Opis książki: Zanim zabrzmi pierwszy dzwonek, wielu rodziców zastanawia się, czy ich dziecko dojrzało do rozpoczęcia nauki w szkole, czy będzie umiało sprostać nowym wymaganiom, jak mu pomóc w tym przełomowym momencie, a może należałoby przedłużyć mu dzieciństwo. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego można podjąć tylko wspólnie z psychologiem i pedagogiem. Zależy ona w dużym stopniu od rozwoju dziecka i jego przygotowania przedszkolnego do nauki. W tym poradniku rodzice znajdą odpowiedzi na wiele nurtujących pytań, m.in. co to jest dojrzałość (gotowość) szkolna dziecka, jak wcześnie rozpoznać ryzyko dysleksji oraz jakie są objawy nadpobudliwości ruchowej, a jakie - silnego zahamowania. Autor opisuje kryteria gotowości szkolnej pięcio- i sześciolatków oraz podstawowe trudności związane z uczeniem się, które napotyka dziecko. Ważną część poradnika, przeznaczonego dla rodziców i wychowawców, stanowią szczegółowe studia przypadków, które pokazują, jak określić dojrzałość szkolną, oraz kwestionariusze i testy umożliwiające samodzielne przeprowadzenie oceny.
- Wstęp - Dojrzałość a dojrzałość szkolna - Kryteria dojrzałości szkolnej, czyli dojrzałość fizyczna, intelektualna i emocjonalno-społeczna - Dojrzałość szkolna a ryzyko dysleksji - Dojrzałość szkolna a zaburzenia dynamiki procesów emocjonalnych - O wspomaganiu rozwoju zakłóconego - Dziesięć przykazań przed-szkolnych, czyli jak dzieckiem rządzić, by mu krzywdy nie wyrządzić - Dojrzałość szkolna - studia przypadków - Zamiast podsumowania: najczęściej zadawane pytania dotyczące dojrzałości szkolnej - Książki, które mogą być przydatne rodzicom we wspomaganiu rozwoju dzieci - Załączniki
|