► Jak rozumieć tytuł cyklu „Czarowanie słowem”?
Określenie czarowanie to „wzbudzanie zachwytu, pociąganie” i w tym znaczeniu funkcjonuje w tytule podręcznika. Słowo zaś jest podstawowym sposobem poznawania i oswajania świata. „Czarowanie słowem” oznacza zatem:
- odkrywanie tego, co znaczą słowa i co można zrobić dzięki słowom
- oswajanie słów, by za ich pomocą opisywać świat, uczucia, marzenia
- zachęcanie do czytania i pokazywanie bogactwa świata ukrytego w książkach.
W skład cyklu wchodzą 3 podręczniki, 6 zeszytów ćwiczeń, 3 przewodniki metodyczne z płytami CD i program nauczania.
► Każdy podręcznik zawiera 5 bloków tematycznych:
w klasie 5
1. Gdzieś i kiedyś (mity)
2. Kiedyś i tam (tradycje, legendy)
3. Tam i tutaj (poznawanie świata, świat bliski i daleki)
4. Tutaj i teraz (człowiek jako twórca kultury i opiekun środowiska)
5. Teraz i zawsze (światwartości uniwersalnych)
► Liniowy charakter podręcznika
Treści nauczania zostały ułożone zgodnie z tematyką poszczególnych rozdziałów i w takiej kolejności, w jakiej najlepiej je omawiać. Zaproponowana kolejność jest ważna zwłaszcza przy zagadnieniach z zakresu nauki o języku.
► Postaci prowadzące – Kropka i Myślnik
W podręczniku pojawiają się dwie postaci, które „rozmawiają” z odbiorcami podręcznika i towarzyszą im w nauce. W przystępny sposób wyjaśniają gramatykę i ortografię, podają definicje, zachęcają do twórczych działań. W ten sposób podręcznik tworzy sytuację dialogu z uczniami i staje się dla nich bardziej przyjazny.
►„Językowe odkrycia Myślnika”, czyli gramatyka inaczej
Treści z zakresu nauki o języku traktowane są w podręczniku bardzo poważnie, uczniowie poznają i ćwiczą wszystkie niezbędne kategorie gramatyczne. Jednak sposób prezentowania tych trudnych dla uczniówzagadnień jest nowoczesny w formie i wzbudza u dzieci naturalne zainteresowanie. Tajniki gramatyki odkrywa bowiem przed uczniami jedna z postaci prowadzących - Myślnik, odnajdując tajemnicze listy i przeżywając różne przygody, a swe odkrycia prezentuje w ciekawej, przystępnej i różnorodnej formie, np. listu, wywiadu, notatki.
Uatrakcyjnieniu nauki gramatyki sprzyja ponadto szata graficzna podręcznika – Językowe odkrycia Myślnika zamieszczone są na wyróżnionych kolorystycznie stronach.
►Ortografia i Kropka
Reguły ortograficzne są wprowadzane lub podawane w formie rymowanek i rysunków oraz opatrzone wieloma przykładami i ćwiczeniami. Zagadnienia z ortografii także zostały umieszczone na wyróżnionych innym kolorem stronach, a o tym, jak wielką wagę przywiązuje się w podręczniku do ich znajomości, świadczy nadtytuł: Ortografia i Kropka.
►Dobór tekstów
Zaproponowane w podręczniku teksty są ciekawe, różnorodne, przystające do możliwości percepcyjnych ucznia oraz osadzone w realiach dziecięcego świata. Jednocześnie są tak dobrane, by umożliwić b