Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Człowiek zwielokrotniony Gillo Dorfles

28-01-2012, 0:19
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 20 zł     
Użytkownik Arte1960
numer aukcji: 2020272537
Miejscowość TYLKO WYSYŁKA
Wyświetleń: 7   
Koniec: 25-01-2012 15:56:33

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

CZŁOWIEK ZWIELOKROTNIONY, autor: Gillo Dorfles, przekład: Teresa Jekiel, Irena Wojnar, wydawca: PWN, Warszawa 1973. seria: Biblioteka Myśli Współczesnej, oprawa miękka, stron 310, wymiary 110 x 177, przypisy w tekście. UWAGA – przetarcia, zarysowania, przebarwienia i zabrudzenia na okładce, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia krawędzi bloku, na grzbiecie okładki numer inwentarzowy.


SPIS TREŚCI: Przedmowa (Irena Wojnar) - I. INTENCJONALNOSC I MITOTWORSTWO DZISIEJSZEJ TECHNIKI: 1. Panowanie człowieka nad przyrodą - 2. Czy element techniczny może współistnieć z elementem mitycznym? - 3. Etapy rozwoju technicznego i jego związki z ludzkim myśleniem - 4. Fetyszyzacja techniki - 5. Zagubienie celu i techniki alienujące („atelia" i „hipertelia") - 6. Demityzacja i obiektywizacja - 7. „Utrata kontroli" nad dzisiejszą techniką - 8. Mityzacja i alienacja w stosunku człowiek-maszyna - II. RACJONALNOŚĆ I IRRACJONALNOSC WSPÓŁCZESNEGO MITU: 1. Mitotwórstwo i mistyfikacja - 2. O irracjonalizm mitu - 3. Dyskursywność i niedyskursywność mitu - 4. Sztuka, nauka i mit oraz nieporozumienia związane z bricolage'em - 5. Związki między grą a rytuałem - 6. Fetyszyzm w sztuce współczesnej - III. RYTUAŁ I ERGONOMIA: 1. Rytuał jako „działalność motoryczna uprzywilejowana" - 2. Rytuały autentyczne i fałszywe - 3. Nowe przedmioty i miejsca kultowe i rytualne - 4. Rytuały mistyfikujące i psychopatologiczne - 5. Pozytywność niektórych elementów rytualnych - 6. Stosunek człowiek - maszyna (rytuały zen i ergonomia) - 7. Ergonomia jako obrona przeciw banauzji - 8. Jongleur (nie bricoleur) - 9. Gest zautomatyzowany i gest twórczy - 10. Gest w sztuce - IV. TRADYCJA A PRZEMIANY: 1. Za i przeciw tradycji - 2. Mumifikacja i fetyszyzacja architektury - 3. „Czas wyczerpany" w tradycji mitycznej - 4. Stosunki między „młodymi" a „starymi". Wyczerpanie się tradycji rodzinnych – 5. Tradycja totemiczna i tradycja diachroniczna. Aspekt semantyczny i aspekt syntaktyczny tradycji - 6. Niebezpieczeństwo „odkurzania" rytuałów tradycyjnych - V. „NOWE IKONY" I „CYWILIZACJA KONSUMPCYJNA": 1. Cywilizacja konsumpcyjna i cywilizacja obrazu - 2. Niektóre kategorie obrazów wizualnych - 3. Obrazy „seryjne" - 4. Semantyczność obrazów i komunikacji wizualnej - 5. Walor semantyczny basie scribbles i nowoczesnego malarstwa - 6. Od ontologii do semantyki - 7. Wartości i granice nowych ikonów - 8. Człowiek podwaja siebie - VI. NATURA I NATURALNOŚĆ: 1. Zaciemnienie Nowego Jorku i sztuczne piany Fuldy - 2. J. J. Rousseau i status naturae - 3. Artefakt i falsyfikat - 4. Nawet to, co nienaturalne, jest naturą - 5. Mit absolutnej naturalności - 6. Interioryzacja uczuć moralnych i estetycznych - 7. Sztuczność przedmiotów i zdarzeń w stosunkach między physis a techne – 8. „Fałszywy" charakter obrazów telewizyjnych i muzyki mechaniczne - 9. Człowiek jako narzędzie - VII. PRZEDMIOT NATURALNY I PRZEDMIOT SZTUCZNY: 1. Przedmiot stworzony przez człowieka a przedmiot naturalny - 2. Estetyczna wartość przedmiotu - 3. Od przedmiotu sztucznego do jego ..naturalizacji" (stadium integracyjne i stadium sprzeczności) - 4. Wartość magiczna i symboliczna „środowiska miejskiego" - 5. Przedmiot w dziele sztuki i jego metamorfozy - 6. Przedmiot nadrealny, przemysłowy i „malarstwo przedmiotowe" – 7. „Malarstwo przedmiotowe" i elementy technologiczne w sztuce współczesnej - VIII. CZŁOWIEK JAKO NARZĘDZIE A REPORTAŻ FILMOWY: 1. Element sztuczny i naturalny w reportażu - 2. Film-reportaz a film-dokument- 3. Hedone w filmie i hedone w tragedii - 4. Wymogi reportażu filmowego: stosunek i związki z rzeczywistością - 5. Subiektywność, ale obiektywizacja - 6. Socjologiczna wartość reportażu - 7. Uczestnictwo człowieka w kształtowaniu społeczeństwa - 8. Zagadnienia semiotyki filmowej - 9. Przyczynowość i syntagmatyczność obrazów filmowych - 10. Znaczenie czynnika konotatywnego w kinie - IX. REKLAMA: RETORYKA A SEMANTYKA: 1. Socjologiczne i estetyczne znaczenie reklamy - 2. Semiotyka przekazu reklamowego - 3. Różnice między semiotyka artystyczną a reklamową - 4. Niektóre aspekty semiotyki malarskiej - 5. Przekaz reklamowy ,.musi" być semantyczny - 6. Różnorodność kodów przekazu reklamowego 7. Niejasność semantyczna i niejasność estetyczna - 8. Niektóre podziały symbolicznego materiału reklamowego - X. SEMANTYKA JĘZYKA TELEWIZYJNEGO: 1. Osobliwość przekazu telewizyjnego - 2. Sześć funkcji językowych Jakobsona oraz znaczenie funkcji konatywnej i fatycznej w TV - 3. Czytelność przekazu telewizyjnego - 4. Zazębianie się kodów przekazu telewizyjnego - 5. Niektóre chwyty reklamowe przekazu telewizyjnego - 6. Wartości konotatywne i denotatywne przekazu telewizyjnego - 7. Walory etyczno-estetyczne przekazu reklamowego TV - XI. URBANISTYKA I WZORNICTWO PRZEMYSŁOWE MIĘDZY NATURĄ A SZTUKĄ: 1. Hipoteza Loosa a architektura-przedmiot - 2. Środowisko naturalne, środowisko sztuczne - 3. Wzornictwo przemysłowe a współczynnik proairetyczny - 4. Wzornictwo przemysłowe jako sztuka popularna - 5. Przedmiot przemysłowy modyfikowany i interwencja konsumenta - 6. Związki i sprzeczności między wzornictwem przemysłowym a innymi sztukami wizualnymi - 7. Złom i kultura odpadku - 8. Związek między wzornictwem a architekturą i kryzys urbanistyki – 9. Hipoteza na temat przyszłych stosunków między sztukami wizualnymi a architekturą.