
5. Analiza i interpretacja................................................................................................................45
5.1. Ogólna budowa formalna, skład wykonawczy..................................................................47
5.2. Fragmenty chóralne.................................................................................................................57
5.2.1. Warstwa słowna............................................................................................................57
5.2.2. Obsada wykonawcza...................................................................................................64
5.2.3. Faktura...........................................................................................................................71
5.2.4. Harmonika.....................................................................................................................75
5.3. Chorały i ich rola w przebiegu kompozycji........................................................................84
5.4. Charakterystyka recytatywów............................................................................................114
5.5. Retoryka muzyczna w "Pasji Gdańskiej"...........................................................................130
5.6. Agogika, dynamika. Uwagi interpretacyjne.....................................................................146
5.7. Wybrane problemy wykonawcze partii chóralnych........................................................151
Zakończenie..................................................................................................................................159
Bibliografia....................................................................................................................................163
Wykaz tabel..................................................................................................................................167
Indeks nazwisk............................................................................................................................169