Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

CZAR(ne) ANIOŁY FANTAZMATY MŁODA POLSKA GENDER

17-05-2014, 22:30
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 24 zł     
Użytkownik E-KODEKS
numer aukcji: 4221536070
Miejscowość Gliwice
Wyświetleń: 1   
Koniec: 17-05-2014 22:32:39

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2007
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Anna Tytkowska


CZAR(ne) ANIOŁY

FANTAZMATY MROCZNEJ KOBIECOŚCI

W MŁODOPOLSKIM DRAMACIE



wyd. Katowice 2007, stron 268 + wklejka ilustr.,
ilustr. cz.-b. na papierze kredowym,
bibliogr. , indeks osobowy , summ., Zsfg.
oprawa miękka matowa, format ok. 14,5 cm x 20,5 cm


Nakład tylko : 300 + 50 egz. !!!


„ Niezliczone są pułapki, jakie spiskujący wróg [diabeł]
pozastawiał na drogach i równinach świata: ale wśród nich
najniebezpieczniejszą — i ledwie kto zdoła jej unik­nąć —
jest kobieta. Kobieta, nieszczęsne źródło, chory korzeń
i zdegenerowany pęd, który rozsiewa po świecie wszelką zniewagę. [...]
Kobieta psuje świat: kobieta słod­kie zło, połączenie miodu i trucizny."

bp Marbod z Rennes (ok. 1035 — 1123)



„Czar(ne) anioły" to opowieść o męskich wyobrażeniach na temat kobiet,
a dokładnie o wytwory fantazji dramaturgów żyjących na przełomie
dziewiętnastego i dwudziestego wieku głównie Stanisława Przybyszewskiego,
Jerzego Żuławskiego, Tadeusza Micińskiego i Juliusza Germana.
Autorka analizuje wyobrażenia młodopolskich autorów poprzez bohaterki
ich dramatów czyli postaci fikcyjne, ukazane przede wszystkim w tekstach literackich.




Z informacji wydawniczej :

Książka Tygodnia 11 — 17 luty 2008 r. wg „Dziennika Teatralnego”

Recenzja książki ukazała się na stronach internetowego magazynu
teatralnego TEATRALIA, 3 sierpień 2009 r.

Autorka podjęła temat demonizującej mitologizacji kobiety,
szczególnie widoczny w młodopolskim dramacie.
Wskazała na złożone przyczyny tego zjawiska, zauważyła zarówno te
podnoszone dotychczas w naukowej refleksji (wpływ filozofii Schopenhauera,
Nietschego, Weiningera…), jak i te do tej pory nieanalizowane.
Spośród tych ostatnich najbardziej zostały wyeksponowane zainteresowanie
młodopolskich dramaturgów eksploracją podświadomości i nieświadomości indywidualnej
i zbiorowej, dążeniami do symbolicznego wyrażania lęków przed Naturą, Śmiercią, Życiem
oraz próbami stworzenia nowych obrazów alegorycznych dla wizualizowania sztuki.
W części analitycznej autorka na przykładzie najbardziej reprezentatywnej młodopolskiej literatury
scenicznej – Stanisława Przybyszewskiego, Jerzego Żuławskiego, Tadeusza Micińskiego, Juliusza Germana
– przedstawiła indywidualne strategie demonizującej mitologizacji kobiety.


Ze wstępu [fragment] :

„ ... Dramaturgia Młodej Polski wydaje się jedynie punktem kulminacyjnym w erupcji omawianych fantazmatów.
Stąd też poświęconą im książkę należy traktować jako część znacznie rozleglejszej całości,
domagającą się dopełnienia analizami i syntezami z analogicznych studiów nad wcześniejszą i późniejszą polską
dramaturgią, a zwłaszcza dotyczących romantyzmu, pozytywizmu i dwudziestolecia międzywojennego.
W innym aspekcie jej dopełnieniem powinno być przedstawienie sce­nicznych realizacji omawinych tu fantazmatów,
projektowane przez autorkę jako drugi tom niniejszej publikacji.
Pierwszy rozdział książki został poświęcony przywołaniu przykładów odwiecznej demonizacji płci żeńskiej,
dokonywa­nej nieświadomie, wpółświadomie i świadomie, w różnych porządkach i obiegach kultury.
Te przykłady poświadczają trwałą obecność figury mrocznej kobiety w europejskiej kul­turze.
Dodatkowym usprawiedliwieniem dla zamieszczenia tego rozdziału jest pamięć o młodopolskiej predylekcji
do wiel­kich „syntez", do ożywiania „całego" mentalnego dorobku ludz­kości, do zstępowania w jego głąb.
Nader często wśród naszych modernistów można znaleźć przykłady bezpośredniego i po­średniego wykorzystywania
starych strategii demonizującej mitologizacji płci żeńskiej (i to zarówno ze znakami cytowa­nia, jak i z ich pominięciem),
w tym zwłaszcza w kręgu auto­rów dramatów omawianych w książce. Wśród tych ostatnich byli prawdziwi znawcy i pasjonaci
różnorakich mitologii, ju­daistycznych i chrześcijańskich apokryfów, Starego i Nowe­go Testamentu, tekstów średniowiecznych
ojców Kościoła, a także pism gnostyków i heretyków, historii społecznej wie­ków średnich, dziejów procesów o czary
czy wreszcie Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Wystarczy odwołać się do nazwisk klu­czowych w niniejszej publikacji:
Stanisława Przybyszewskiego. Jerzego Żuławskiego, Tadeusza Micińskiego czy Juliusza Germana.

