Dźwięki
mowy Program kształtowania świadomości fonologicznej dla
dzieci przedszkolnych i szkolnych Redakcja: Maurer Alicja
Wydawnictwo: Impuls
ISBN:
[zasłonięte]978-8387-640-6 Format: 21.0x29.0cm Liczba
stron: 232 Oprawa: Miękka Wydanie: 2011
r.
Część teoretyczna tego
opracowania ma na celu przybliżenie nauczycielom, logopedom, a
także rodzicom pojęcia świadomości fonologicznej i jej
znaczenia w opanowaniu umiejętności czytania i pisania.
Wyjaśnia ona pojęcia słuchu fonematycznego, będącego podstawą
opanowania języka mówionego. Program ten ma za zadanie ułatwić
dzieciom uzmysłowienie sobie fonologicznej podzielności słów
oraz osiągnięcie umiejętności reprezentowania dźwięków mowy za
pomocą liter alfabetu. Jest on przeznaczony do pracy z dziećmi
od 3 roku życia.
Polecany jest dla
nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, ale
również logopedów, pedagogów szkolnych, psychologów, rodziców
i studentów. Zawiera przykładowy wykaz literatury dziecięcej,
który pomoże rodzicom i nauczycielom wprowadzić dzieci w świat
dźwięków mowy poprzez organizowanie proponowanych zabaw
słownych. Materiał słowny podręcznika sprzyja koncentrowaniu
uwagi dzieci na formie dźwiękowej słów. Ćwiczenia z rymami
koncentrują uwagę dziecka na dźwiękach rymujących się słów,
uczą rozpoznawania rymów oraz ich tworzenia.
„Zabawy z rymami”
kształtują i rozwijają wrażliwość dzieci na ogólnie ujmowane
różnice i podobieństwa fonologiczne w toku interakcji z
nauczycielem i grupą dzieci.
„Głoski rozpoczynające i
kończące słowa” stanowią zestaw ćwiczeń ułatwiający przejście
od umiejętności wyodrębniania cząstek wewnątrzsylabowych
(rymów, aliteracji) do rozpoznawania fonemów.
„Głoska a litera”
poświęcona jest kształtowaniu umiejętności podziału słów na
głoski oraz łączeniu głosek w słowa.
|