Czołg Renault FT. Powstanie, budowa i użycie w boju na Froncie Zachodnim i w Polsce
Autor: Witold J. Ławrynowicz
Wydawnictwo: NapoleonV
Ilość stron: 354, ilustracje, mapy
Książka jest nowa i nieużywana, stan bardzo dobry
Jeśli długowieczność jest miarą sukcesu, to Renault FT był najlepszym czołgiem XX wieku. Książka "Czołg Renault FT. Powstanie, budowa i użycie w boju na Froncie Zachodnim i w Polsce” jest monografią tego pojazdy pancernego. Od momentu powstania w 1917 roku do końca służby w Afganistanie w latach 80-tych Renault FT zachował swoją wartość bojową. Był jedynym pojazdem pancernym, który brał czynny udział w obu wojnach światowych, w wielu krajach, w tym w Polsce, stał się zalążkiem nowego rodzaju sił zbrojnych – broni pancernej. Wprowadził używany do tej pory rozkład podstawowych elementów: silnik z tyłu, wieża na środku i kierowca z przodu. Był pierwszym czołgiem, na którym umieszczono obrotową wieżę pozwalającą na okrężne pole ostrzału. Odegrał ogromną rolę w końcowych walkach na Froncie Zachodnim, użyty w dogodnym terenie przełamywał obronę nieprzyjaciela i zawsze zmniejszał straty wśród francuskiej piechoty. Brał czynny udział w wojnie polsko-sowieckiej w 1920 roku, a potem przez wiele lat stanowił trzon sił pancernych Wojska Polskiego.
Książka przedstawia krótką historię czołgu Renault FT od momentu powstania idei lekkiego czołgu, poprzez trudności konstrukcyjne, produkcję i walki we Francji w 1918 roku. Następnie opisuje wykorzystanie go w wojnach kolonialnych, rozbudowie sił pancernych w krajach Europy i Ameryki, walki po obu stronach w wojnie domowej w Hiszpanii oraz użycie w drugiej wojnie światowej. Oddzielna część jest poświęcona formowaniu 1. pułku czołgów w Polsce i bojom z Armią Czerwoną w 1920 roku, a następnie wykorzystaniu Renault FT w okresie międzywojennym. Jest jedyną monografią poruszającą wszystkie dziedziny związane z budową i działaniami czołgu Renault FT od początku jego istnienia do zakończenia działalności i odesłania pozostałych egzemplarzy do muzeów.
PRZED ZALICYTOWANIEM KONIECZNIE PRZECZYTAJ REGULAMIN DOSTĘPNY NA STRONIE "O MNIE"