Danganronpa: Trigger Happy Havoc jest oryginalną przygodówką z gatunku visual novel. Wcielamy się w niej w ucznia liceum, próbującego wydostać się z zamkniętej na cztery spusty szkoły oraz starającego się rozwiązać tajemnice dokonywanych w niej morderstw, których autorami są jego koleżanki i koledzy. Za stworzenie tytułu odpowiada japońskie studio Spike Chunsoft, które na swoim koncie ma już podobne produkcje, takie jak chociażby 999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors. Danganronpa na konsoli PS Vita jest poprawionym portem jej oryginalnej wersji, która ukazała się wyłącznie w Japonii w 2010 roku. Deweloperzy wprowadzili nowy model sterowania oparty na ekranach dotykowych oraz podwyższyli rozdzielczość i jakość przerywników filmowych oraz grafiki.
Głównym bohaterem chłopak o imieniu Makoto Naegi, który jest jedną z wielu osób rozpoczynających naukę w elitarnej prywatnej szkole średniej. Przyjmuje ona jedynie kandydatów odznaczających się niesamowitymi osiągnięciami na różnych, często dziwnych, polach zainteresowań i specjalizacji. Makoto nie posiada jednak żadnego specjalnego talentu, a wpis na listę uczniów zawdzięcza wygranej w loterii. Na miejscu przekonuje się, że wraz z kilkunastoma innymi pierwszoklasistami zostaje zamknięty we wnętrzu budynku. Zebrani dowiadują się wkrótce z ust sterowanej elektronicznie maskotki o imieniu Monokuma, że aby wydostać się z pułapki muszą zamordować kolegę lub koleżankę tak, by nie zostać złapanym przez pozostałych. W przeciwnym razie resztę swego życia spędzą w szkole.
Model rozgrywki przypomina popularną serię Ace Attorney. Jak w wielu innych standardowych visual novel akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby i śledzimy dialogi postaci wyświetlane na ekranie, którym towarzyszą dwuwymiarowe portrety mówiących. Wszystkie lokacje przedstawione zostały w trójwymiarze, chociaż nie możemy się po nich swobodnie poruszać. Każdy rozdział gry podzielony został na fazy. W pierwszej rozmawiamy z wybranymi przez nas uczniami, budując z nimi relację oraz zdobywając w ten sposób specjalne umiejętności przydatne w śledztwach. W drugiej dochodzi do morderstwa i przenosimy się na miejsce zbrodni. Możemy wówczas zdobywać zeznania świadków oraz zbierać dowody. W ostatnim dochodzi do procesu, w którym wszyscy uczniowie muszą wyznaczyć wspólnie mordercę. Każdy przedstawia swoje racje i teorie, a gracz dzięki zebranym dowodom ma okazję za pomocą zręcznościowej minigry sprzeciwić się wyrażonym konkluzjom. Jeśli morderca zostanie wybrany poprawnie zostaje on skazany na śmierć przez sędziego w procesie, którą jest wspomniana już maskotka.
Oprawa graficzna jest wyjątkowo kolorowa i surrealistyczna mimo dość ponurej tematyki gry. Projekty postaci są mocno przerysowane i karykaturalne. Jak już zostało wspomniane tytuł łączy trójwymiarowe tła z dwuwymiarowymi statycznymi portretami bohaterów.