W rozdziale drugim zostały przedstawione syntetycznie dwa kolejne konteksty, dostarczające paradygmatów dla kreowania
wyobrażeń, przywidzeń, marzeń, urojeń, mistyfikacji naszych dramaturgów: wpierw wszechobecna w modernistycz­nej kulturze
dekonstrukcja romantycznego mitu miłości i kobiecości, a następnie — tożsamy proces dokonujący się na eu­ropejskich scenach.
W kolejnych rozdziałach przedstawiono autorskie wydania mrocznych i antytetycznych kobiet oraz paradoksalnej kobiecości,
wpisane w twórczość teatralną Przybyszewskiego, Żuławskiego, Micińskiego i Germana.
W finale pracy podjęto próbę syntezy. Jej nadrzędnym celem jest prezentacja „wspólnych miejsc" omawianych fantazmatów
i ich znaczenia dla późniejszej literatury scenicznej."



SPIS TREŚCI :

Wstęp

O odwiecznej demonizacji płci żeńskiej

O modernistycznej dekonstrukcji romantycznych mitów miłości i kobiecości

— W kulturze
—— Cień filozofii Schopenhauera, Nietzschego i Weiningera
—— Inspiracja prac naukowych i paranaukowych
—— Wpływ modernistycznej psychologii miłości
—— Obecność histeryczek i „pogromczyń mężczyzn"
—— Lęk przed feminizmem
—— Wzorce obecne w sztukach przedstawieniowych

— W europejskim teatrze
—— Aktualność bohaterek dramatów Feuilleta, Dumasa syna, Sardou
—— Triumfy Heddy Gabler i kobiet z dramaturgii Strindberga
—— Salome, Lulu, Gioconda...

Fantazmaty mrocznej miłości i kobiecości w dramaturgii Stanisława Przybyszewskiego

— Korzenie, powinowactwa, korespondencje
— Autorskie wizje koszmaru miłości
— Wpółrealne i wpółsymboliczne kusicielki, egoistki, mścicielki
— Apologeci i krytycy wyobraźni Przybyszewskiego

Mit złowrogiej w twórczości scenicznej Jerzego Żuławskiego

— Źródła
— Ambiwalentne niszczycielki: tragediorodne i tragiczne
— Okrutnice, egoistki, komediantki
— Hołd złożony wyobraźni, Złu, Naturze, Życiu

Kobiecy żywioł w dramatach-snach Tadeusza Micińskiego

— Autorytety, wzorce, filozoficzny i artystyczny fundament
— Piękne okropnice z młodzieńczych dramatów
— Czarne anielice z Kniazia Patiomkina
— Lucyferyczna Bazilissa Teofanu
— Święte i przeklęte kobiety z Termopil polskich

W cieniu Lilith... kobiety z dramatów Juliusza Germana

Próba syntezy

Bibliografia

Indeks osobowy

Summary
Zusammenfassung


 

KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY
W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH
DEFEKTÓW DRUKARSKICH !


ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS
NA AUKCJACH ALLEGRO !!!


W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.




CZAR(ne) ANIOŁY FANTAZMATY MŁODA POLSKA GENDER

 

Odbiór osobisty w Księgarni E-KODEKS jest możliwy wyłącznie

w Punkcie Dystrybucyjnym

Gliwice ul. Czapli 9

po wcześniejszym ustaleniu terminu.

 

Na życzenie książki wysyłamy za pośrednictwem Poczty Polskiej

(list polecony ekonomiczny lub list polecony priorytetowy, a powyżej 2 kg jako paczka pocztowa).