Robert Dębski
Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia. Transmisja i nauczanie języków mniejszościowych
- Wydawnictwo: Universitas
- Rok wydania: 2008
- Format: A5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 204
Nasza cena: 29,00 PLN
OPIS:
Książka niniejsza jest wprowadzeniem do badań w dziedzinie komunikacji internetowej oraz wpływu tej komunikacji na utrzymywanie języków mniejszościowych. Zawiera zatem przegląd współczesnej literatury, prezentuje oryginalne badania stanowiące wkład do literatury światowej oraz zawiera syntezę tych badań i wskazówki dla przyszłych badaczy lub studentów interesujących się tą problematyką. Niektóre wskazówki mogą być również przydatne dla rodziców wychowujących dzieci w środowiskach wielojęzycznych oraz dla nauczycieli języków mniejszościowych. Analiza tekstów elektronicznych produkowanych przez emigrantów może również służyć do zrozumienia zjawisk migracji, w taki sam sposób, jak analiza listów pisanych przez emigrantów służyła przez wiele lat do zgłębiania wiedzy na ten temat.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie od Redaktora Serii
Wstęp
Rozdział I
Znaczenie elektronicznych komunikatorów dla języków mniejszościowych
Robert Dębski
Rozdział 2
Witryny internetowe Polaków mieszkających za granicą
Robert Dębski
Rozdział 3
Użycie Internetu w języku polskim przez Polaków mieszkających w Melbourne
Michael Fitzgerald i Robert Dębski
Rozdział 4
Użycie elektronicznych komunikatorów w języku arabskim przez mniejszości etniczne w Melbourne
Abdul Al-Asmari i Robert Dębski
Rozdział 5
Język irlandzki w komunikacji elektronicznej: badania dzieci w trzech sytuacjach językowych
Aisling Fleming i Robert Dębski
Rozdział 6
Wpływ procesora tekstów na produkcję znaków kanji przez bilingwistów japońsko-angielskich
Ayumi Sato i Robert Dębski
Rozdział 7
Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia: kierunki i narzędzia badań
Robert Dębski
Bibliografia
Dodatki
Dodatek A: Arkusz do kodowania danych użytych w projekcie "The Internet in Support of Community Languages - Web sites created by Poles living abroad" (Rozdział 2)
Dodatek B: Pytania użyte w wywiadzie z działaczami społeczności arabskojęzycznej w Melbourne (Rozdział 4)
Dodatek C: Jeden z kwestionariuszy użyty w projekcie "Attitudes to and usage of Irish in media and network communications by schoolchldren from three linguistic backgrounds in Ireland" (Rozdział 5)
Dodatek D: Przykład aplikacji do Komitetu ds. Etyki Badań z Udziałem Ludzi (Rodział 5)
Dodatek E: Niespecjalistyczny opis badań przygotowany dla uczniów szkół średnich z regionu Kerry w Irlandii (Rozdział 5)
Dodatek F: Przykład pozwolenia na prowadzenie badań (Rozdział 5)